Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ravinto
> Peruna kuorineen vs. kuorittuna
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Peruna kuorineen vs. kuorittuna
Sivu:
1
2
>
Pikku-J
maanantaina, 23. tammikuuta 2012 klo 16:05
Hei!
Olen uusi täällä ja yritin haullakin hakea jo vastausta. Miksi peruna kuorineen ( 1kg) on 700 kcal, mutta kuorittuna se on 830 kcal. Miksi kuorimalla perunaan tulee 130 kcal lisää? Onko nyt jotain,mitä en käsitä?
motivo
En enää koskaa, ikinä, milloinkaan laihduta!
maanantaina, 23. tammikuuta 2012 klo 16:10
Peruna kuorineen 1 kg
Oletus, että peruna kuoritaan, eli syötävää jää vähemmän
Peruna, kuorittu, 1 kg
Syötävää 1 kg
chocoholic67
maanantaina, 23. tammikuuta 2012 klo 16:18
entä sitten jos syö ne kuoretkin? Ni siis onko se energiamäärä sittenkin 'peruna kuorittu' vai onko ne kuoret keveempiä?
Flora's Secret
maanantaina, 23. tammikuuta 2012 klo 17:53
Onko sillä mitään väliä?? Kalorit ovat kuitenkin vain arvio, et saa mitenkään selville tarkkaa määrää koskaan. Kukaan ei syö kilo perunoita kerralla, ja jos syö perunan tai kaksi, niin ei mitään väliä merkkaako kuorittuna vai kuorineen.
Milliriina
maanantaina, 23. tammikuuta 2012 klo 18:13
Uskoisin kuorimattomassa perunassa olevan selvästi enemmän kuitua ja siis kaloreita mahtuu vähemmän samaan painoon. Sinänsä pienet kaloriheitot ei vaikuta kokonaisuuteen.
Kuorimattomissa hyvänä puolena on myös c-vitamiini
Siksi uuniperunat minulla menee uuniin kuorineen lohkottuina.
@lli
Josko ennen mualimanloppua!?
maanantaina, 23. tammikuuta 2012 klo 18:15
Itse perunassa on paljon enemmän tärkkelystä kuin kuoressa. Tärkkelys on nopeaa hiilaria, siitä irtoaa nopeasti energiaa käyttöön.
Kuoressa taas on enemmän liukenematonta kuitua (selluloosaa), josta ei energiaa irtoa.
Itse syön aina perunat kuorineen, koska tykkään kuoren mausta. NAM!
*tupu56*
maanantaina, 23. tammikuuta 2012 klo 18:29
Korimattomassa perunassa on perunan kaikki mahdolliset ravinteet,siksi peruna olis hyvä syödäkkin kuorineen ja keittää höyryssä!
tai uunissa!
itse syön perunat kans kuorineen!
Mutta en tiedä miksi kaloreita on enemmän kuoritussa kuin kuorimattomassa!
motivo
En enää koskaa, ikinä, milloinkaan laihduta!
maanantaina, 23. tammikuuta 2012 klo 19:44
Jos oikein haluaa hifistellä, niin täytyisi tietää myös eri laatujen erot ja varmasti myös vanhan ja uuden perunan välillä on eroa, koska uudet perunat ei imelly.
Patrik Borg
Asiantuntija
maanantaina, 23. tammikuuta 2012 klo 23:16
Veikkaan että ero tulee siitä että kun peruna kuoritaan niin se kilo perunoista onkin enää 900 g vaikka se kilona ilmoitetaan. Eli tuo on hävikin ero. Eihän sen tietty pitäisi olla noin kun kerran kiloa kohden tiedot ilmoitetaan, mutta tämä on näitä kalorilaskennan tyyppivirheitä että hävikit, tuprepainot, kypsäpainot ja kaikenlaiset muut menevät iloisesti hiukka sekaisin.
Olisi kiva sanoa, että selvitetään ja korjataan. Mutta samanlaisia on kaikki tietokannat täynnä ja ihan lähdetietoja myöten. Ja parempi on vaan todeta, että kalorilaskenta on vähän tällaista ei-ihan eksaktia puuhaa
http://patrikborg.fi
,
http://patrikborg.blogspot.com
akkuli
Joka päivä oppii jotain uutta!
tiistaina, 24. tammikuuta 2012 klo 19:41
Kuinka paljon päivän kalorit voivat sitten heitellä, että voisi sanoa pysyneensä suunnilleen suositelluissa lukemissa?
Tarkoitan esimerkiksi sitä, että jos suosituskalorit ovat 1800 per päivä, niin paljonko ne ruokapäiväkirjaan kirjatut voivat heittää tuosta, että voi vielä kuvitella olevansa suunnilleen samoissa lukemissa?
Esim. itselläni on juuri tuo 1800 kcal suositusmäärä ja usein merkkaamani päivän kalorit ovat noin 1600. Luulen, että en muista merkitä ihan joka suupalaa ja tosiaan arviointi virheitäkin sattuu ja jos vielä tietokanta antaa jonkin verran sinne-päin-heittoja, niin olen kuvitellut olevani todellisuudessa aika lähellä tuota 1800. Mutta pitääkö tämä paikkaansa vai pitäisikö pyrkiä saamaan päiväkirjan merkinnät osoittamaan lähemmäksi suositusta?
Sivu:
1
2
>
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
Tavoitepainoon vuoden 2012 loppuun mennessä!
tänään
kello 18:30
Painonhallinta
»
Mikä on kun ei laihdu????!!!
tänään
kello 18:30
Vertaisryhmät
»
75 kg:n tavoittelijat
tänään
kello 18:19