Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Terveys
> Kuukautisten pois jääminen...
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Kuukautisten pois jääminen...
Sivu:
1
2
>
kirsikkapuu-
tiistaina, 19. kesäkuuta 2012 klo 23:24
Heippa kaikille! Tahtoisin kysyä täältä semmoista, että mistä mahtaisi johtua kun kuukautiset ovat olleet pois kohta puoli vuotta. Sen takia kirjoitan tänne, koska luin että suuri ylipaino voi johtaa kohdunrakkulatautiin ja mittani ovat 165/122
Toinenkin syy saattaa löytyä, nimittäin otin alkuvuodesta aika perä kanaa kaksi jälkiehkäisyä, olisko siitä johtuvaa? Sairaalan raskaustesti näytti negatiivista, samoin kaupan testit, että siitä se ei ainakaan johdu. Lääkäri aika on varattu, ahdistaa vain mennä sinnekkin, tulee jotenkin olo että saa vaan haukut painosta tms.
Kellään koskaan ollut samanlaista?
Flora's Secret
keskiviikkona, 20. kesäkuuta 2012 klo 08:37
Kuukautiset pysyivät minulla poissa vuoden, kun laihdutin rajusti muutama vuosi sitten. (Normaalipainon sisällä n.14kg viidessä kuukaudessa) Palasivat takaisin kun ruokailu normalisoitui.
Laihdutatko? Ehkä kroppa on vaan mennyt siitä vähän sokkiin, pelkää ettei saa tarpeeksi ravintoa joten pitää huolta siitä ettet tule raskaaksi?
Minäkin menin lääkäriiin kun oli kulunut 6kk, ja lääkäri kirjoitti Primolut-reseptin. (En käyttänyt hormonaalista ehkäisyä silloin) En kuitenkaan hakenut pillereitä koskaan.
hippis*
yksi kilo kerrallaan ja yksi päivä kerrallaan!!
keskiviikkona, 20. kesäkuuta 2012 klo 08:47
Mulla kans aikoinaan oli kuukautiset pois puolivuotta,mutta en koskaan mennyt lääkäriin,kun ajattelin ne nyt on vähän väliä pois,olin laihduttanut yli 20kg sillon,niin ne tulivat kun ruokailut taas tasaantui,se on suuri hormmonallinen haaste tuo laihdutus,mutta hyvä mennä lääkäriin,jos siltä tuntuu!
kirsikkapuu-
keskiviikkona, 20. kesäkuuta 2012 klo 14:17
Kiitos vastauksista! En nyt varsinaisesti vielä ole laihtunut niin paljoa, että pitäis vaikuttaa noin, niinkuin teillä on käynyt.
Ehkä on sitten parempi mennä lääkäriin, mietin vain voiko se johtua siitä, jos on kovin ylipainoinen tms.
Mielenkiintoista tämä naisen elämä...
hhepe
keskiviikkona, 20. kesäkuuta 2012 klo 14:41
Rasvakudoshan on hormonaalisesti aktiivista, joten ylipainon kertyessä hormonitoiminta muuttuu. Yhdessä insuliiniresistenssin kanssa se vaikuttaa munasarjojen toimintaan, mikä näkyy yleensä kuukautiskierron häiriöinä tai kuukautisten pois jäämisenä. Polykystisyys munasarjoissa (PCOS) on myös mahdollista, joten kannattaa varata aika lääkärille. Gynekologin on helppo tutkia munasarjojen rakennetta on ultraäänellä ja samalla muutkin syyt tulevat kartoitettua.
Voi olla mahdollista, että nuo syömäsi jälkiehkäisyt ovat järkyttäneet sen verran hormonitasapainoa, että kuukautiset päättivät jäädä pois. Jälkiehkäisyn vaikuttava aine voi estää munarakkulan ja keltarauhasen kehitystä, mikä selittäisi tätä reaktiota.
sufe
perjantaina, 22. kesäkuuta 2012 klo 23:18
Se voi aiheutua ihan ruokailun muutoksistakin, mutta suosittelisin silti lääkäriin menoa, koska ikinähän ei tiedä mitä se on varmaksi näin nettipalstojen perusteella. Jos lääkäri jurputtaa painosta, tokaiset vaan, että olet aloittanut laihdutuksen.
