Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ravinto
> Peruskotiruoka - terveellistä vai ei?
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Peruskotiruoka - terveellistä vai ei?
Kukka-Maari
"Arvostan itseäni, joten pidän huolta itsestäni"
maanantaina, 26. syyskuuta 2011 klo 13:36
Mä en tahtonut keksiä otsikkoa tähän, enkä nyt oikein tiedä, vastaako toi mun kysymystä, mutta täältä pesee..
Mä olen laihduttamishistoriassani kokeillut mitä erilaisempia ruokavalioita vähärasvaisesta runsasrasvaiseen, mutta nyt haluaisin vain oppia syömään oikein, kaikkea kohtuudella. Ongelma on nyt mun alati huutava alitajuntani, etten voin laihtua näin..
Esimerkkinä tänään olen syönyt aamupalaksi neljän viljan puuron oivariinisilmällä ja raejuustolla, lounaaksi jauhelihakastiketta, 1,5desiä pastaa ja reilusti vihersalaattia ja porkkanaraastetta. Iltaruoaksi taidan syödä itsetehtyä kalakeittoa.
Ihan tasapainoinen ruokavalio.. Noh, mun alitajuntani nyt kuitenkin huutaa koko ajan, ettei näin voi laihtua, ja taas pilasit yhden päivän, kun pistit puuroon oivariiniä ja lounaallakin söit pastaa, ja iltaruuallakin menee vielä perunaa..(ja keitossakin on koskenlaskijaa..)
Miten mä vaimennan tän "omantuntoni".. Kauhea morkkis tosta lounaasta, vaikka oikeasti annos oli kohtuullinen, söin salaattia, tulin kylläiseksi enkä ähkyyn. Ongelma on se, että kun tarpeeksi kauan kuuntelen tuota omaatuntoa, niin totean, että noh, piloillehan tämä päivä meni ja mätän illalla herkut mitä kaapista löydän..
kevyeksi
maanantaina, 26. syyskuuta 2011 klo 14:06
Kirjaa syömisesi viikon verran pilkun tarkasti ruokaseurantaan. Näet hyvin pian ovatko sisällöt oikein. Viikko ei vielä kaada mitään ja samalla opetat sisäistä ääntäsi hiljaisemmaksi. Sanot vaan, että "eksä nää mähän teen nyt viimosen päälle jutut"
pulloharja
Pysyvästi terveemmäksi, itsevarmemmaksi ja itseään rakastavaksi
maanantaina, 26. syyskuuta 2011 klo 14:10
Kuulostaa terveelliseltä ja kuten itsekin sanoit, tasapainoiselta ruokavaliolta. Itse lähdin laihdutukseen elokuussa vähän saman tapaisin ajatuksin - syön kaikkea mitä ennenkin, mutta kohtuudella. Ainoo mikä on muuttunut on annoskoko, ja ehkä hiilareiden määrä on pienempi kun vaaleat pastat ja riisit oon unohtanu, ja toki herkut on minimissä. Mutta siis, peruskotiruokaa, johon kuuluu voita ja koskenlaskijaa
Tämän kaiken voi kuitenkin (helpostikin) toteuttaa niin, että ruokavalio on kk:n laatupallojen mukainen (mulla viikossa jokunen keltainen pallo, yleensä vihreetä suoraa nykyisin) ja kalorit jää suosituksiin (mulla liikuntojen kanssa reippaat 1700).
Ja jotta nyt vähän kannustaisin edes yrittämään, niin itse olen tällä tahdilla tiputtanut nyt 7kg elokuun alun jälkeen, eli lähemmäs kilon /vko. Ihan mistään sen ihmeemmin tinkimättä
Ja ainakin tiedän, että näin voin jatkaa urakan jälkeenkin, joten onpahan ainakin se pysyvä muutos kenties helpompi saavuttaa. Ja näköjään olin aloittaessani aika lähelle sun mittojasikin, joten ehkä sinäkin onnistut?
« Muokattu viimeksi: maanantaina, 26. syyskuuta 2011 klo 14:13 muokkaaja: pulloharja »
Jessie83
maanantaina, 26. syyskuuta 2011 klo 14:43
Mielestäni aloittajan ruokavalio vaikuttaa hyvinkin järkevältä! Normaalilla kotiruoalla minäkin olen laihduttanut.
Kunhan vaan teet niitä pieniä muutoksia (jos siis et ole jo tehnyt), eli vaihdat leivät, pastat jne. täysjyvään ja lisäät jokaiselle aterialle kasviksia jne., niin en usko laihtumisellesi olevan mitään estettä. Mikään ruoka - ei myöskään pasta tai peruna - ei ole kielletty, kunhan muistaa kohtuuden. Osan em. ruoka-aineista voi korvata kasviksilla, mutta niitäkin SAA syödä. Ja se Oivariini-tömpsy siinä kaurapuuron päällä ei varmasti vie maalta merelle; tarviihan ihminen rasvaakin!
*tupu56*
maanantaina, 26. syyskuuta 2011 klo 14:51
Perustahan kiloklubille on se laatu ja määrä,lisätä kasviksia,rasvaa ,proteiinia ja kuituja,eikä sen tarvi olla mitään erikoista ihan jokapäiväistä ruokaa,elmäntaparemontissa koitetaan siihen tervellisyyteen,ettei päivän ruokailut ole pelkkiä energiaköyhiä herkkuja!
