Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Vertaisryhmät
> Raskaana olevat
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Raskaana olevat
Sivu:
<
1
2
3
4
...
6
7
8
9
10
11
12
...
256
257
258
259
>
lillierly
tiistaina, 18. marraskuuta 2008 klo 09:29
Olipas taas tullut tekstiä, tosi huonosti täällä nyt itse pyörinyt, kun en enää merkkaile syömisiä. Ei sillä, ehkä pitäisi...
Paino oli nyt tippunut vähän, mutta se johtuu taas siitä että pahoinvointi on taas yltynyt
Uusia oli tullut joukkoon, tervetuloa vain
Pahoinvointiin en osaa sanoa mitään kauhean ihmeellistä. Kunnon yöunet ja stressin välttäminen auttavat mulla parhaiten. Mulle ei ne aamupalat edes ole yleensä auttaneet, joskus toki, mutta mulla kun se pahoinvointi voi tulla jopa yöllä yllättäen (onneksi näitä on tässä raskaudessa ollut todella vähän!) ja kestää koko päivän aamusta iltaan. Säännöllinen syöminen ja pienet annokset on toki asia mitä kannattaa kokeilla
Sehän se ohje muutenkin on.
Itse olen saanut tässä raskaudessa lääkäriltä pahoinvointilääkettä, mitä saa jos pahoinvointi on tosiaan elämää haittavaa ja kestää sen koko raskauden. Siitä en ole kokenut olevan mitään hyötyä
Se kun otetaan tarvittaessa ja silloin siitä ei enää ole apua.
Samoin olen saanut ohjeeksi käyttää maitohappobakteereja ja urheilujuomaa. Maitohappobakteerit siis mahan rauhoittamiseksi ja urheilujuomaa kivennäisaineiden ja suolojen palauttamiseksi (ei siis mitään energiajuomia vaan noita mitä urheilijat käyttävät). Normaaliin pahoinvointiin en ehkä noita alkaisi juomaan. Jos pahoinvointi on erittäin runsasta kannattaa neuvolasta/lääkäriltä kysyä kannattaako kokeilla ja onko muita vinkkejä
Vitamiineista taisi elmuvelmu puhua. Mä luulen että keho yrittää saada kaikki tarvittavat vitamiinit ja jos ei saa, se alkaa himoitsemaan ruokaa. Ja jos tarve ei vieläkään tyydyty niin himoitsee lisää...Eli keho itse yrittää viestittää että jotain puuttuu tuolla himotuksella. Kannattaa ehkä syödä vitamiineja varmuuden vuoksi, jos himotukset sillä pysyvät kurissa
Periaatteessahan ruokavaliosta pitäisi saada kaikki, mutta itse en ainakaan siihen voi luottaa, etenkään tällä hetkellä
Waldi
tiistaina, 18. marraskuuta 2008 klo 21:16
Hello kaikille
Tänään tuli 32 vk täyteen ja paino edelliseen viikkoon +200g joka on minulta oiva saavutus
. Viime viikon merkkailin säännöllisesti ja harrastin joka päivä jotain liikuntaa. Muutamana päivänä herkkupallero näytti punaista mutta kokonaiskalorit jäivät kuitenkin kokonaisuutena hieman alle suosituksen.
Olisipa kiva jos tosiaan jaksaisi pitää vähän tiukempaa linjaa jouluun saakka, sitten annan itselleni luvan nautiskella jouluruuista ja karkeista. Viime jouluna olin maidottomalla dietillä esikoisen maitoyliherkkyyden vuoksi ja lähes kaikki hyvä (ruuat ja karkit) kuului kiellettyjen listalle
.
Lunta täälläkin odotellaan...
Mukavaa viikkoa kaikille
Waldi
Annabella
torstaina, 20. marraskuuta 2008 klo 12:53
Hei kaikki!
Eipä ole tullut mulla käytyä täällä muutamaan viikkoon, eikä tosin ruokiakaan merkattua tänne. Paino on nyt noussut 90 kiloon eli 8 kiloa kun sieltä 82 kilosta lähdettiin... )
Viikkoja menossa 35+3 ja mun "terveysongelmat" vain jatkuu... Raskausdiabetestä yritän nyt hoitaa ruokavaliolla, eli ei sokeria, ei vaaleaa viljaa tm. hiilihydraattipitoista, ei aamulla maitotuotteita, vain 3 hedelmää per päivä, marjoja vain 1 dl kerralla jne. Melko hyvin olen pystynyt noita toteuttamaan, mutta koska en ole pystynyt liikkumaan tippaakaan pariin viime viikkoon, en ole onnistunut laihduttamaan nyt loppuraksuaden aikana, vaikka sellaiset ohjeet sain...
