Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Vertaisryhmät
> PCOS
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
PCOS
Sivu:
<
1
2
3
4
...
19
20
21
22
23
24
25
...
37
38
39
40
>
Minttumaari*
Pikaspurtti hääpäiväksi!
perjantaina, 11. toukokuuta 2012 klo 18:33
Moikka,
tässä linkki vanhaan PCOsta kertovaan artikkeliin.
http://metku.net/~pesu/artikkelit/pco1.php
minipig
keskiviikkona, 4. heinäkuuta 2012 klo 08:02
Hei,
kiinnostavaa taas lukea muiden PCOS kokemuksia. Minulla todettiin PCOS n. 15 vuotta sitten ja tänään olen 31v. Opiskeluaikoina kun söin ja elin melko epäsäännöllisesti niin että sokerit heittelivät ja todetiin että olen insuliiniresistentti. Olen syönyt Diane Nova pillereitä siitä asti kun PCOS todettiin ja minulle ne sopivat hyvin.
Olen ollut mukana painovartijoissa ja onnistuin pudottamaan n. 5 kg kovalla treenillä ja tiukalla ruuan tarkkailulla.
Noin puolitoista vuotta sitten liityin kiloklubiin ja kirjasin kaikki syömiset ja liikkumiset. Seurasin kiloklubin ohjeita, eli vihreitä palloja tuli mutta kuitenkin vuoden aikana paino laski vain 1kg
. Otin kiloklubista puolen vuoden tauon ja nyt voin huomata että paino on vieläkin sama.
Tavoitteena olisi pudottaa n.10kg. BMI on nyt 26 ja liikun melko paljon.
Samastun teidän kertomuksiinne. Painon kanssa saa taistella koko ajan, jos vähänkin herkuttelee niin paino nousee mutta sen pois saaminen on todella vaikeaa. Olen toki pystynyt pitämään painoni melkein samana viimeisen 5 vuoden aikana säännöllisten elämäntapojen takia.
Nyt olen siinä elämänvaihteessa että jätin pillerit noin kuukausi sitten ja jännitän miten kroppa siihen reagoi. Olen kerran 4 vuotta sitten pitänyt 5 kuukautta taukoa pillereistä ja silloin kaikki tyypilliset PCOS vaivat alkoivat
. Minulla on silloin kuukautiskipuja vaikka kuukautiset eivät ala, karvoitus voimistuu, mieliala vaihtelee, kerään nestettä ja olen muutenkin epätasapainossa.
Nyt siis täällä taas koska haluan tarkemmin seurata miten syön ja liikun näin kesällä kun lomat alkavat ja en seuraa tuttuja rutiineja. Kiinnostavaa myös seurata teitä ja katsoa miten minun käy tällä kerralla ilman pillereita
.
Jeana
keskiviikkona, 4. heinäkuuta 2012 klo 11:07
Tervetuloa, minipig
Paino on taas noussut 90,5 kg.een ja raivostuttaa. Iltaisin jätän kaikki leivät ja pastat nykyään pois, mikä kostautui yhdellä "mättöpäivällä", jona hiilareita meni urakalla. Ja tulihan siitä sitten kilo lisää. Me PCO-ihmiset emme näköjään saa pitää edes sitä yhtä huoletonta päivää viikossa. Nyt lisäsin taas liikuntaa tuohon ruokavalion rinnalle, mua se yleensä laihduttaa paljon paremmin kuin ruokavalio. Viime viikolla en jaksanut liikkua kuin pakollisen työmatkakävelyn, univaje oli sitä luokkaa, ja hetihän se kostautui.
Vogue
keskiviikkona, 4. heinäkuuta 2012 klo 16:06
Tervetuloa minipig!
Ja Jeana, tuo on niin totta! (toisaalta mukavaa että on kohtalotovereita, toisaalta tätä ei taas toivoisi kenellekään!)
Minä sorruin taas kesäkuun alussa lomaileen 4 päivää.. kävin mäkkärissä syömässä... pitsalla jne... ja aamupalallaki söin paahtoleipää.. noh.. neljän päivän aikana painonousi 2,7kg.. ja sitten meni 3 viikkoa että sain tuon 2,7kg pois..!!
