Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Terveys
> Onko muita huonovatsaisia?
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Onko muita huonovatsaisia?
Sivu:
1
2
3
4
...
7
8
9
10
>
vaniljakahvi74
torstaina, 4. helmikuuta 2010 klo 10:36
Ongelmani on seuraavanlainen. Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia eikä keliakiaa, kuitenkin maitotuotteet ja leivät saavat vatsani kipeäksi.
Toisinaan vatsa on niin kipeä ja täynnä ilmaa etten uskalla syödä juuri mitään. Kasviksia tulisi syödä, mutta nekin tekevät vatsalleni pahaa. Olen kokeillut höyryttää ja keittää kasviksia, mutta tulos on kuitenkin sama.En enää tiedä mitä tekisin ja mitä söisin, suositusten mukaan syöminen on hyvin hankalaa.
Olen käynyt lääkärissä eikä elimellistä vikaa ole löytynyt. Itse olen ajatellut että tämä olisi ns. ärtyneen suolen oireyhtymä.
Onko muita samanlaisista vaivoista kärsiviä?
Miten pärjäätte ja millaista ruokavaliota noudatatte?
nissi
torstaina, 4. helmikuuta 2010 klo 10:45
Juu. Koko suku on ns. huonovatsaisten sukua. Myös molemmat lapseni. Oireisiin auttoi välittömästi maidon pois jättäminen. Mulla/meilläkään ei ole lääkärin mukaan mitään vikaa. Allergiatestit tehty ja kaikki muka kunnossa.
Maidon lisäksi vatsan rauhoittumisen ajaksi on jätetty pois omena, banaani, kaali, paprika, kala, nauta, sienet, sitrukset, pähkinät, mansikka, kiivi, aspartaami... Parin-kolmen kuukauden kuluttua voi sit jo kokeilla noita aineita pikkuhiljaa yksi kerrallaan takaisin. Itsekin pystyn syömään nykyään kaikkia noista paitsi omenaa.
Tsemppiä vaan, hyvä olo kyllä palkitsee jaksamaan niukemmallakin ruokavaliolla.
anzba
kyllä lähtee!
torstaina, 4. helmikuuta 2010 klo 13:43
koulussa on meidän luokalla ihminen jolla on kaikenmoisia oireita mutta ei keliakiaa eikä mitään lakto juttuja ei edes ärsyyntynyttä suolta.. mutta valitettavasti perinnöllinen maksakirroosi joka aiheuttaa näitä kaikkia oireita hän kertoi että sen takia hänen äitinsä on todella iso kokoinen koska vaiva hänellä niin pahana.. että välillä tälläsiä yllättäviäkin..
mitenkäs muuten liha tai itse maustetut tehdyt ruuat mitään ongelmaa niistä? keliakia liiton sivuilla kyllä taisi olla että gluteenillekkin voi olla herkkä vaikka ei mitään oireita olis keliakiaa tms..
toisen roska voi olla toisen aarre
Lumivalkoinen
torstaina, 4. helmikuuta 2010 klo 14:05
Mä kärsin ärtyneestä paksusuolesta. Suurin ongelma että läheskään kaikki ruoka ei sula. Kasvisten osalta olen ratkaissut ongelmaa syömällä paljon kasvissosekeittoja.
Muuten homma on aika hankalaa. Toisinaan vatsa tykkää jostain ruuasta ja toisinaan taas ei.
Mulla on usein vatsa sekaisin ja se kyllä tekee elämästä aika vaikeaa. Kaikki tutkimukset on tehty ja mitään ns. oikeaa vikaa mussa ei ole.
Ai niin, maitohappobakteereja syön säännöllisesti ja ne auttaa jollain lailla.
viiviskä82
torstaina, 4. helmikuuta 2010 klo 14:16
Minullakin vatsa menee välillä sekaisin todella helposti (nykyään onneksi harvemmin). Ja välillä vatsa turpoaa, joskus tuntuu että olisi potkupallo vatsassa!! eli tutulta kuulostaa!
Suosittelen kokeilemaan luomu maitoa ja luomu maustamatonta jogurttia. Tuotteet ovat homogenoimattomia, joten monelle vatsaongelmaiselle sopivat paremmin kuin normi maitotuotteet! Homogenoimattomia tuotteita löytyy myös juustoista yms.. Ja kannattaa myös kokeilla, että jättää kaikki lisäainetta sisältävät ruoat ruokavaliosta pois tai edes vähentää niiden käyttöä (einekset, lihat valmismarinadissa, normaalit jogurtit yms).
