Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ulkonäkö
> Miksi raskaana pitäisi lihoa?
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Miksi raskaana pitäisi lihoa?
Sivu:
<
1
2
Toutain
keskiviikkona, 26. lokakuuta 2011 klo 16:14
Itse en kyllä täysin ymmärrä logiikkaa - tuskin lihominen on se varmistus sille, että syntyvällä lapsella ei vaan olisi mitään puutoksia. Luulisi, että näissä tutkimuksissa ongelma on ollut nimenomaan liian niukka tai puutteellinen ruokavalio.
Alkuperäistä kirjoittajaa suosittelen pitämään hyvästä linjastaan kiinni ja jatkossakin välttämään herkkuja ja höttöhiilareita.. niillä et tee mitään, paitsi kerään turhaa läskiä. Sen sijaan suosittelen varmistamaan, että varmasti syöt riittävästi ja monipuolisesti!
Vaikka paino ei nousisikaan, niin parhaimmillaan ruokavaliosi voi olla parempi kuin keskivertoraskaanaolevalla, joka syö sitä, mitä mieli tekee.
Mirjamiina
Aloituspaino keväällä 2010 85,2kg ->27.8.10 81,0kg -> 27.8.11 71,0kg -> tavoitepaino 68,0kg saavutettu 5.12.2011!!!!!!!!!!!!!!!!!
keskiviikkona, 26. lokakuuta 2011 klo 16:27
Käsittääkseni keho pyrkii raskausaikana saamaan kilon tai pari ylimääräistä rasvaa ympärillee, jotta imetys onnistuisi paremmin. Äidinmaidonhan tulee tarjota lapselle kaikki tarpeellinen ja se sisältää myös rasvaa. Esikoisen odotusaikana sain 14kg, silloin aloitin odotuksen normaalipainoisena. Kakkosen ja kolmosen aikaan olin jo ylipainoinen ja raskaudet lisäsi n. 5kg. Silloin laihduin selvästi itse. Imetys onnistui koko kolmikosta hienosti - ei ainakaan jäänyt mamman rasvakudoksista kiinni
Flora's Secret
keskiviikkona, 26. lokakuuta 2011 klo 18:10
Se että keho "vaatii" tiettyjä ruokia ja on mielitekoja, ei välttämättä tarkoita että pitäisi syödä enemmän. Se voi tarkoittaa että ruokavalio on huono tai yksipuolinen ja tiettyjä ravintoaineita puuttuu. Silloin pitäisi tehdä ruokavalioremontti eikä lisätä kalorimäärää.
Kun jotain puuttuu, kroppa on huono kertomaan mitä. Iskee vaan vahva himo johonkin, voi olla jäätelö tai ranskalaisia, ja kenenkään kroppa ei tarvitse niitä.
Raskauden loppuvaiheessa energiantarve lisääntyy hieman, mutta suurin muutos tulee vasta imettäessä. Vasta silloin kroppa tarvitsee enemmän polttoainetta (ja tämän takia monen äidin askauskilot tippuvat helposti silloin).
flipperi
keskiviikkona, 26. lokakuuta 2011 klo 18:41
Tästäkin olen kuullut erilaisia versioita eri neuvolan tädeiltä. Joku painotti joskus, että pitää nousta ja toinen taas sanoi, että ylipainoisella ei välttämättä kuuluisi nousta "ollenkaan". Ystäväni ei laihduttanut raskauden aikana, mutta reippaasti ylipainoisena oli kevyempi raskauden lopussa kuin alussa.
Lapsi kasvoi kohdussa normaalisti koko raskauden ajan ja oli sellainen 3,7 kiloa syntyessään. Täysin terve prinsessa ja ikää taitaa olla nyt viisi.
Itselläni kävi kyllä niin, että kiloja tuli ekasta joku 21 ja tokasta 23. Ei ollut tädit enkä kyllä minäkään tyytyväinen. Paisuin viimeiset kolme viikkoa pari kiloa viikossa, joten turvotusta taisi olla "jonkin verran". Sellainen möhköfantti kyllä ja olo sen mukainen.
Tärkeintä on se, että on hyvä olla ja syö kun on nälkä ja oikeaa ruokaa. Antaa ihmisten olla mitä mieltä vaan. Nauti vain raskaudesta ja siitä, että voit hyvin!
Niitta
"Jos purjehdit vain myötätuuleen, voit ajautua pois itsestäsi." (T Palonen)
keskiviikkona, 26. lokakuuta 2011 klo 21:21
Kun vaihtoehtoina oli (alkuraskaudessa) joko pahoinvointi tai syöminen, niin valitsin sen syömisen... Tulihan niitä kilojakin sitten reippaanlaisesti, mutta katosivat ihan itekseen.
K-Maha
torstaina, 27. lokakuuta 2011 klo 10:04
Ekassa raskaudessa aloittaessa oli bmi 29. Mulle sanottiin, että saisin lihoa max 7 kiloa. Tuli viisitoista eikä terveydenhuolto ollut mielissään. Tokassa bmi oli 35 ja mulle sanottiin, että olis parempi jos ettei painoa tulis yhtään ja mieluummin sais pudota. Lähtöpainoon tuli 8kg lisää eikä siihenkään oltu tyytyväisiä. Neuvolassa kyllä joka kerta kurkkua kuristi, kun mietin, että minkä saarnan nyt saan painon tiimoilta. Että näin minun neuvolassa. Mutta ilmeisesti tässä raskauden painonkehityksessä on eri kuppikuntia. Saa lihoo, ei saa lihoo, pitää lihoo...