Välillä olen yhtenä päivänä viikossa esim. lauantaina jos olen ollut raksalla ja tehnyt paljon fyysistä työtä sallinut itselleni kebab salaatin tai puolikkaan pitsan.. niin silloin paino ei ole noussut.. mutta muuten ei kestä syödä päivässä yhtä leipä viipaletta enempää hiilareita + 60g hiilareita muusta ruuasa.. kun jo taas turvottaa ja paino nousee.. aivan epäreilua että ihmisellä pitää tällainenkin tauti olla olemassa! ärrr
Toisaalta onneksi tuo mies on lohduttamassa ku näkee livenä mun kamppailun tämän asian kans... itekki totesi että jos ei näkis niin ei uskois että joku ihminen voi lihoa tai kerätä nestettä kroppaansa neljässä päivässä melkein kolme kiloa! (tai viime kevään Itävallan reissu, 7 päivää ja 8kg)
Ei muuta kuin tsemppiä, elämässä pitää vain olla tarkempi kaloreiden ja hiilareiden kanssa.. onhan sitä onneksi paljon hiilarittomiakin herkkuja
Jeana
keskiviikkona, 4. heinäkuuta 2012 klo 20:49
Kiitos Vogue, onneksi kohtalotovereita löytyy. Ei tätä muuten jaksaisi.Livenä en tunne ketään saman vaivan omaavaa.
minipig
torstaina, 5. heinäkuuta 2012 klo 07:59
Hei,
kiinnostavaa lukea teidän tarinoita, vaikka ei tätä koskaan toivoisi kenellekään. Lohduttavaa tietää että ei kuitenkaan ole yksin
Yritän välttää nopeita hiilareita mutta en missään nimessä ole karppaaja tai vastaavaa. Minulla ongelmana on se että jos syön paljon kuituja, eli tummaa leipää, vihanneksia ja hedelmiä niin vatsa menee kovaksi ja pahimmassa tapauksessa iskee ummetus. Olen kerran kysynyt asiaa lääkäriltä, koska normaalisti sanotaan että kuituja pitää syödä jotta vatsa toimisi. Minulle sanottiin että paksusuoleni on ns. laiska ja sen takia pitäisi syödä sopivasti kuituja mutta ei liikaa.
Joten samalla kun yritän välttää nopeita, huonoja hiilareita niin en aina valita tummia, hyviä vaihtoehtoja.
Jeana, kiinnostavaa todellakin se että PCO kuulemma on tavallinen oire mutta minäkään en tunne ketään kellä sitä olisi. Jostain luin että joka 5:llä suomalaisella naisella on PCO, toki osa siitä ei tiedä.
Minä olen puhunut siitä melko avoimesti ystävieni ja työkavereiden kanssa mutta kuitenkaan kukaan muu ei ainakaan ole tunnustanut olevansa kohtalotoveri.
Vogue
torstaina, 5. heinäkuuta 2012 klo 08:02
Hei Jeana,
Hyvä jos on jotain lohtua
Itse tiedän lähipiirin läheltä yhden ja sitten yksi puolituttu/opiskelukaveri niin hänellä on myös. Tosin hänellä ei oo onneksi kovin vaikea versio tästä.. saivat ihanan tyttövauvan tuossa toukokuussa
ikää 27v (ei tarvinnut hoitoja ollenkaan)
Ja myös tuo lähipiiriin kuulunut sai metforemia vastaavan hoidon myötä tytön viime syksynä
Puoli vuotta käytti lääkettä ja sitten onnisti.. ikää hänelläkin 27v
Antavat toivoa siitä että ehkä minä ja mieheni saataisiin omaa jälkikasvua tässä lähi vuosina sitten kun uskalletaan alkaa yrittään
Täytin tuossa toissapäivänä 27v.. joten eiköhän tässä vielä ehdi mukaan porukkaan
Pitää vaan saada ensin tätä painoa pois.. ja turkasen hidastahan tämä on.. vaikka olenkin tooooosi vähä kalorisella ruokavaliolla.. ja kahvakuulailen, pyöräilen töihin 2km suuntaansa ja oon talorempassa miehellä apuna.. niin ei.. siltikin vain n. kerran kuussa viikossa tippuu yli 200g... ja useana viikkona on plussaa tuo 200g...