Omalla kohdalla nämä keinot ovat tuoneet helpotusta oireisiin! Ja samoin olen vähentänyt valkoisen vehnän käyttöä, koska se monesti turvottaa! Toisilla tuore ruisleipä saattaa aiheuttaa turvotusta, joten sitäkin kannattaa syödä harkiten ja vähentää määriä!
Itse syön leipää enää n. 1-2 palaa päivässä (100% täysjyväruisleipää ilman lisäaineita).
vaniljakahvi74
torstaina, 4. helmikuuta 2010 klo 18:10
Parin-kolmen kuukauden kuluttua voi sit jo kokeilla noita aineita pikkuhiljaa yksi kerrallaan takaisin.
*Huokaa* siis monta kuukautta tulisi olla dietillä. Ehkä se on ainut keino vaikken millään haluaisi rajoittaa ruokavaliota. Toisaalta olen kärsinyt tästä jo monta vuotta ja nykyään oireet ovat päivittäisiä ja nyt alkaa korvien välissä kiristämään.
Onko kukaan käynyt ravitsemusohjauksessa tai kokeillut vaihtoehtohoitoja tai hiivadiettiä?
Kertokaa kokemuksista
gladys
torstaina, 4. helmikuuta 2010 klo 18:41
Minullakin on todettu laktoosi-intoleranssi sekä ärtyneen suolan oireyhtymä. Minulla tähän auttoi vähähiilihydraattinen ruokavalio (eli käytännössä vähensin/poistin ruokavaliosta pastan, leivän, riisin, perunat, ylimääräiset sokerit yms. ja korvasin ne rasvalla plus huolehtimalla riittävästä proteiininsaannista). Voin nykyään syödä maitotuotteita huoletta, siis vaikka minulla on todettu lääketieteellisesti laktoosi-intoleranssi. Leivästä sen sijaan menee vatsa sekaisin. Karppaus-info-foorumilla tämän saman ilmiön ovat todistaneet monet muutkin.
Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla jää myös vähiin tuollaiset lisäaineelliset ruoat, jotkut ovat tarkempia kuin toiset, mutta itse esimerkiksi teen kaiken ruokani itse enkä osta valmisruokia ollenkaan perheellekään.
Chime
torstaina, 4. helmikuuta 2010 klo 18:42
Maidon ja jogurttien ym. välttely auttaa minulla, pikkaisen siedän juustoa ja vaikkapa smetanaa. Vehnäjauhojen välttely auttaa myös. Hankalaahan tämä on, kun mitään "virallista" ei löydy kokeissa mutta esim. jäätelöpallosta menee vatsa poikkeuksetta kahdeksi päiväksi kuralle.
viherpeukalo85
perjantaina, 5. helmikuuta 2010 klo 12:46
Mulla kans vähähiilihydraattinen ruoka rauhoitti vatsan, mutta karppaus sitten jäi kun perheelle ei sovi karppiruoka ja mä en jaksa vääntää useaa sorttia päivässä. Joten vatsa on taas sekaisin.
kaijola
perjantaina, 5. helmikuuta 2010 klo 12:58
Minulla maito, jogurtti, jäätelö ja suklaa saa vatsan turpoamaan ja jopa kipuamaan, mutta vatsani kestä viiliä ja piimää. Nyt olen syönyt raejuustoa, joka ehkä hieman turvottaa, mutta ei tuota kipua.
Laktoosi-intoleranssia tai keliakiaa ei löytynyt, mutta laktoosikoearvoni oli 1 yksikön päässä laktoosi-intoleranssista. Lääkäri sanoi, että en ole laktoosi-intolerantikko, mutta usein jo lähiarvot oireilevat. Ehdotti laktoosin välttelyä ja Vi-Siblinia. Ongelmani on, että kun turvottaa, niin samalla myös ummettaa. Olen lukenut, että nekin kuuluvat ärtyneen suolen oireyhtymään.
Vähähiilihydraattinen ruokavalio kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Olin muutama vuosi sitten syömättä leipää ja viljatuotteita vähän yli kuukauden ajan ja vatsani oli parhaassa kunnossa ikinä. En kyllä juonut silloin kahviakaan.
Sivu:
1
2
3
4
...
7
8
9
10
>
Sivun alkuun