Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Terveys
> Kolesteroli ja ruokavalio
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Kolesteroli ja ruokavalio
Sivu:
<
1
2
3
4
...
17
18
19
20
sanna-maija
Missä on tahtoa, siinä on tie
tiistaina, 6. maaliskuuta 2012 klo 09:24
Mietin vielä itsekseni illalla tätä kolesteroliasiaa. Ja kuinka nopeasti lääkäri "peloitteli" minut takaisin virallisterveelliselle linjalle.
Vaikka jonkin verran olen näiden juttujen kansa ollut jo parikymmentä vuotta tekemisissä, niin olen niin virallisterveellisesti aikanani koulutettu ja aivopesty, että oivariinini vaihtui kyllä beceliin ja turkkilainen jugurtti rasvattomaan rahkaan.
Lääkäri oli aivan ihana asenteeltaan kaikin puolin, mutta tähän asiaan varmaan ei niin valtavan perehtynyt kuitenkaan. Kysyin mm. kananmunien käytöstä nyt kun LDL on koholla- hän vastasi, että ehkä kannattaisi varata terveydenhoitajan aika ruokavalioneuvontaan.
Tarkistin vielä entiset arvoni ja mielestäni nykyiset on paremmat, en tiedä olenko oikeassa.
Muistin nimittäin edelliset ldl-arvoni väärin, koska silloinen lääkäri ei pitänyt sitä niin pahana vaan sanoi, et kaikki on ok.
Eli
suluissa vanha arvo kol ( 5.1) 5,8
hdl ( 1,2) 1,7
ldl ( 3,4) 3,6
trigy ( 1,6) 1,1
Mitä mieltä olette te jotka olette syvällisemmin perehtyneet asiaan?
pahna
tiistaina, 6. maaliskuuta 2012 klo 09:42
No mie kyllä jättäisin stressaamatta asiasta ja jatkasin hyväksi havaitulla linjalla, etenkin kun hdl on parantunut 0,5 pykälää ja ldl noussut vain 0,2 pykälää. Myös triglyarvo on parantunut...
Sohvi
Vähän päivässä, paljon viikoissa!
tiistaina, 6. maaliskuuta 2012 klo 16:57
Ehdottomasti mun mielestä kokonaisuus on parantunut eikä huonontunut. HDL on noussut enemmän kuin LDL ja triglyt pudonneet hienosti. Sinuna en vaihtaisi mitään vaan jatkaisin samalla hyväksi todetulla linjalla.
Siellä käy nimittäin helposti niin, että jos vaihdat ne rasvaisemmat maitotuotteet pois, myös HDL voi lähetä laskuun, eikä se ole tarkoitus. Mutta toisaalta, jos niin kokeilet, sittenhän sen näkee. Veikkaan kuitenkin, että HDL tulee laskemaan noilla muutoksilla. On meinaan omakohtaisia kokemuksia tuosta. Joskus aikoinaan, kun kauan sitten karppasin, mulla oli loistava HDL. Sitten vaihdoin rasvattomiin maitotuotteisiin, beceliin ja muihin kasvimargariineihin. Tulos HDL laski oikein reilusti ja HDL:n ja LDL:n suhde heikkeni huomattavasti. Myös triglyt nousi. Eli mulla on tuonsuuntaisesta vaihdosta aika huonoja kokemuksia. HDL voi laskea tuossa kohtaa, kun ruokavaliosta tulee vähärasvaisempi aiempaan verrattuna. Silloin on mielestäni tärkeää huolehtia tarpeellisen rasvan saannista esim. öljyä lisäämällä.
