Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ulkonäkö
> Ruumiinkuvan muutos raskaudessa
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Ruumiinkuvan muutos raskaudessa
Sivu:
1
2
>
Onni-rouva
sunnuntaina, 16. elokuuta 2009 klo 10:40
Hei,
Pääsin viime kesän aikana hyvään alkuun painonpudotuksessa. Kuukaudessa lähti 4kg -> 78kilosta 74:ään. Sitten raskauduin ja kaikki muuttui. Olen vasta raskausviikolla 20, eli puolessa välissä ja paino on jo 81kg! Minulla on pituutta vain 160cm, joten se todella alkaa näkyä
Tämän ahdistuksen aiheuttanee nyt se, että huomasin housujeni käyneen reisistä pieniksi. Samalla vatsan kasvaminen alkoi ahdistaa. Voi pojat, että se onkin kasvanut; joka päivä saan kuulla huomautteluja siitä.
Olen yrittänyt syödä terveellisesti. Ongelma on aivan mahdoton ruokahalu ja makeannälkä. Voisin syödä (ja syönkin) lämmintä ruokaa 3 kertaa päivässä, leipää ja muuta päälle ja pullaa tai karkkia. Nälkä ei tunnu taituvan millään.
Tätä menoa painan joulun aikaan 95kg
Luniel
Jos ei kävellen niin sitten vaikka ryömien.
sunnuntaina, 16. elokuuta 2009 klo 11:53
Kuulostaa tutulta tuo puheesi loppumattomasta ruokahalusta. Itse koin sen jokaisessa raskaudessa (sitten kun se pahoinvointi meni ohi). Nuorimman kohdalla sitten viimein tajusin:
Elimistöni huusi kokoajan lisää ruokaa, koska ei saanut tarpeeksi niitä tärkeitä aineita meille molemmille!!!
Eli kun tein pienoisen ruokaremontin tuonne kasvissuuntaan (söin jokaisella aterialla kasviksia / hedelmiä ennen sitä pääruokaa) ja pidin huolen riittävästä kalkin ja proteiinin saannista (aloin siis käyttää maitoa ja juustoa suositusten mukaan) ja jätin keinomakeutetut ruoat pois, niin äkkiä se "minun-on-syötävä-kaksin-käsin-mättäen" -fiilinki hävisi. Ja makean nälkään otin joko hedelmiä tai päällystin ruisleivän banaanilla.
Sillä kerralla painoni sitten laitokselta lähtiessäni olikin sama kuin ennen odotusta - ja muistan vieläkin kuinka harmittelin kun en ollut tajunnut muitten kohdalla syödä samoin, niin olisi ne 20 ylimääräistä kiloa jääneet tulematta!
Toinen tärkeä tieto minulle silloin oli se, kun lääkäri totesi, että lapsen kasvuun tarvittavan lisä energian saa jo kahdesta ylimääräisestä juustoviipaleesta päivässä.. Arvaa kenen suku hoki jatkuvasti " Ota nyt lisää ruokaa, kun sinähän syöt kahden edestä? "
Gunhild
sunnuntaina, 16. elokuuta 2009 klo 17:45
Jos ylipainoa on reilusti ennen raskautta, painon ei tarvitsisi nousta raskauden aikana kuin muutaman kilon, ja sekin mielellään vasta 20-viikon jälkeen. Nyt niskasta kiinni ja pullat pois! Sulla ilmeisesti sokerirasitus vasta tulossa, vielä ehdit tsempata ennen sitä. Ota yhteys omaan terveydenhoitajaan, ja jos hän ei pysty suunnittelemaan/ neuvomaan kunnon dieettiä, pyydä lähettämään eteenpäin.
SInä pystyt siihen kun yrität, se on sinun ja vauvan parhaaksi.
Onni-rouva
sunnuntaina, 16. elokuuta 2009 klo 18:57
Luniel, tätä olen itsekin ajatellut syyksi. Itseasiassa perusruokavalioni kuitenkin on hyvinkin kunnossa. Ongelma on se kaikki lisäjuttu siihen päälle
Syön maitotuotteita, proteiinia, kuituja, hyvää rasvaa, lautasmallin mukaisesti kasviksia ja hedelmiä joka päivä. Sekään ei vaan tunnu riittävän.
Gunhild tiedän oikein varsin hyvin, että sen painon ei olisi tarvinnut nousta vielä ollenkaan. Se ei ole mikään uutinen. Itseasiassa ensimmäisen raskauden aikana painon kehitys oli ihan samanlaista - neuvolan th paasasi joka kerta minulle terveellisestä ruokavaliosta rasittavuuteen asti rv 26 asti
Sen jälkeen painon tulo tasaantui, eikä kuulunut valituksiakaan.