Selkäni on nimittäin ihan ROMUNA. Väliin on päiviä että pitää käydä kyynärsauvojen kanssa vessassa, välillä päiviä että voin vähäsen kävellä tukivyön kanssa. Vanha tuki-ja liikuntaelinvaiva Spondylolyysi ja olisteesi jotka eivät ole vaivanneet mitenkään 14 vuoteen, ovat nyt sitten äityneet! Kumma tosiaan että ne eivät ole vaivanneet välillä vaikka ylipainoa mulla on ollut vuosikausia parisenkymmentä kiloa. Arvelen että nyt tämä raskauden aikaninen paino, 90 kiloa on yksinkertaisesti ihan liikaa mun 157 cm:lle varrelleni. Fysioterapeutti ei niinkään uskonut siihen, kehui kovasti mun lihasvoimaa, mutta sanoi että mun ryhti on nyt raskauden aikana mennyt ihan kamalaan kuntoon, lanneselän notko on niiiin syvä että selkä ei kestä. Mua on nyt neuvottu kävelemään loppuraskaus kunnolla etukumarassa, jotta vanha nikanmansiirtymäni ja okahaarakkeen murtuma alaselässä ei enää pahenisi.
Mahani on VALTAVA, kaikki lääkärit, kätilöt, fysioterapeutit, diabeteshoitajat ym. joilla olen nyt käynyt, ovat sanoneet heti ovella että "sulla ei taida olla enää kuin muutama päivä laskettuun aikaan..." Siihen on sitten täytynyt todeta että ei, kyllä mulla on laskettuun aikaan vielä puolitoista kuukautta...
24.11. mulla on synnytystapa-arvio ja siellä päätetään sektiopäivä. Sektio tehdään mun omasta toiveesta ja sitä varten olen joutunut käymään kaikki pelkopolit ym. Ihan hyvin muhun on kuitenkin kaikkialla suhtauduttu hyvin, enkä ole mitään painostusta kokenut. Synnytystapa-arviossa tehdään myös ultralla lapsen kokoarvio, ja nyt jännitänkin että arvioivatko lapsen isoksi vai ISOKSI. Isoahan lapsesta arvioidaan ihan mun sukutaustan ja diabeteksen vuoksi.
No maanantaina sitten tiedän lisää loppuraskauden kulustani, mutta alan olla kyllä niin epätoivoinen kun ei kävelemäänkään pysty, että toivon lapsen syntyvän niin pian kuin on mahdollista. Sitten alkaakin kärsivällinen ja hidaskin toipuminen sektiosta ja varaudun etukäteen jo siihen kin että haava tulehtuu. Ei ole sitten niin kova pettymys jos se tulehtuu. Sehän nimittäin menee niin, että mitä paksumpi on alavatsan rasvapeite, sen suurempi mahdollisuus on että sektiohaava tulehtuu.
Jokatapauksessa en ole tehnyt mitään liian kunnianhimoisia kuntoutumistavoitteita, tavoitteena olisi että voisin taas ensi kesänä tehdä puolen tunnin hölkkälenkkejä, mitä tein ennen raskautta.
Raskasta on tämä raskaus ollut välillä, mutta jotenkin mua on helpottanut, kun olen erottanut henkisen ja fyysisen puolen. Vaikka kroppa on romuna, mieli on hyvä, iloinen ja optimistinen. Sanotaan että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, mutta ainakin minä olen nyt selvinnyt erottamalla nämä kaksi asiaa täysin toisistaan.
Voimia kaikille odottajille! Annabella
Johna
torstaina, 20. marraskuuta 2008 klo 20:01
Voi Annabella, onpa sinulla kurjia uutisia! Olen itsekin taistellut viimeiset 10 päivää yöllä häiritsevän pakaranseudun kivun kanssa (mitä todennäköisimmin selkäperäistä, mahdollisesti välilevynpullistuma), joka oli pahimmillaan niin kovaa, että tuskin pystyi olemaan, joten pystyn samaistumaan aika lähelle. Ei tässä kai muuta voi, kuin toivottaa, ettei loppuraskauden aikana tule ainakaan mitään uutta ongelmaa!