Sen elämäntapamuutoksen myötä laihtua!
Pitää oppia että syöt tulevaisuudessakin samalla kaavalla kaikkea kohtuudella myös herkkuja,koska elämään kuuluu juhlat ja muut ei se ole pelkkää laihduttamista ja kalorien vahtimista,olen ollut kaksi viikkoa ilman ruokapäiväkirjaa syönyt mitä meleen tulee,paitsi en pahemmin viljaa,mutta perunaakin,suklaata ja yhdet kemutkin meni lauantaina,tän aamuinen saldo oli -400g eli ehkä olen oppinut syömään kulutustani vastaavan määrän mitään morkkista!
Ei pelkästään kannata alkaa laihduttaan vaan oppia syömään oikeaa ruokaa oikein ja rennolla meininkillä!
Ruokapäiväkirja on oivallinen apuväline,siitä näkee oletko syönyt laadullisesti hyvää ruokaa oikeat määrät ja kalorilaskuri pitää hulen että kaloreita on tarpeeksi ja vajeet tasan!
Kukka-Maari
"Arvostan itseäni, joten pidän huolta itsestäni"
maanantaina, 26. syyskuuta 2011 klo 15:06
Eli selkeästikin mun on vaan annettava itselleni aikaa, ja taottava tuota ääntä hiljaisemmaksi. (Oon kiloklubeillut toukokuun alusta, että on tullut jo jonkinverran oppia ja tietoa siitä, että missä kohdin menee mönkään.. mutta silti tuota ääntä en ole saanut vaimennettua..).
Pulloharja, oot saanut hienosti tippumaan..
Ehkä mäkin siis vielä joskus, kun saan keskustelut itseni kanssa käytyä..
Jessie, kotona kaikki tuotteet onkin täysjyvään vaihdettu, tuo työpaikkaruokala onkin huono siinä, että esim. pasta on just vehnähöttöä..
Pape
Klubiemäntä
maanantaina, 26. syyskuuta 2011 klo 18:56
Kukka-Maari, kirjaa syömisesi Kiloklubin ruokaosioon. Kun saat laatupallot vihreiksi suurimman osan ajasta ja kalorimäärä on lähellä suositusta ( = energialaskelman alimman rivin luvut lähellä toisiaan), olet syönyt sekä terveyden että painonpudotuksen kannalta riittävän hyvin ja terveellisesti. Rasvaa ja proteiinia kannattaa syödä niin, että määrä ylittää ainakin jonkin verran vihreän energiapallon minimirajat (eli proteiini 15 ja rasva 25 prosenttia energiasta). Kun teet niin, syömäsi ruoka auttaa paremmin kylläisyydentunteen ylläpitämisessä.
Laadukkaita ruokavalioita, eli sellaisia joilla saa laatupallot vihreiksi riittävän usein, on hyvin monenlaisia. Voit syödä tavallista kotiruokaa, kevyttuotteita ei tarvitse käyttää Kiloklubin ohjeiden mukaan syödessä lainkaan ellet välttämättä halua. Oivariinia ja Koskenlaskijaa voi hyvin käyttää, kun muistaa samalla lisätä pehmeää rasvaa. Jos valitsee aina kevyttuotteita, voi olla hyvin vaikea saada rasvan määrää edes minimisuositukseen saakka. Siksi voit syödä myös juuston ja voisilmän hyvällä omallatunnolla.
Perunassa ja pastassa ei myöskään ole mitään huonoa, kunhan niiden lisäksi aterialla on myös riittävästi kasviksia, proteiinia ja rasvaa. Osa sietää hiilihydraatteja heikommin, mutta muut voivat syödä niitä kohtuudella vaikka jokaisellakin aterialla. Jokaisen täytyy etsiä itse oma sopiva tapa syödä, ja tuo sopiva tapa on sellainen jossa et koe luopuvasi mistään tärkeästä kokonaan.
Lisäksi on hyvä muistaa, että hyvin onnistuneeseen ruokavalioon mahtuu myös niitä ruokia, jotka yleensä moni laihduttaja itseltään kieltää. Vihreä herkkupallo esimerkiksi antaa hyvät rajat sille, mikä määrä herkkuja (sis. kaikki huonosti kylläisyyttä ylläpitävät tuotteet) on sopiva päivittäiseenkin käyttöön. Lisäksi 5-10 muuta kuin vihreää laatupalloa mahtuu hyvin onnistuneeseen viikkoon. Näin myös Patrik on aiemmin neuvonut.
« Muokattu viimeksi: maanantaina, 26. syyskuuta 2011 klo 19:02 muokkaaja: Pape »
¨Tiinuli
perjantaina, 13. tammikuuta 2012 klo 11:52
Kyllä peruskotiruoka on tervellistä.Itse olen laihtunut syömällä peruskotiruokaa. Se pitää nälän poissa ja ei tee mieli mitään epäterveellistä kun syö oikeaa,terveellistä ruokaa
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Arjen pulinat
»
Huonon huumorin ystävät
tänään
kello 18:41
Vertaisryhmät
»
Tavoitepainoon vuoden 2012 loppuun mennessä!
tänään
kello 18:30
Painonhallinta
»
Mikä on kun ei laihdu????!!!
tänään
kello 18:30
Vertaisryhmät
»
75 kg:n tavoittelijat
tänään
kello 18:19