Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ravinto
> Veden juonti
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Veden juonti
Sivu:
1
2
3
4
...
7
8
9
10
>
Arica
Syön kuin lintu - monta kertaa oman painoni verran.
tiistaina, 3. huhtikuuta 2007 klo 08:46
Tuota ph-dietti keskustelua lukiessani tuli mieleen asia, josta olen kuullut ennenkin, eli liiallinen veden juonti. Ko. dieetissähän pitää juoda vuorokaudessa litra vettä per viisitoista painokiloa.
"
ieetti sisältää kuitenkin useita mahdollisia terveysriskejä. Näistä esimerkkinä mainittu todella runsas vedenjuonti, poikkeuksellisen suuret suolamäärät sekä niukka kalsiumin saanti.
Liiallinen vedenjuonti laimentaa elimistön toiminnan kannalta tärkeitä elektrolyyttitasoja ja voi sitä kautta järkyttää olennaista elektrolyyttitasapainoa."
Mulla kuitenkin menee päivässä helposti viisi tai useampikin litra vettä! Herään usein öisinkin siihen, että janottaa, ja tuntuu ettei aina edes litra vettä poista suun kuivuutta. Lisäksi RAKASTAN maitoa, jota aiemmin meni helposti kolmekin litraa päivässä, nyttemmin olen vähentänyt litraan vuorokaudessa..
En käytä ruoassa juurikaan suolaa joka voisi janottaa, (1v9kk neiti syö kanssamme täysin samaa ruokaa) eikä tämänhetkinen liikuntanikaan ole niin kovaa, että merkittävästi hikoilisin. Imetän kylläkin (poika 3,5kk), mutta esikoisen kohdalla ei tällaista jatkuvaa janoa ollut vaikka hän syntyi juhannuksen tienoilla, parhaimpaan helleaikaan.
Raskausaikana olen sokerirasituksissa käynyt painonnousun ja kovan janon vuoksi, mutta ainakin silloin arvot olivat todella hyvät.
Mistä siis voisi olla kyse? Ja pitäisikö huolestua?
pompula
tiistaina, 3. huhtikuuta 2007 klo 09:23
Sokeritaudin oireethan ovat janottaa, pissittää ja väsyttää. Seuraile ainakin näitä. Ei ole haitaksi ottaa joskus sokerikoetta, vaikka rasituskoe onkin tehty.
Ettei tuo kova juominen ole vain tapa?!
Mistähän tosiaan johtuu, että noin paljon janottaa?
Minä taas olen aivan päinvastainen tapaus, kun minua ei tahdo edes suolainen ruoka janottaa. :roll:
Arica
tiistaina, 3. huhtikuuta 2007 klo 09:37
pompula
Sokeritaudin oireethan ovat janottaa, pissittää ja väsyttää. Seuraile ainakin näitä.
Niinhän ne ovat, mutta uskaltaisin väittää, että ketä tahansa näin paljon juovaa pissattaakin, ja moni kahden alle kaksivuotiaan lapsen kotiäiti on väsynyt :lol:
Kuvittelisin kuitenkin, että mikäli sokeriaineenvaihdunnassa on häikkää, niin se korostuisi entisestään raskausaikana. Kuitenkin loppukestästä tehdyssä rasituksessa arvot tosiaan olivat aivan loistavat..
Hämmästyttää, kummastuttaa..
Arica
perjantaina, 13. huhtikuuta 2007 klo 20:24
Nonih, labravastaukset tuli tänään. Sokeriarvot olivat kunnossa, ottivat sekä paastosokerin että ruokailun jälkeisen arvon.
Koska verikokeista ei nyt selvinnyt mitään, sain lääkärille kiireettömän ajan. Ja kiireetön se tosiaan on, pääsen lekurille ensimmäistä kertaa 29.5! :shock: Tosin kyllähän se tiedettiinkin, meidän alueella kun ei ole omalääkäriä ollenkaan, niin muut lääkärit sitten hoitavat meidät omien potilaidensa ohessa...
Mutta se asiantuntijan mielipide kiinnostaisi edelleen, mistäköhän tälläinen ryyppääminen johtuu? :?:
Patrik Borg
Asiantuntija
sunnuntaina, 15. huhtikuuta 2007 klo 18:50
Ei ole ihan vahvinta alaa tämä liiallisen (ja sitä 5 L on) vedenjuonnin mahdolliset lääketieteelliset syyt ja jos diabetes on suljettu pois niin jäljellä melkeinpä jää vain harvinaisempia syitä jotka nekin voi varmistaa vain lääkärikäynnillä ja tutkimuksilla.