Huonon kunnon paras puoli: se kohoaa tosi nopeasti.
Waldi
torstaina, 20. marraskuuta 2008 klo 21:40
Hei Annabella,
tosi ikävä kuulla että kroppa oireilee noi pahasti. Sektio on varmaa hyvä ratkaisu kaikinpuolin ja kyllä siitä toipuu
. Minulla oli painoa edellisessä synnytyksessä 94 kg ja samoin olin loppuajan liikkumatta. Minulle tehtiin pitkällisen perinteisen synnytyksen yrittämisen jälkeen kiireellinen sektio nukutuksessa ja itse toivuin yllättävänkin nopeasti. Positiivista oli myös että imetyskin käynnistyi ihan hyvin vaikka en vauvaa heti saanutkaan rinnalle. Sektiohaavakin parani ihan mukavasti. Aloittelin liikuntaa ehkä kuitenkin turhankin tehokkaasti
ja vähän meinasi vuoto pitkittyä.
Tsemppiä viimeisiin viikoihin, pian vauva syntyykin
Waldi
elmuvelmu
maanantaina, 24. marraskuuta 2008 klo 15:24
Heips kaikille!
Ihanaa, muutto on jo ens viikonloppuna!
Kävin tänään jalka- ja kasvohoidossa, kun oli lahjakortti käyttämättä ja alko tulla kiire. Ihanaa oli sekin
Mies kun ei kauheasti panosta tuohon jalkojen hierontaan...
Oli mukava kävellä lumisessa kaupungissa, pian onkin sitten tämä kaupunkilaiselämä taakse jäänyttä. On haikea olo.
Pari viikkoa oon syöny nyt aikas nätisti ja painoa ei oo tullu ku 500g
Jee!
Ja ultrassa käytiin ja pieni peikonpoika siel näytti möyrivän
Ihanaa talvista iltaa kaikille!
elmuvelmu ja pikkupeikko 21+1
essential
tiistaina, 25. marraskuuta 2008 klo 15:56
Heippa!
Olipas kiva, kun maanantaina kävin neuvolassa, niin painoa oli tullut 270g viikkoa kohden
Tosi tyytyväinen mieli ja ilolla jaksaa jatkaa tätä syömisensä tarkkailua. Viimeksi kun painoo oli tullut 800g viikkoa kohti, niin hmm... mistähän tuo lie kertoo.
Annabella, mulle tehdään kanssa sectio (kaksi edellistä myös sectiona, niin en saa tätäkään synnyttää alateitse). Minä ainakin toivuin molemmilla kerroilla tosi nopsaan ja liikkumisenkin aika kivasti pääsin aloittelemaan, ensin vaunulenkkeilyä ja sitten pikkuhiljaa vähän vatsalihaksia ym. Mäkään en pysty nyt liikkumaan supisteluiden ja kamalien liitoskipujen vuoksi. Tänäänkin oisi ollut niin ihana lenkkeily ilma, että otta ihan päästä kun ei päässyt lyllertämään. Touhuttiin sitten lasten kanssa ihan vaan pihalla, tai siis, lapset touhusi ja minä niitä tollotin
Mutta ensi maanantaina saan tietää sektio päivän ja sitten on helpompi alkaa joulua suunnittelemaan.
Joulu on muutes mulle ainakin aika paha paikka, sillä olen aivan mieletön suklaa perso ja konvehteja saattaa upota jokunen, että voi herkku pallukka näyttää aikasta punaista.. Kinkkukin on kyllä aikasta herkkua... Voi, voi. Noo, sitten joulun jälkeen tiukempi linja päälle
-Essential- rv 34+4
Annabella
tiistaina, 25. marraskuuta 2008 klo 16:12
Moi!
Mulle annettiin sitten sektioaika 15.12. Jouluksi pitäisi päästä kotiin toipumaan...
