10 vuotta sitten farkkujeni tuumakoko oli 28 ja paitojen 34 - 36. Tunsin itseni silti rumaksi läskiplösöksi ja olisin halunnut laihtua lisää. Kuka tahansa järkevä ihminen olisi ymmärtänyt, ettei kaikki ollut kohdallaan. Sairastin syömishäiriöitä ja kadehdin kaikkia naisia, koosta riippumatta. Niin moni pyöreä nainen näytti silmissäni kaunottarelta, saavuttamattomalta naisellisuuden imentymältä ja hoikat samoin. Koolla ei ollut oikeasti väliä, olin niin hukassa itseni kanssa. Mikä kierteen sitten katkaisi? Hassua kyllä, raskaaksi tuleminen Ensimmäistä kertaa eläissäni olin aidosti ylpeä kehostani ja kohtelin sitä rakkaudella. Paisuin 30 kiloa, mutta siitä viis, kuljin rinta rottingilla ja salaperäinen hymy huulillani. Jälkimmäiset kaksi raskautta ovat sujuneet samoissa merkeissä - aivan kuin joku olisi sytyttänyt valon sisälleni. Minun tapauksessani kannatti siis tulla äidiksi Itsetuntoa saa vieläkin hakemalla hakea, mutta useimmiten päätän antaa piut paut ilkimysten kommenteille ja epävarmuudelle. Tarvitseeko perheenäidin oikeasti olla saman kokoinen kuin nuorena? Nämä raskausarvetkin ovat muistoja ja ryppyjä tulee joka tapauksessa. Läskiin voi vaikuttaa ja sitä vastaan taistella, mutta onneksi olen jotakin oppinut matkan varrella. Läski ei koskaan, ikinä, saa määrittää ihmisarvoani!
Milla-Riikka on oikeassa. Itse olen vasta 22, ja nyt onneksi olen herännyt siihen, että kevyempänä oleminen on oikeasti terveydelle hyvinkin paljon edullisempaa kuin ulkonäölle. Nyt lopetin lääkkeiden syömisen (lääkärin luvalla) ja olen hyvin motivoitunut laihtumaan. Herätyksenä toimi ympärilleen pelastusrenkaan hankkinut vatsa; mä olen aina ollut niitä, joille läski kerääntyy lantiolle, takapuoleen ja reisiin, mutta nyt sitä on mahassakin. Jotain on tehtävä.