Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ravinto
> Perunan ystävät
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Perunan ystävät
Sivu:
<
1
2
3
Gelsomina
keskiviikkona, 2. marraskuuta 2011 klo 14:01
Minäkin rakastan perunoita silloin, kun ne ovat parhaimmillaan, uusia perunoita kesällä ja vanhoja perunoita syksyllä. Peruna ei ainakaan minulle aiheuta sellaista sekopäistä syömiskohtausta kuin valkoinen leipä, riisi ja pasta.
Salla85
Lihaa luiden ympärille
keskiviikkona, 2. marraskuuta 2011 klo 15:19
Ihan turhaan ihmiset perunaa välttelee lihomisen pelossa. Mielestäni se on paljon parempaa ja täyttävämpää ruokaa kuin riisi ja pasta. Pastaa minun ainakin täytyy syödä aika kasa ennen kun nälkä lähtee ja perunasta nälkä lähtee jo parilla.
Olen aina pitänyt perunasta ja aina olen sitä syönyt, syön myös jatkossa. Voita ja perunaa.... Silliä ja perunaa.... ah, niin hyvää.
Flora's Secret
keskiviikkona, 2. marraskuuta 2011 klo 17:10
Peruna on hyvää, eikä se aiheuta turvotusta eikä ilmavaivoja kuten leipä. On myös hyvin täyttävää. Leipää jaksaa vetää aivan liikaa, perunaa ei. Paljon maukkaampi kuin riisi ja pasta.
Kesällä uusia perunoita ja voita, syksyllä omatekoisia lohkoperunoita, talvella perunalaatikkoa ja perunamuusia. Keittoonkin sopii hyvin.
Aika vähän tulee syötyä perunaa, pitää oikein miettiä miksi. Syön usein salaatteja ja keittoja, joten peruna on jäänyt vähemmälle.
(En karppaa, mutta olen jättänyt leivän pois arkikäytöstä koska syön sitä helposti liikaa eikä vatsani oikein tykkää siitä. Riisiä ja pastaa en ole juuri koskaan käyttänyt, täysjyvä couscousta joskus.)
Erihanna
ERKillä.
keskiviikkona, 2. marraskuuta 2011 klo 17:19
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 19:21
jamilam kirjoitti
:
Peruna on ihanaa, ja takuulla terveellisempää kuin prosessoidut Karppiset sun muut leiväkkeet.
Totta.
Itse kuitenkin valitsen sen kukkakaalimuusin tai muun kasvissoseen mieluummin kuin perunamuusin. Pottumuusi on mulle sellaista unilääkettä, että taitaa reseptipilleritkin jäädä kakkoseksi (en ole kokeillut). Joskus toki pitää perunamuusiakin saada, kuten esimerkiksi hirvi-/poronkäristyksen kaverina muutaman kerran vuodessa. Siihen pyhään yhdistelmään ei kukkakaalimuusit sovi.
Uusia perunoita käytän myös, mutta niiden kanssa ei taas tuo kylläisyydensäätely pelaa. Popsisin niitä sipulivoikastikkeen kera vaikka kattilallisen...
Erihanna ERKillä
http://karppaus.info
Nöppöskä
Sanoitko sika?!? Sulle se on HERRA Sika!
torstaina, 3. marraskuuta 2011 klo 08:04
Mä olen käyttänyt perunaa leimasimena. Kaiverrettiin perunaan joku kuvio, ja siihen vesiväriä ja sitten vaan leimailtiin
Mua ei kyllä peruna nukuta ollenkaan?!
Mistä tulikin mieleen, että meinasin tänään tehdä uuniperunoita, niitä en oo vielä ikinä kokeillutkaan!
Ja kaikista parhaimpia perunoita oli ne, kun syksyllä kaivettiin perunat maasta (käsin, meillä ei koneita käytetä!) niin isä laittoi perunoita multaan, päälle puita, risuja tms. palavaa roinaa ja pisti tulet. Sitten kun tulet oli sammuneet, niin hiilloksen alta löytyi oikein herkullisia perunoita
Lumivalkoinen
torstaina, 3. marraskuuta 2011 klo 10:04
Mullekin tuli mieleen se kun tehtiin ala-asteella perunaleimasimia
Mä tykkään perunasta mutta en syö sitä joka viikko tai menee aika kausittain. Juuri tänään aion syödä perunamuusia ja viikonloppuna sipsejä kun lähden kivaa viikonloppua viettämään kaveriporukan kanssa
Ja itse asiassa meillä on lauantailounaaksi suunniteltu uuniperunoita kahdella täytteellä, kinkku ja lohi
Ei muakaan peruna väsytä mitenkään.