Kiitoksia teille jotka tsemppaatte kertomalla että olette toipuneet hyvin sektiosta. Sairaalassa on maalattu kovasti kaikensorttisia uhkakuvia, ei niinkään itse sektion suhteen, vaan siitä toipumisesta, mahd. veritulpista (jota varten mua kehoitettiin hankkimaan mittojen mukaiset tukisukat) ja ennen kaikkea vaarasta mikä tulee mahdollisessa toisessa raskaudessa... Istukka kun kuulemma pyrkii jostain syystä kiinnittymään juuri vanhaan sektiohaavaan, ja voi jopa kasvaa arpeutuneet kohdunseinämän läpi jne... Eli olen itse ajatellut, että kun varautuu pitkään toipumiseen ja mahd. komplikaatioihin, niin ei ainakaan pety niin pahasti...
Lapsi ei onneksi onneksi ollutkaan ultrassa arvion mukaan mikään jättiläinen, 3300 g antoivat kokoarvioksi eilen (rv36+0) ja näin ollen arvelivat että voisi painaa laskettuna aikana n. 4100-4300. Kiva että ei ollut mikään 4-kiloinen jo tässä vaiheessa raskautta, sillä sehän kielisi siitä että lapsi olisi mahdollisesti saanut enemmänkin sokeria mahassani. Sanoivat että ainahan lapsi jonkun verran sitä sokeria saa raskausdiabeteksessä, mutta ehkäpä ei nyt ainakaan vielä ole saanut kovin paljon. Toisaalta loppuraskautta kohden sokeriarvot tuppaa nousemaan, mutta sitä myötä kiristetään sitten vain dieettiä ja onhan aina se insuliinivaihtoehtokin jos se sen vaatii.
Koska painoarvion mukaan lapsi ei ole ainakaan tässä vaiheessa näyttämässä miltään gigantilta, sektio tehdään vain viikkoa ennen laskettua aikaa. Tässä on nyt sitten vajaa kolme viikkoa vielä (väliin hermoja raastavaa) odottelua...
Onneksi pystyn jo paremmin liikkumaan, sain fysioterapeutilta hyviä ohjeita ja ne ovat auttaneet. Tulin juuri 45 min. lyllerryslenkiltä tuolta kinosten keskeltä, söin appelsiinin ja nyt lähden suihkuun.
Mukavia talvisia päiviä kanssaodottajat! Annabella
elmuvelmu
maanantaina, 1. joulukuuta 2008 klo 11:56
Terkkuja uudesta kodista!
Muutto oli kamalaa! Nyt onneks kaikki alkaa olla jo järjestyksessä. Olen sairauslomalla, kun alkuviikosta alko säännölliset supistukset ja jotkut oli kivuliaitakin. Kuntopyörä jäi nyt toistaiseksi ainakin tuomatta tänne... Nyt vaan lepäilen ja otan rauhassa.
Aloitin heti taas merkkailun, jottei ehdi uuteen kotiin tulemaan mitään herkkutapoja
Mut nyt alan lukea siskon lainaamaa kirjaa, Epäilys.
elmuvelmu ja pikkupeikko 22+1
Sporttimamma
tiistaina, 9. joulukuuta 2008 klo 21:06
Tulin pikaisesti ilmoittamaan itsestäni! En oo pitkään aikaan täällä ollut, kun ei oo kertakaikkiaan huvittanut paljon kevennellä! Onneksi oon kaikenkaikkiaan syönyt ihan suht.terveellisesti. Paino pysyi kurissa viime viikkoihin asti, nyt on parin viikon sisään noussut reilu 3kg. Oon kyllä tosi turvoksissa, kun sormiakaan ei pysty kunnolla koukistamaan!
Mulla on nyt menossa rv 40 ja vauva voi syntyä koska tahansa! Painoa on tällä hetkellä n.98kg, kun se eka neuvolassa oli 87 ja risat.. Kaikenkaikkiaan tullut n.14kg tän raskauden aikana!
Mä aloitan sitten synnytyksen jälkeen painon pudotuksen, tosin ihan maltillisella tahdilla. Ihanaa on, kun saan kohta oman kehoni ihan omaan käyttöön ja pääsen pikkuhiljaa aloittamaan treenaamisen!
Mukavaa loppuraskautta kaikille tuleville mammoille! Mä palailen tänne viimeistään tammikuun alussa uudestaan!
http://hannaliikkuu.blogspot.com/
Sivu:
<
1
2
3
4
...
6
7
8
9