Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ravinto
> Perunan ystävät
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Perunan ystävät
Sivu:
1
2
3
>
*tupu56*
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 08:06
Minä olen ns.karppi linjalla mutta päivän sapuskoihin kuuluu useimmiten peruna,sitä olen aina tottunut syömään ja syön edelleen,perunassa on kaikkea hyödyllistäkin,sitä vaan parjataan,vaikka kuinka on tärkkelyspitoinen,silti syön sitä,ei haittaa!
Minun päähäni on iskostunut lapsesta saakka kala ja peruna,isäni oli kalastaja ja muistan kun hän sanoi ,"ilman perunoita nälkä lähde"Olen kyllä samaa mieltä kyllä peruna antaa tukevan olon ,kuten ruisleipäkin!
Jokaisen laihdutuskerran oln toteuttanut niin että,siihen kuuluu peruna!
Ja on nytkin,olin hetken ilman,tuli vierotusoireita,oli jotenkin puutteellista ilman perunaa!
Minä pidän edelleen perunan kunniassa,mutta on niitäkin jotka karsii sen ruokavaliostaan ensimmäisenä!
RentoTessu
Suurin viisaus on tieto siitä, ettei tiedä mitään. - Sokrates -
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 08:23
Samat fiilikset aloittajan kanssa. Minusta perunaa sorsitaan ihan turhaan. Sen ymmärrän, ettei se tiukan karpin ruokavalioon kuulu, mutta vähintäänkin hyväkarppi voi aivan hyvin syödä perunaa. Perunan "alennustilahan" perustuu luuloon, että perunan glykeeminen kuorma on kova, mikä ei pidä paikkaansa. Glykeeminen indeksi sen sijaan on korkea, mutta kuorma ei. Tämä osittain johtuu siitä, että pottu yleensä syödään lisukkeiden kanssa, kuten kastikkeiden ja lihan, jotka sisältävät rasvaa. Tämä tasoittaa hyvin perunan verensokeria nostavaa ominaisuutta. Ainakaan itselläni perunaruoat eivät todellakaan nosta sokereita, päinvastoin! Kaloreitakin perunassa on melko vähän suhteessa sen kytlläisyysarvoon. Ainakin minun mielestäni. Eli pottu kunniaan!
Lintta
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 08:24
Me ollaan niin junttimaisia että jopa itse se peruna kasvatetaan. Mikä sen parempi hyötykasvi kuin peruna. Halpa ja hyvin säilyvä. Ja kun olen suurperheen äiti niin peruna on oiva tapa syöttää nälkäiset lapset.
Kohtuus siinäkin sanon silti. On aikuisella eri asia syötkä kattilallisen päivässä vai kaks perunaa. Periaatteessahan aikuinen ei sitä edes tarvi.
Mut kasvavalle lapselle jotka liikkuvat paljon ja kuluttavat valtavasti energiaa niin peruna on oiva hiilihydraatin ja energian lähde. Parempi se on kuin höttöpasta.
Milliriina
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 12:43
Mutta itsekasvatettu perunahan on todellista lähiruokaa
Peruna on pop täälläkin
Varsinkin kuorellisena valmistettuna. Peruna on halpaa, kotimaista ympäri vuoden ja tekee hyvin kylläiseksi. Minusta peruna nyt vaan kuuluu perinteisesti suomalaiseen ruokaan, vähän niin kuin ruisleipä.
4ever?
terveellisesti
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 13:12
Täällä kanssa yksi perunan ystäviin lukeutuva. Nyt on kilot taas päässeet karkaamaan ja yritän karppailla, en siis päivittäin syö perunaa. Mutta sitä en kuitenkaan voi jättää pois, sitä kun tekee välillä ihan mieli, kuoriperunat ja hyvä kastike, siinä kunnon ruoka, ja puolukkahilloa kylkeen. Ja kyllä liha- tai kalakeitto ei ole mitään ilman perunaa.
Riisit, pastat ja vaalean leivän voin aivan hyvin jättää pois, mutten perunaa enkä ruisleipää.
Muistan lapsuudenkotoa sanonnan "peruna pitää nälän poissa".
Heetteri82
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 13:56
Peruna oli todella yksi suurin syy miksi karppaaminen ei sovi minulle; mikään ei ole sen parempaa kuin itse tehty perunasose. Oli se sitten lohkoina, muussattuna, uunipottuina, keitoissa, gratiinina, valkosipulilla, tai ihan vaan keitettynä - perunan täytyy olla suomalaisissa geeneissä! En myöskään ole huomannut että ne olisivat olleet laihtumisen jarruna, kun niitä syö maltillisesti. Ihan kuin mitä hyvänsä muutakin ruoka-ainesta.
Allida
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 14:03
Täälläkin yksi perunanpalvoja!
Lääkäri ehdotti mulle viime elokuussa karppaamista, mutta en suostunut, sillä en voi kuvitella elämää ilman perunaa! Ihan hyviä perunoita tavallisista kaupoistakin saa, ja ihan vedessä keitettyinä maistuvat mun suuhun taivaallisilta ja pitävät nälän kurissa! Kilojakin on sen lääkärireissun jälkeen lähtenyt jo 17, joten ihan kamalan lihottavia ne perunat eivät tosiaan ole.
Peruna on ruokaa ihan oikeaa!
Heetteri82
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 14:07
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 14:03
Allida kirjoitti
:
Peruna on ruokaa ihan oikeaa!
No niin on! Sehän on luonnonmukaistakin, toisin kuin ne karppaajien parjaamat valkaistut jauhot ja sokerit yms. Olkoonkin tärkkelystä, mutta luonnosta se pottu tulee ihan käsittelemättömänä, ymmärtääkseni!
Nöppöskä
Sanoitko sika?!? Sulle se on HERRA Sika!
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 17:38
Täälläkin tykätään perunasta! Mikäs sen parempaa kuin muussi ja uunilohi, nams!
Ja meillekin perunat tulee useimmiten isän pellosta, tosin nyt ollaan osteltu kaupasta, kun sen verran harvoin ollaan viime aikoina perunaruokia tehty.
Ihan turhaan kyllä mun mielestä perunaa parjataan?!
Kaisa64
Terve sielu terveessä ruumiissa
tiistaina, 1. marraskuuta 2011 klo 19:12
meilläkin syödään perunaa melko paljon ja usein. Teen perunamuusia, uuniperunaa tai höyrytän ja lisäksi monissa keitoissa. En minäkään ymmärrä perunan syrjimistä ravintona. Hyvää ja edullista lähiruokaa parhaimmillaan.
Söin juuri jumalaisen hyvää wasabilla maustettua perunasosetta kalan lisukkeena hyvässä ravintolassa. Makuelämys oli täydellinen!
Sivu:
1
2
3
>
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
Tavoitepainoon vuoden 2012 loppuun mennessä!
tänään
kello 18:30
Painonhallinta
»
Mikä on kun ei laihdu????!!!
tänään
kello 18:30
Vertaisryhmät
»
75 kg:n tavoittelijat
tänään
kello 18:19