Mä olen oppinut että se mitataan niin, että laitetaan käsi nyrkkiin mahalle, avataan kaksi sormea ja asetetaan ne navan yläpuolelle ja mitataan siitä just sormien vierestä (yläpuolelta). Ei se mullakaan ole kapein kohta
Oon vaatetusalalla ja niiden oppien mukaisesti vyötärö on kapein kohta. Mitattuna yleensä alimpien kylkiluiden alta, eli mulla ainakin noin 5cm napaa ylempänä. Siitä noin 10cm vartalotyypistä riippuen alaspäin on ylälantio ja siitä toiset 10cm alemmas pitäis olla se lantio eli se levein kohta. Vyötärön kohtaa voi hakea myös selän pituuden kautta, mitattuna ylimmästä tuntuvasta niskanikamasta mikä monilla tuntuu selkeästi siellä niskassa ( kohta mihin kaulakorut asettuu niskassa) niin noin 39-40cm alaspäin, mikä on keskivertonaisen selän mitta.
Mutta hauskaa sinänsä miten nämä kilot voi olla jakautuneet niin erilailla...Maha-vyötärö akselilla ollaan Käävän kanssa miltei samoissa mitoissa, mutta pituutta mulla on 3 senttiä vähemmän ja painoa 13 kiloa enemmän. Olen kyllä aika "raskas" yläosastosta eikä kintutkaan mitkään sorjimmat ole, vielä
Jalat minulla on pitkät ja hoikat, mikä varmaan osaltaan selittää keskivartalolihavuutta. Housuissa siis aina se ongelma, että jos mahtuvat vyötäröstä niin pussittavat reisistä, ja ne housut jotka sopivat jalkaosistaan eivät mahdu ylhäältä kiinni
Kuulostaa et olisit luonnostaan vähän leviälanteisempaa ruumiinrakennetta. Ootko kokeillu D-mitoitettuja housuja? Ne on suunniteltu leviälanteisille, mutta sitten kapiampijalkasille.