Sen verran vielä, että olin aika polleana menossa kuuntelemaan niitä verikoetuloksia kiloklubin alkuaikoina, kun olin tehnyt niin terveydelle hyviä muutoksia ruokavaliossani ja terveydenhoitaja alkoi mutista, että HDL on liian alhainen ja se pitäisi ehdottomasti saada ylemmäksi. Silloin en vielä ymmärtänyt, mitkä ruoka-aineet HDL:aa nostaa eikä terkkarikaan sitä sanonut. Tai taisi sanoa, että pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota rasvan määrään ruokavaliossa ja olla tarkempi sen kanssa, että rasvaa pitää vähentää. Ruokavaliossa olin entistä tarkempi ja niukempi tyydyttyneiden rasvojen kanssa ja arvo huononi edelleen vielä kiloklubin alkuaikoinakin, vaikka huolehdin siitä, että rasvapallero oli vihreällä. Sitten jossain kohtaa vaihdoin kaikki kevyttuotteet ja margariinit pois ja voi ja oivariini palautuivat ruokavaliooni. Toki lisäsin myös oliiviöljyn ja siemenien sekä pähkinöiden käyttöä. HDL nousi selvästi. Kenties kohdallani tuo muutos oli keskeinen tekijä, kun liikkuminen on itselläni kohtuullisen vähäistä eli en ole mikään himoliikkuja. Nämä nyt on vain minun kokemuksiani. Jollain toisella kokemus voi olla toisenlainen.
Edit. laitan tähän vielä linkin
Ravnskovin käsityksiin kolesterolista
, jos kiinnostaa.
Toinen linkki Pronutritionistin
HDL-kolesteroli ja ravinto
-blogikirjoitukseen.
« Muokattu viimeksi: tiistaina, 6. maaliskuuta 2012 klo 17:44 muokkaaja: Sohvi »
http://elinvoimaiseksi.blogspot.fi/
sanna-maija
Missä on tahtoa, siinä on tie
tiistaina, 6. maaliskuuta 2012 klo 17:51
Kiitti Sohvi, kävin lueskelemassa linkkejä. Tuolta jälkimmäisestä erityisesti löysin paljon kiinnostavia juttuja .
Samaa olen miettinyt, et kuinka käy HDL:n jos jätän kovaa rasvaa pois. Toisaalta yritän lisätä mm. oliiviöljyä ja pähkinöitä ja siemeniä sitten vastaavasti. En tiedä. En oikein tiedä mitä ajatella.
Esim. tummaa suklaata olen syönyt miltei päivittäin ja senkin yritän nyt jättää viikonloppuherkuksi. Kanamunia en muutenkaan syö paljon, eli niistäkään ei juuri voi vähentää. Juustoja tietty voi vähentää, niitä olen käyttänyt aika paljon ja toisaalta niissä on myös paljon kaloreita ja suolaa, joten siinä mielessä niiden vähentäminen voi olla ihan hyväkin juttu.
Vaikeaksi meni tää syöminen yhtäkkiä!
Jessie83
torstaina, 8. maaliskuuta 2012 klo 11:54
Sanna-maija:
Vähensin aikoinaan paljon hiilareita ja otin ruokavaliooni enemmän kovia rasvoja, joiden seurauksena mulle tapahtui täsmälleen sama kuin sulle, tosin LDL nousi vielä enemmän. Minäkin siis laihduin samaan aikaan reilusti. Mulle karppaus ei sopinut muutenkaan ja palasin takaisin virallisterveellisempään suuntaan ja sen jälkeen arvot alkoivat taas kohentua. Nykyään LDL on 3,5 ja HDL 1,6. Triglyt ok. Jospa sä olet samanlainen kuin mä, että sunkin elimistö reagoi eläinrasvoihin kolearvoja nostamalla? Mä siirryin takaisin rasvattomiin maitotuotteisiin ja aloin ottamaan rasvat öljyistä jne. Mulla se toimi. En kuitenkaan usko, että sun tarvitsisi karppauksesta luopua noiden arvojen takia, jos se muuten sulla toimii.
