Totta, esim cashewpähkinässä on proteiinia 20 g / 100 g (vrt soijapavussa 36 g.) Mistä niin päättelet ettei se kerrytä proteiineja? Minusta kyllä saa päivän proteiineja paranneltua pähkinöillä. Niitä pähkinöitä ei voi kauhean paljon syödä, ettei energiapallura ala herjata. Toki niiden rasva on hyvää, mutta...
Moi, Kansanterveyslaitoksen ylläpitämällä Fineli-sivustolta on hyvä käydä kurkkimassa mitä mikin elintarvike pitää sisällään. Sieltä voi katsoa esim proteiinipitoisuuksia yms. Täysin kattava se ei ole, mutta ihan mukava apu pähkäilyyn! http://www.fineli.fi
MatildaS: Esim tänään, rivin ollessa vihreä, lisäsin pähkinöiden määrää, jolloin energiapallura alkoi herjaamaan proteiinin vähyydestä. Vaikka itse luulin koko ajan syöväni lisää proteiinia.Se on totta, ettei pähkinöitä mahdottomia määriä kannata syödä. Oma rasvansaantini on muutoin liian pientä, joten tykkään popsia noita päivittäin. Proteiinia pyrin saamaan myös erilaisista pavuista ja herneistä, soijasta, linsseistä, maitorahkasta ja raejuustosta.
Olen lähes kasvis syöjä tosin käytän maitotuotteita jogurtteja juustoa ja rahkaa sekä raejuustoa,kun olen myös gluteeniton ,mutta ei ole ollu puutetta proteiinista eikä kuidusta! No maitotuotteista saan suurimman osan mutta sitten pavuista,linsseistä ja soijarouheesta josta teen laatikotai ja kaikkea sit kuivatuissa hedelmissä esim aprikoosi ja viikuna on proteiinipitoisia! Kun syön gluteenitonta leipää,siinä leipäjauhosta saan myös proteiinia ja kalasta sitä syön kyllä,mutta en ole oikea kasvissyöjä mut lihaa en syö! Päivittäinen proteeni prosenttini on 20-22% ! Pähkinöitä en syö olen niillekin allerginen mut siemeniä kyllä!