Mutta kaitpa se tällä vauhdilla 11kg puolessa vuodessa on ihan hyvä
Flikka30
Tulevaisuus on omissa käsissäsi.
torstaina, 5. heinäkuuta 2012 klo 10:27
Mulla sitten taas on yllättävän paljon tuttuja, joilla on ihan sama vika.
Meillä töissä on sihteeri, jolla on hyvin paha PCOS (ei lapsia),
mun kaverin vaimolla (heillä on 2 lasta),
mun kahdella serkulla (toisella luomusti 3 lasta, joista yhdet kaksoset, toisella 2 lasta avustettuna ja 2 luomua), kolmannella serkulla PCO, eli rakkulaiset munasarjat ilman muita oireita (perheeseen 2. lapsi tulossa).
Lisäksi edellisestä työpaikasta yksi tuttava, jolla PCOS, he eivät saa lapsia muistakaan syistä, eikä tämä ainakaan helpota sitä.
Ja tädit muisteli, että ilmeisesti myös mun äidinäidillä oli samaa vikaa: hän vain sai ensimmäisen lapsensa jo 16 vuotiaana, että ehkei se vika ollut vielä hoikkaa tyttöä paljoa koetellut. Mummulla sitten olikin 15 lasta, joista yhdet kaksoset, että ei vika häntä ainakaan lapsia saamasta estänyt!
Taipumus PCO:hin saattaa kulkea suvuittain.
Meidän suvussa on aina ollu isoja perheitä ja paljon lapsia ja siksi se onkin jotenkin rasittavaa, kun kaikki tuijottaa ja odottaa, miksi meidän lapsonen antaa odottaa ilmestymistään. Noh, johkohan tämä meidän lääkäri osais meitä jotenkin hyvin auttaa tässä asiassa. Mulla oli pillereiden lopettamisen jälkeen tilanne huonontunu, ennen rakkuloita oli enemmän oikealla ja vasen oli puhdas, mutta nyt molemmissa oli rakkuloita. Noh, onhan mulla oireetkin lisääntyneet, että ihmekös tuo.
Mutta nyt vaan odotellaan, miten asiat etenee
Vaikka Hunajan syöminen on todella mukavaa, sitä ennen on hetki, joka on vielä parempi. - Nalle Puh
Jeana
torstaina, 5. heinäkuuta 2012 klo 14:36
Itselläni lastenhankinta ei ole suunnitelmissa, koska suurella todennäköisyydellä vanhempani sairastama skitsofrenia periytyisi lapselleni ja sitä en enää jaksaisi. Joka polvessa meillä menee ko. sairaus. Tuki- tai adoptiovanhemmuutta olemme kyllä suunnitelleet. Eli siinä mielessä ei tämä PCO haittaa, mutta olisi mukavaa, kun joskus voisi syödä niinkuin nuorempana. Vaikka olisin syönyt kääretortun päivässä, paino ei noussut. Myönnetään, silloin kyllä liikuin viikonloppuisin aktiivisesti tanssimalla jopa 5h kahtena päivänä. Myös hiustenlähtö ärsyttää suunnattomasti, sillä minulla on aina ollut pitkät, paksut hiukset, jotka ovat enää varjo entisestään.Kihartamalla ne saa vielä näyttämään hyvältä. Onko kellään hiustenlähtöongelmaa ja miten olette siitä selvinneet?
Flikka30
Tulevaisuus on omissa käsissäsi.
torstaina, 5. heinäkuuta 2012 klo 14:43
Jeana, mulla lähti hiukset 1,5 vuotta sitten.
Mulla oli pitkä, musta ja vahva letti, joka lähti kampaan ihan muutamassa kuukaudessa! Oheni lirvuksi, otin siihen kesällä kiharankin vähän tuuheuttamaan, mutta ei paljon auttanut.
Leikkasin letin lyhyeksi, värjäsin ja raidoitin, niin näytti tuuheammalta.
Ja nyt toukokuussa multa diagnosoitiin lievä kilpirauhasen vajaatoiminta! Siihen saatu tyroksin-lääkitys on tehny ihmeitä hiuksillekin, kynnetkin on paremmassa kunnossa!
Onko sulta mittailtu hormonitasoja, viekö ne sulta hiukset?
Vaikka Hunajan syöminen on todella mukavaa, sitä ennen on hetki, joka on vielä parempi. - Nalle Puh
Sivu:
<
1
2
3
4
...
19
20
21
22
23