Jossain määrin koen, että tätä painoa tulee nyt ihan kohtuuttomasti siihen ruokamäärään nähden, mitä suustani alas pistän. Toisaalta syön taatusti liikaa, ainakin makeita herkkuja. Niistähän niitä kaloreita tulee kuin varkain, vaikka muuten olisi ruokavalio kunnossa....
Ei kai se auta, kun itseä ottaa nisksta kiinni vaan...
Gunhild
sunnuntaina, 16. elokuuta 2009 klo 19:07
En tarkoittanut loukata vaan tsempata. Periaatteessahan on "helppoa" jättää ylimääräinen pois jos perusruokavalio on kunnossa. Kyllä tiedän itse miten tukala on jättää ne herkut oikeasti pois! Mutta kyllä se paino tähän asti tullut herkuista, kuten tiedät sikiö painaa n. 200-300 g ja istukka ja lapsivesi siihen päälle ja sinun lisääntynyt verivolyymi ja kasvanut kohtu on max. pari kiloa tässä vaiheessa. merkkaatko herkut päiväkirjaan, mulla se ainakin auttaa tajuamaan minkä verran niistä kaloreita tulee? yleensä oon nääs itse sitä mieltä etten syö juuri lainkaan koskaan mitään herkkuja mutta kas vain on menneelläkin viikolla pallo 3 x punaisena ja kerran keltaisena...
karamellielli
sunnuntaina, 16. elokuuta 2009 klo 21:05
Täällä kanssa yksi vauvakilojaan sulatteleva. Vauvat ovat jo 3- ja 5-vuotiaita.
Minulla karkasi mopo käsistä, kun aloin odottaa esikoista. Olin sitä ennen ollut kova liikkumaan ja vielä kovempi syömään. Siis sitä rasittavaa ihmislajia, jotka voivat syödä kaksi isoa pitsaa ja pussin karkkia vaikka joka päivä, muttei se mihinkään tartu. Raskauduttuani lopetin liikunnan (kamppailulajit oli vähän pakko lopettaa, mutta esim. lenkkeilyn lopettamiselle en oikein enää keksi hyvää tekosyytä) melkein kokonaan leppoisia kävelylenkkejä lukuunottamatta. Ja juu, syömistä jatkoin entiseen malliin.
En oikein jaksa muistaa, mahtoiko syömisessä olla joku muukin pielessä kuin pelkät määrät, mutta sen muistan, että sain mm. kaupassa raivareita, koska olin NIIIIN nälkäinen. (Voi miesparkaa...) Siksi oletankin, että söin varmasti jotenkin väärin ja nykyisin kiloklubeilusta viisastuneena, luulen, että rasvaa ainakin tuli syötyä liian vähän. Pikkukakkosta odottaessa painoa tuli vähemmän, osittain kai siksi, että himoitsin tolkuttomasti vihreitä omenoita ja söin niitä ruuantuskaani. Tosin esikoisesta kerätyt kilot roikkuivat edelleen mukana. Jos vielä joskus kolmannen vauvelin saan, yritän odotusaikanakin muistaa ne säännölliset ruoka-ajat, rasvat ja proteiinit sekä liikunnan.
Niin, ja PS. Minulla imetys ei ainakaan vienyt kilon kiloa, vaikka monet ovat kovastikin kehuneet voivansa syödä silloin mitä vaan ja kuinka paljon vaan. Odotusaikana moni lohdutteli, että "Kyllä ne kuule sitten imetysaikana lähtee ne ylimääräiset". Vaan ei toiminut täällä.
Tsemppiä Onni-rouva kamppailuusi. Hyvä, että huolehdit hyvinvoinnistasi, mutta älä huolestu liikaa. Muista, ettei ne tulleet kilot maailmaa kaada. Itse en välittänyt niistä tuon taivaallista, kun kaksi rakasta pikkuhaisuliani sain syliini.
Mammeli x3
tiistaina, 18. elokuuta 2009 klo 16:43
Minäkin olen paisunut raskauksissa, kaikista hyvistä tiedoista huolimatta. Joten voin sanoa että Onni-rouva, kaikella sydämellä, tiedän sen olevan erittäin vaikeaa! Kun on nälkä niin silloinhan syödään.
Kuitenkin itsekin uskon siihen että jokin puutostila aiheuttaa tuon syömisen, pyri kiloklubin suosittelemaan ja koita saada pallot vihreiksi. Muuta profiilisi niin että olet painonhallitsija, et painonpudottaja. Tämän lisäksi kannattaa ottaa jokin raskausvitamiinivalmiste tukemaan hyvää ruokavaliota, sillä esimerkiksi foolihappoa ei ihan perinteisessä ruokavaliossa ole ihan suositeltuja määriä vaikka osassa kasviksia sitä onkin reilusti.