Mutta voi tietysti miettiä onko mahdollisuutta, että kyseessä olisi opittu jano. Eli jos olet tietoisesti joskus lisännyt juomistasi tai jos olet joskus oppinut käyttämään juomista keinona siirtää nälkää (missä se toimiikin lyhytaikaisesti mutta ei ole pitemmän päälle järkevää) niin on mahdollista että olet totuttanut itsesi liialliseen juomiseen. Silloin asiasta pääsisi irti tietoisesti laskemalla juomamääriä hiljalleen samalla kun syö/uskaltautuu syömään tasaisesti.
Kyllä varmaan kannattaa mennä lääkäriin tarkistamaan asioita. Ja ehkä Tommilta löytyy tähän jokin näkemys?
http://patrikborg.fi
,
http://patrikborg.blogspot.com
Tommi Vasankari
Asiantuntija 2006-2007
lauantaina, 21. huhtikuuta 2007 klo 18:34
Hei Arica!
Hyvä, että olet jo käynyt mittauttamassa sokeriarvosi, sillä siinä olisi minustakin ollut se "tavallisin" syy normaalia suurempaan janontunteeseen. Toisaalta pitää myös muistaa, että imetyskin lisää taatusti jonkin verran nesteenpoistumista, vaikkakaan tuskin se useita litroja selittää. Mutta yhden tai hieman toista litraa.
Janon tunnetta säädellään elimistössä muutamien hormonien erityksellä. Niiden pitoisuuksien mittaaminen ja ehkä kilpirauhashormoninkin (yleinen aineenvaihdunnan vaikuttaja) voisi olla kohdallasi paikallaan. Mutta silti voi olla, että mitään elimellistä syytä ei löydy runsaaseen juomiseen ja janoon. Mutta ensin kannattaa käydä lääkärillä ja ehkä tutkimuksissakin.
Jos syytä ei löydy, ehdottaisin asteittain juodun nesteen määrän pientä pudottamista. Jos tämä sujuu ilman ongelmia, kyseessä ei liene hankalampi aineenvaihdunnallinen ongelma.
Toivottavasti vaivaan saadaan selvyys ja apu!
Arica
tiistaina, 5. kesäkuuta 2007 klo 13:13
Noniin, elikkäs nyt on lääkärissä käyty. Määräsi verikokeisiin, joihin sain ajan juhannusviikolle. Asenne lääkärillä tuntui kuitenkin olevan, että turhaan vien vastaanottoajan joltain
oikeasti
sairaalta. On kuulema luultavasti vaan tapa. Totesi vielä lopuksi, että
"terve ihminen voi juoda päivässä 20litraa vettä ilman että siitä on mitään haittaa.."
Joten täytynee vaan tyytyä siihen, että janottaa eikä syy selviä. Kaipa tämä sitten vaan on tapa ja henkilökohtainen ominaisuus..
Anessa82
lauantaina, 17. tammikuuta 2009 klo 10:44
Mä huomaan, että kun mä juon paljon niin paino putoaa paremmin. Voiko vettä juoda liikaa? Käsittääkseni voi elimistön suolatasapaino horjua/heikentyä, mutta mikä on liikaa?
Olen laihduttanut nyt 20 kg, Painoa tällä hetkellä 91kg ja Pituutta 170cm.
Pape
Klubiemäntä
lauantaina, 17. tammikuuta 2009 klo 10:57
Tässä linkki artikkeliin, jossa Patrik on kirjoittanut veden juonnista ja sen määristä. Tuon artikkelin mukaan yli neljän litran menevä päivittäinen nestemäärä alkaa olla liikaa.
http://kiloklubi.fi/artikkelit/Nälkä-ja-jano-sekaisin/787/
Anessa82
lauantaina, 17. tammikuuta 2009 klo 11:03
Kiitos. Olimpas taas lukenut huonosti artikkeleita.
No olen uusi täällä, vasta viikon tutustunut näihin sivuihin...
Sivu:
1
2
3
4
...
7
8
9
10
>
Sivun alkuun