Simsala
torstaina, 3. marraskuuta 2011 klo 13:13
Liityn perunan puolustajiin. En syö sitä kauhean paljoa nykyään, mutta voisin kyllä syödä joka päivä muutaman. Perunassa on todellakin jotain, joka tuottaa suuren kylläisyyden tunteen verrattuna kalorimäärään. Joskus oli muuten jotain "kylläisyyspillereitä" myynnissä, jotka sisälsivät perunakuitua. Olisiko juuri perunakuidussa se taika?
Joskus kauan sitten kun painonvartijoilla oli se "vapaa peruna" -juttu, niin päätin kokeilla, kuinka vapaata se peruna voi olla ja söin tosi paljon rakastamiani uuniperunoita. Siis oikeasti todella paljon. Käytin sitten kohtuukevyitä lisukkeita, eli ei mitään isoa voiklimppiä (niin hyvää kun se juuri uunipotun kanssa onkin...). En lihonut.
Noniin, tämän ketjun ja oman turinan seurauksena aionkin nyt lisätä perunaa ruokavaliooni hyvillä mielin.
Kaisla84
lauantaina, 5. marraskuuta 2011 klo 20:36
Minä olen löytänyt perunan uudelleen vuosien jälkeen.
Kotoa muutettuani koin perunan jotenkin hankalaksi ruuaksi ja sen takia sen käyttö pitkälti jäi. Oli muka helpompi keittää makaroonia tai riisiä kastikkeen seuraksi. Perunaa meni silloin lähinnä ranskalaisina. Karppausvaihe elämässäni vei ruokavaliosta ne viimeisetkin perunat.
Vajaa vuosi sitten aloitin jälleen uuden elämän ja päätin ruveta syömään kiloklubin ohjeiden mukaan edullisesti. Aika nopeasti oivalsin, mikä ero on perunan, pastan ja riisin kaloreissa. Jo näillä eväin peruna puhui itsensä takaisin ruokavaliooni, enkä ole hetkeäkään katunut. Toki perunaakin voi syödä liikaa, mutta ainakin lautaselle sitä tulee otettua huomattavasti järkevämpi määrä kuin pastaa tai riisiä.
Minun uudessa elämässäni näyttelevät merkittävää osaa kiusaukset. Pidän niiden mausta ja lisäksi ne ovat todella helppoja ja edullisia tehdä. Käytän siis valmiita perunasipulisuikaleita. Siinä ei kauaa nokka tuhise, kun perunat, proteiini ja kermapurkki ovat uunissa ja ruoka on valmista kun lenkiltä kotiutuu. Toinen merkittävä löytö ovat keitot. Niissä minulla on paljon muutakin kuin perunaa, mutta silti perunat kuuluvat todella kiinteästi sinne soppaan.
Kovin usein en ole syönyt ihan perinteisiä keitettyjä perunoita. Tämä selittyy sillä, että teen usein ruokaa useammaksi päiväksi ja keitetty peruna ei oikein kestä lämmitystä. Eli ne pitäisi keittää joka päivä uudelleen ja sen koen liian hankalaksi. Muusikaan ei ole parhaimmillaan lämmitettynä, mutta se toimii paremmin.
Kiitokseksi tälle ketjulle pitää mainita uuniperunat. Voisi joskus jonkun toisen uuniruuan seuraksi huitasta pari pottua uuniin ja syödä niitä tonnikalatäytteen kanssa... Menee muuten toteutukseen piakkoin.
1/2011 122,5 kg BMI 40, 1/2012 110 kg BMI 36 ja matka jatkuu
Erihanna
ERKillä.
lauantaina, 5. marraskuuta 2011 klo 20:46
Mä olen karppi, mutta erilaiset kiusaukset maistuvat täälläkin. Korvaan osan perunasipulisekoituksesta kasvissuikaleilla (pakaste), niin kasvispallokin saa grammoja. Hyvää, täyttävää ja helppoa ruokaa.
Erihanna ERKillä
http://karppaus.info
Zami
Vähemmän on enemmän.
tiistaina, 8. marraskuuta 2011 klo 18:04
Peruna on hyvä hiilaripitoinen peruselintarvike kuten riisi tai pasta.
Jos karppaamisen rajana pidetään 100g hiilareita päivässä, niin se tarkoittaa noin 600g eli 10kpl keitettyjä pottuja.... syökö joku epäkarppaaja enemmän perunoita päivässä?
Itsekkin tuli laihduttamisen alkutaipalella välteltyä hieman perunaa, kuten myös riisiä ja pastaa, mutta en jättänyt niitä silloinkaan kokonaan pois. Myöhemmin ne kyllä palasi ruokavalioon, kun urheilun lisääntyessä oli pakko hankkia lisää hiilareita ja energiaa.
Sivu:
<
1
2
3
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
Tavoitepainoon vuoden 2012 loppuun mennessä!
tänään
kello 18:30
Painonhallinta
»
Mikä on kun ei laihdu????!!!
tänään
kello 18:30
Vertaisryhmät
»
75 kg:n tavoittelijat
tänään
kello 18:19