Mannaharja
keskiviikkona, 27. kesäkuuta 2012 klo 20:21
Hei, nyt on ihan pakko laittaa uudet kolesteroliarvoni. Puoli vuotta ( ja pari sivua) sitten kyselin , mitä olisi tehtävissä. Arvot nyt (suluissa edelliset):
Kol 5,0 (6,5)
HDL 1,2 (1,36)
LDL 3,3 (4.8
trig 1,51 (1,33)
Ruokavaliosta olen lähinnä jättänyt pois maitorasvan. Raejuusto ja maitorahka ainoastaan kelpuutettu. Öljyjä ja pähkinöitä paljon lisätty. Ei edelleenkään perunaa, pastaa, riisiä. Karppileipää ja kaurapuuroa vaihtelevasti. paljon vihanneksia ja marjoja.
Triglyt täytyy saada alemmaksi, olen liikkunut liian vähän. Tässä kävi myös HDL suhteen vähän huonommin kun maitorasva väheni.
No, lääkäri oli todella tyytyväinen. En ole 15 vuoteen kokonaiskolea saanut näin alas ilman lääkkeitä.
Bonuksena paino on tippunut n. kolme kiloa
Milla-Riikka
" Viimeinen kortti ei ole vielä pelattu "
lauantaina, 30. kesäkuuta 2012 klo 16:48
keskiviikkona, 19. huhtikuuta 2006 klo 16:28
miiuli kirjoitti
:
onko vinkkejä korkea kolesteroliselle laihduttajalle
millä korvata munat ja rasvoja?
Kuten Patrik jo tuossa kirjoittikin niin vältä eläinrasvaa eli vaihda eläinrasvat kasvikunnanrasvoihin, kuten rypsiöljy,joka tutkitusti paras koostumukseltaan tällä hetkellä.Kalasta saat myös hyviä rasvoja, samoin pähkinöistä,mutta pähkinät ovat vaan kovin kaloripitoisia.
Kolesterolia saa hallitua hyvin,kun syöö kuitupitoista ruokaa ja erityisesti kaura on sellainen joksa vaikuttaa kokonaiskolesterooliin alentavasti ja hyvään nostavasti.
Liikunta laskee kolesteroliarvoja ja lisää hyvää kolesterolia.
Yhteenveto:
- vältä eläinrasvoja
- suosi kasvirasvoja leivän päällä ja ruoanvalmistuksessa
- harrasta liikuntaa ihan mitävain
-syö kuituja ja erityisesti kauraa
Erihanna
ERKillä.
torstaina, 10. tammikuuta 2013 klo 16:40
Viisi vuotta eläinrasvailua takana. Kahviin olen lorottanut näinä vuosina joko punaista maitoa tai erivahvuisia kermoja, ruoanlaitossa on ollut käytössä kerma ja voi, ja leivän päälle olen laittanut rasvaista Oivariinia tai silkkaa voita. Juustot täysirasvaisia ja jogurtti 10-prosenttista turkkiukkoa. Öljyt harvakseltaan salaatteihin oliivina. Hiilarit on välillä paukkuneet reilusti, kun tahtoo tuo muu stressikäs elämä helposti nakata minut mässäilyyn eikä laihduttaminen ainakaan silloin onnistu. Stressinsietokyky siis varsin heikko.
Tuoreet arvot:
kokonaiskolesteroli 5.3 mmol/l
LDL 3.7 mmol/l
HDL 1.49 mmol/l
trigly 0.70 mmol/l
Kaikkeen muuhun olen tyytyväinen, vaan saisi tuo HDL olla korkeampi.
Erihanna ERKillä
http://karppaus.info
Sivu:
<
1
2
3
4
...
17
18
19
20
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
Verkkiksen laihdutusryhmä 2013
tänään
kello 04:52
Ravinto
»
Kamala olo ahmimisesta, kokemuksia?
tänään
kello 01:31
Vertaisryhmät
»
Elämäntaparemontti - ei laihdutuskuuri
tänään
kello 01:10
Vertaisryhmät
»
KESÄHAASTE! -5kg elokuun alkuun mennessä!
tänään
kello 00:14
Omalla vastuulla
»
Superdieetti/ GFG
lauantaina, 25. toukokuuta 2013 klo 23:44
Rekisteröidy