Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ravinto
> Miksi ruokailun jälkeen väsyttää ?
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Miksi ruokailun jälkeen väsyttää ?
Sivu:
<
1
2
RoadRunner
tiistaina, 6. maaliskuuta 2007 klo 13:15
Vertailun vuoksi ... Tänään söin rungoltaan samanlaisen annoksen kuin eilen, mutta keittoruokana oli kalaa (seitiä), salaattilautasella oli lisäksi reilu annos porkkanaraastetta ja leivät oli vaaleampaa sorttia (oisko ollut ohraa, en ole aivan varma). Leipäpalat olivat myös isompia, kuin eiliset ruisleivät.
Olotila noin puolitoistatuntia ruokailun jälkeen on mitä mainioin eli väsymyksestä ei ole tietoakaan. Kenties joku noista lisäyksistä/muutoksista eiliseen verrattuna paranti tilannetta ?
kaksonen
perjantaina, 9. maaliskuuta 2007 klo 22:40
Minä taas olen ajatellut, että nuorempana kroppa säätelee itseään paremmin ja nyt vanhempana se alkaa falskaamaan pikkuhiljaa. Näin selitän iän mukana tulleet ruokailun jälkeiset väsytykset, joskus tosi nukutukset.
Verensokeri harppaa ja kroppa ei enää jaksakaan tasata heiluriliikettä niin hyvin kuin ennen.
Onko tässä mitään järkeä? :shock: Ennen ei väsyttänyt, keski olla syömättä päivän ja kaksi ja kome ja kesti syödä sitten ilman että ikäänkuin tipahti uneen.
Nänö
maanantaina, 12. maaliskuuta 2007 klo 21:13
Oisko tässä yksi selitys ? Meillä töissä puolet porukasta on ollut joko flunssassa tai vatsataudissa. Epäonnekkaimmat molemmissa.
Olisiko tämä kauhean raskas olo ja väsymys päänsärkyineen yksi tapa sairastaa lievästi ? Roadrunner: onko teillä töissä tauteja liikkeellä ? Jospa hyvä vastustuskyky toimii näin.
Nyt on olo aivan toista.
terkuin Nänö
(olin jo viittä vaille menossa kilpirauhaskokeeseen )
RoadRunner
maanantaina, 12. maaliskuuta 2007 klo 21:58
Nänö
Roadrunner: onko teillä töissä tauteja liikkeellä ?
Eipä nyt suoranaisesti, tosin en tiedä koko työpaikan tilannetta. Itsellä oli toissa viikolla vatsa lievästi sekaisin, tosin pyöritys alkoi vasta iltaisin, mutta ei aiheuttanut sairaslomaa. Täälläpäin kun on ollut tuota noroa liikenteessä, mutta tämä minun oli ilmeisesti jokin "light-versio".
zola
tiistaina, 20. joulukuuta 2011 klo 21:04
Aika vanha ketju mutta kaivan esille kun oma "tilanne" ihmetyttää. Mua alkaa väsyttää joka ruokailun jälkeen niin paljon että pilkin istualleen ja jos menen maate nukahdan tuntuu että puhe meinaa sammaltaa jos sen eteen ei tee kovasti töitä ja on vähän humalainen olo. Ensiksi ajattelin että nyt mulle on tullut sokeritauti mutta sokerit ruokailun jälkeen ovat ainakin hyvät. Verenpaine oli 128/77 sekin kait ihan ok? seuraavaksi tuli mieleen juurikin hiilarit mutta väsymys iski vaikka söin pelkkää kalaa, (testatakseni siis muuten käytän kyllä lisukkeita
Voikohan treeni aiheuttaa tuon? Treenailen viikossa noin 10h salilla (1/3 osa aerobista)
Equilibrium
tiistaina, 20. joulukuuta 2011 klo 22:45
Jos syöt suuren tai ns. paljon työtä vaativan aterian ts. aterian, joka antaa ns. kunnolla töitä ruoansulatusjärjestelmällesi, "pakkaantuu" verenkierto ruoansulatuselimistösi alueille tehostamaan toimintoja. Tuosta seuraa helposti viluisuutta ja juuri väsymyksen tunnetta, kun energiaa aletaan käyttää suurissa määrin ruoansulatukseen yms.