¨Tiinuli
tiistaina, 26. kesäkuuta 2012 klo 13:34
Mulla on sellanen juttu(ollu jo pari vuotta) ettei mulla tuu kesällä menkkoja. Kesäkuussa ja heinäkuussa saan olla rauhassa menkoilta ja
sit ne palaa taas elo-syyskuun aikana. Ihmetyttää vähän mistä tällainen johtuu mutta en oo pahemmin ottanu asiasta stressiä. Oon vaan helpottunu kun ei tarvii kesällä kärsii menkoista.
Mulla on niin kovat kivut menkkojen aikaan. Alavatsaan sattuu niin ettei voi kun maata sohvalla ja on muutenki karsee olo.
pikkupakertaja
tiistaina, 26. kesäkuuta 2012 klo 14:12
mullakin on ollut tollain et on jääny 6kk menkat pois, tietääkseni se voi johtua rasvatasapainon muutoksista eli jos laihtuu nopeesti tms, tai jos ruokavaliossa on liian vähän just rasvaa. nytki taas kun kesää varten oon tiukentanu syömisiä nii menkat on taas jääny välistä!
Sti-na
tiistaina, 26. kesäkuuta 2012 klo 19:52
Täällä myös yksi jolla menkat jäävät helposti välistä pois. Kun söin e-pillereitä, menkat tuli normaalisti, mutta heti kun lopetin kuukautiskierto oli kuin juhlapyhien mukaan: menkat jouluna, pääsiäisenä, juhannuksena ja syksyllä synttäreitteni aikaan (:
Tuollaista se oli neljä-viisi vuotta enkä kamalasti stressannut asiaa, kävin alussa yksityisellä gynekologilla joka tutki minun olevan fyysisesti kuitenkin kunnossa saamaan lapsia kun sen aika on.
Pelko saanko lapsia kasvoi taas puoli vuotta sitten kun menkat olivat poissa piiiitkään ja varasin taas yksityiselle gynekologille ajan. Hän sanoi samaa - voin tulla raskaaksi teoriassa aina (harvoin) kun ovuloin. Samalla hän totesi minulla olevan
PCO-tyyppiset
munasarjat, mutta ei aivan PCOS-tä todennut. Kävikin niin, että kun olin laihtunut 10kg, menkat alkoivat tulemaan
joka kuukausi!
Ja voi voi sitä menkkakipua ja PMS-oireilua
Mutta parempi näin!
Ehkä sinulla voi olla vähän samaa?
Jos ne menkat alkaisivatkin tulla kun paino hieman putoaa?
10% painonpudotus parantaa huomattavasti hedelmällisyyttä ja se on hormonaalinen juttu ja voi vaikuttaa täten myös kuukautiskiertoon.
Stressi, masennus ja yliaktiivisuuskin saattaa aiheuttaa kuukautisten poisjäämistä jos keho on herkkä reagoimaan sellaisiin.
Itse saatan "tervehtyä" PCO-tyyppisistä munasarjoistani nyt kun paino putoaa, mutta jos olisin jatkanut samaa rataa, se olisi saattanut kehittyä syndroomaksi -> ja sehän altistaa vielä sukurasitteiden lisäksi diabetekselle ja muille ei-toivotuille sairauksille.
Tsemppiä
kirsikkapuu
!
Käännetään vaa'an suuntaa ennenkuin jotain peruuttamatonta tapahtuu (:
Se mikä on itsestäänselvää sinulle, on itsestäänselvää VAIN sinulle.
¨Tiinuli
lauantaina, 7. heinäkuuta 2012 klo 14:39
No nyt on heinäkuu enkä nyt tällä kertaa säästyny menkoilta. Enskesänä varmaan menkat tulee myös kesäkuussa. Saa nähdä.
En pidä menkoista mutta kai se on ihan hyvä et ne tulee. Sehän kertoo vaan siitä että kaikki on niinku pitää.
Sivu:
1
2
>
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
-5 KG KESÄN AIKANA (kesä-elokuu 2013)
tänään
kello 11:29