Kaisa64
Terve sielu terveessä ruumiissa
torstaina, 27. lokakuuta 2011 klo 23:15
minusta on huomattavasti tärkeämpää huolehtia raskaus- ja imetysaikana tasapainoisesta ruokailusta, kuin miettiä kiloja. Jos on ylipainoa ja siirtyy tervellisempään ruokailuun ja paino putoaa - eihän se sikiöltä ole pois.
Itse olin ekan (kolmesta) raskauden alkaessa normaalipainoinen. Siivosin ruokailutapojani (lopetin kaljan kittaamisen ja järjettömän isot ateriat) raskauden alettua ja paino putosi muutaman kilon, kunnes raskauden edetessä sain eka kerralla +10 kg (seuraavien kohdalla muutaman kilon enemmän). Kolme normaalikokoista, tervettä lasta olen synnyttänyt.
Flora's Secret
perjantaina, 28. lokakuuta 2011 klo 06:16
Ehkä laihduttamista raskauden aikana ei suositella sen takia että harva ihminen osaa tehdä sen järkevästi. Jos muuttaa tapojaan, alkaa syödä monipuolisesti ja paljon kasviksia, hyviä rasvoja j.n.e. ja aloittaa liikuntaharrastuksen, tuskin siitä on haittaa.
Monille laihduttaminen kuitenkin tarkoittaa jotain ihmeellistä kitukuuria, syödään täysin rasvatonta ruokaa, tai "karpataan" ja syödään pelkästään kovia rasvoja ja unohdetaan kasvikset ja hedelmät, tai syödään alle 1000kcal päivässä tai vain jotain tiettyä ruokaa (kaalisoppaa...).
On siis helpompaa neuvoa ettei aloittaisi laihduttamista raskauden aikana. Jos laihtuu "vahingossa" muutaman kiloin terveellisten elämäntapojen takia, sehän on vain hyvää.
Näin ajattelisin maalaisjärjellä.
Fiona
Elämä on tässä ja nyt
lauantaina, 17. joulukuuta 2011 klo 21:20
En voi olla kommentoimatta muutamalla sanalla painonnousua raskauden aikana, vaikka itse en todellakaan omissa raskauksissani mikään malliesimerkki ollutkaan...
Ensinnäkin, raskauden aikana ei missään nimessä ole pakko
lihoa
. Mielestäni normaalipainoisen on kuitenkin tärkeä hyväksyä kasvavan sikiön, istukan ja lapsiveden jne. tuoma lisäpaino merkkinä terveestä raskaudesta. Sehän ei ole varsinaista lihomista! Ylipainoisen odottajan painon ei olisi hyvä päästä raskauden aikana paljon nousemaan, koska runsas ylipaino altistaa raskausdiabetekselle, synnytyskomplikaatioille jne. Mutta, juuri kenellekään ei suositella varsinaista laihdutusta raskauden aikana. Yksi tärkeä syy on se, että laihtuessa rasvakudoksesta kulkeutuu verenkiertoon sinne vuosien aikoina varastoituneita raskasmetalleja ym. ympäristömyrkkyjä, jotka taas kulkeutuvat istukan kautta sikiöön. Toinen syy on se, että energiatasapainon ollessa pitkään negatiivinen myös sikiön energian saanti kärsii ja seurauksena voi olla sikiön huonon kasvun lisäksi kehityshäiriöitä.
Hoikkien odottavien äitien neuroottinen painontarkkailu on esim. Jenkeissä aiheuttanut laajempaakin huolta, vastasyntyneiden pienikasvuisuudenkin takia. Mahdolliset kehityshäiriöthän selviävät usein vasta vuosien myötä...
Liikunta on varmasti hyväksi raskaana olevallekin (ja sikiölle), mutta kuten siinä, ei myöskään ruokavaliossa ole turvallista harrastaa mitään extreme-muotoja raskauden aikana...
Itse lihoin jokaisen kolmen raskauden aikana 15-20 kg, mistä en ole mitenkään ylpeä, mutta jotenkin elimistöni vain toimi niin... Jokaisen raskauden jälkeen olen kyllä imetyksen myötä laihtunut kuin itsestään ja aina päätynyt muutaman kilon aiempaa hoikemmaksi. Eli omalla kohdallani asia ei ole aiheuttanut minkäänlaista pidempiaikaista riesaa.
Onnea ja hyviä vointeja kaikille odottajille!
SuMaKo
lauantaina, 17. joulukuuta 2011 klo 21:31
En malta olla kommentoimatta - ja ihan kuten Fiona tuossa edellä, älä ota musta mallia...
Olet tiiviissä seurannassa ja olisit saanut palautetta, mikäli lapsen ja odottavan äidin kohdalla kaikki ei olisi kunnossa. Olet selvästi tehnyt elämäntapamuutoksesi hyvällä tavalla, toisin kuin ystäväsi, josta jossain vaiheessa mainitsit. Raskaus ei oikeuta syömään kahden edestä, mutta velvottaa pitämään huolta itsestään ja lapsestaan!
Tuskin on olemassa mitään "yhtä oikeaa" kilomäärää, jonka jokaisen kuuluu raskauden aikana lihoa ja toisaalta taas synnytyksen jälkeen laihtua. Mutta kyllähän ihan maalaisjärjellä ajatellen se lapsi painaa jotain siellä masussa etenkin loppuaikana ja samoin ne lapsvedet ym. Painon muutokset riippuvat niin paljon lähtötilanteesta, raskauden aikaisesta voinnista, sikiöiden määrästä etc etc. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tärkeintä lienee, että niillä omilla valinnoillaan ei ole tehnyt hallaa itselleen eikä lapselleen.
Onnea raskauteen jatkossakin. Näin maallikon silmin tilanteesi näyttää kahdehdittavan hienolta!
Sivu:
<
1
2
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Ravinto
»
Laihduttavia vegaaneja
tänään
kello 22:02