Pelkästään aterioiden koko ei vaikuta tähän, vaan myös sisältö. Ja toki suurien hiilarimäärien jälkeen tulee (varsinkin joillekin yksilöille) "sokeripiikki" joka aiheuttaa hetken kuluttua väsymyksen tunnetta. (-->Insuliini. Ja huom: diabetes toki voi aiheuttaa vahvasti sokereihin reagoimista.)
Yksi lisäsyy syödä monta pientä ateriaa päivässä, on välttää väsymystä. (Toki joillekin ei välttämättä omien mielipiteidensä mukaan sovi monta kertaa päivässä syöminen "verensokerien heilahtelujen vuoksi")
Väsymys syömisen jälkeen voi myös johtua liian väh. energiansaannista ennen syötyä ateriaa tai juuri urheilun aiheuttamasta energiavarastojen hupenemisesta. Sitten kun syö, elimistö haluaa kunnolla hyödyntää kaiken ja laittaa sut ramasevaan ruokalepokuntoon.
Edit. Ainiin, ja muista toki nukkua riittävästi! Ja sekä muista syödä riittävästi kokonaisuudessaan, sillä treenausmääräsi on melko suuri kuitenkin.
Lisätköön/korjatkoon vastaustani ken tahtoo.
« Muokattu viimeksi: tiistaina, 20. joulukuuta 2011 klo 22:52 muokkaaja: Equilibrium »
Sometimes the hardest thing and the right thing are the same.
zola
keskiviikkona, 21. joulukuuta 2011 klo 01:56
Kuulostaa kyllä aika loogiselta
Tavoitteena olis joskus osata syödä usein ja pieniä annoksia mutta nykyään menee kyllä aika usein niin että syön kolme ruokaa päivässä ja varsinkin illemmalla annoskoot on välillä turhan suuria, on tää kuitenkin edistystä entiseen "kerran vuorokaudessa yöllä syömiseen" mutta ehkä kroppa on vähän sekaisin kaikesta uudesta
Eipä tuota nukkumistakaan tosin tule harrastettua tarpeeksi muttei ennen ole ihan tuollaisia "kohtauksia" tullut vaikka olisin ollut tosi väsynyt. Ärsyttävää vaan kun olisi tosi paljon intoa ja energiaa puuhailla kaikkea mutta sitten on jätettävä ruokailut väliin tai sammun.
kevyeksi
keskiviikkona, 21. joulukuuta 2011 klo 10:09
Edellisellä sivulla Patrik kertoo hyvin, mistä on kysymys. Lukekaapa.
Minä olen kärsinyt tuosta oireesta alakouluikäisestä lähtien, kunnes pari vuotta sitten aloin vhh:lle. Sinne jäi nukuttamiset päivällä muutamaa kertaa lukuunottamatta. Eli silloin kun ollaan kakkukutsuilla tai kotona lankeaa leipä-perunalinjalle.
Huonosti nukkuville hiilaritankkaus voisi toimia päiväunien houkuttimena, jos sellaiseen on mahdollisuus
Equilibrium
keskiviikkona, 21. joulukuuta 2011 klo 11:08
Joo, Patrikin vastaus kannatta lukea edell. sivulta, täyttä asiaa!
Siinä sanotaan mm. ettei verenkierto aivoihin vähene ruoansulatukseen tarvittavan verenkierron vuoksi. No ei tietenkään vähene! (Onneksi en sellaista väittänytkään
Sometimes the hardest thing and the right thing are the same.
zola
keskiviikkona, 21. joulukuuta 2011 klo 14:00
En tiedä jääkö multa joku kohta Ptrikin kirjoituksesta ymmärtämättä mutta siis mulle tulee niitä ihan täysin hiilarittomankin ruoan jälkeen. Sen ymmärrän että verenkierto lisääntyy ruoansulatuselimissä ja se voi alkaa väsyttää.
Sivu:
<
1
2
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
-20 kg 2012 loppuun mennessä!!!
tänään
kello 09:06