Ruumiinkuva raskausaikana muuttuu muutenkin ja minä itse en ole pitänyt kiloistani jälkikäteen, eihän niistä sillä hetkellä välitä kun vauva syntyy mutta kyllä ne jo isosti vaivaa kun vauvasi ensimmäisissä juhlissa jo kokee olevansa se rumin ja pöhöttynyt muiden loistaessa. Ja minulle on viisaista sanoista huolimatta käynyt tämä sama kolmeen kertaan...
Niin, energiankulutus tosiaan kasvaa alkuraskaudessa vain 50kcal vuorokautta kohden, loppuraskaudessa (rv30+) kulutus on kasvanut n.200-300kcal... Eli jos vain jaksaa yhtään itseensä satsata odottaessaan kannattaa tähän asiaan kiinnittää huomiota.
Mielellämme kannustamme matkallasi, sen mitä voimme....Ja onneksi olkoon uudesta tulokkaasta
Mammeli
Surde
keskiviikkona, 26. elokuuta 2009 klo 20:34
Mulla nousi kummassakin raskaudessa paino 18kg. Rvk 20 mennessä oli 7-8 kg tullut lisää. Kilot lähtivät helposti imettämällä, joten kahden raskauden ja imetyksen jälkeen saldo oli +2kg. MUTTA se herkuttelu ja isommat annoskoot jäävät helposti "päälle". Nyt painoa on kertynyt vielä 4kg kahdessa vuodessa eli kaiken kaikkiaan 6kg vrt. aikaan ennen lapsia. Ja nuorin on jo 3-vuotias, eli ei käy enää tekosyystä
Mun neuvo on, että älä tuijota sitä vaakaa tai yritä laihduttaa raskausaikana, vaan koita opetella terveelliset ruokailutottumukset, se on sekä sinun että vauvan hyväksi. Syö kaksi lämmintä ateriaa ja paljon hedelmiä ja vihanneksia. Mun henkilökohtainen kokemus on, raskausaikana nälkä tulee helpommin ja suurempana kuin muuten, plus sitten päälle erilaiset mieliteot...Eli koita lähestyä asiaa sallivuuden kautta=sallit itsellesi terveellistä ruokaa, niin sitten niitä herkkuja ei tee niin paljon mieli.
Mukavaa raskausaikaa sinulle!
RentoTessu
Suurin viisaus on tieto siitä, ettei tiedä mitään. - Sokrates -
torstaina, 3. syyskuuta 2009 klo 17:34
Minulla tuli kaikki raskauskilot alkuraskaudessa
Viimeisen kymmenen viikon aikana paino nousi enää muutaman kilon. Neuvolassakin sanoivat vaan, että joillekin käy niin, eikä se mitään haittaa. Parempi vaan, ettei koko ajan nouse. Joten toivoa on, ettet paina tuota 95 kg raskauden lopussa. Kaikki tämä on tietenkin yksilöllistä, mutta minulla se ruokahalukin normalisoitui raskauden loppupuolta kohden.
Fiona
Elämä on tässä ja nyt
torstaina, 3. syyskuuta 2009 klo 17:56
Minulla tuli kaikki raskauskilot alkuraskaudessa
Ihan sama kokemus minulla; kaikissa kolmessa raskaudessani olen jo
ensimmäiseen neuvolatarkastukseen mennessäni
ehtinyt kerryttää melkoisen vararavinnon! Itse asiassa holtiton ruokahaluni on herännyt jo ennen kuin raskaustestikään tullut positiiviseksi
. Kaiken kaikkiaankin niitä kiloja on joka kerta kertynyt liikaa, lähes 20 kg, mutta vähemmän siitä on tullut loppuraskaudessa. Kuulun ns. normaalipainoisiin laihduttajiin, joten lähtötilanne on aina ollut kohtuullinen. Neuvolantädit on kyllä silti toppuutelleet joka kerta. Olen tulkinnut kohdallani, että ruokavalioni on ollut liian yksipuolista tm. puutteellista ja raskaana ollessa elimistö on
huutanut
muutosta.. Sen olis varmaan voinut toteuttaa toki enemmän laatuun kuin määrään painottaen
.
Minulta kilot ovat onneksi joka kerta lähteneet nopeasti imetyksen aikana ja joka lapsen jälkeen olen päätynyt aiempaa hoikemmaksi. Surkeaa kyllä, että se "hoikistuminen" on tarkoittanut pitkälti lihasten surkastumista... Lähes laihaankin voi mahtua yllättävän paljon läskiä!
No, nyt karkasin asiasta, jo synnytyksen
jälkeisen
ruumiinkuvan muutokseen... Toivotan silti terveellistä ja onnellista odotusaikaa kaikille! Yksilöitä ollaan ja painokäyrä myös!
Sivu:
1
2
>
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
Verkkiksen laihdutusryhmä
tänään
kello 23:03