Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Painonhallinta
> Unen merkitys painonhallinnassa
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Unen merkitys painonhallinnassa
Sivu:
1
2
3
4
5
>
kristofer
lauantaina, 3. tammikuuta 2009 klo 12:47
Toisin tässä nyt esille kaikille unen tärkeyden painonhallinnassa.
Yleisesti otetaan esille ruokavalio ja liikunta, mutta mielestäni unella on myös suuri merkitys osana terveellisiä elämäntapoja.
Suositusten mukaan säännölliset nukkumaanmenoajat ja heräämisajat pitävät aineenvaihdunnan tasaisena ja tehokkaana.
Itse ainakin huomaan tämän huonosti nukutun yön jälkeen pahoinvointisuutena ja tunkkaisuutena.
Ja vähäunisuushan on tutkimusten mukaan osallisena keskivartalolihavuuteenkin.
Mielipiteitä tai kokemuksia?
Saija100
lauantaina, 3. tammikuuta 2009 klo 21:22
Ehdottomasti samaa mieltä, juuri viime yönä pyöriskelin ja mietin että pitäisi saada ruokarytmi järjestykseen (koko illan luin Patrik Borgin Rentoa Painonhallintaa) ja miten ihmeessä saisin tuon nukkumisrytmin järjestykseen, molemmat kun riippuvat myös muista perheenjäsenistä
Olin juuri nukahtanut pitkästä aikaa ns. normaaliaikaan niin eikö mies törmää kotiin ja herättää minut. Ja sitten tämä unihäiriöinen valvoi ja pyöri sängyssä kolme tuntia
Aamulla taas nukuin liian pitkään, eli en tänäkään iltana nukahda ajoissa ja huomenna taas nukutaan jne loputtomiin. Kunnes loma loppuu ja alkaa työ ja yritetään selvitä neljän tunnin yöunilla
Heltu
Elämässä tarvitaan sarvet ja siivet
sunnuntaina, 4. tammikuuta 2009 klo 10:21
Meillä tarvittaessa (yöunien takaamiseksi) nukutaan eri huoneissa. Voin lämpimästi suositella muillekin.
Saija100
sunnuntaina, 4. tammikuuta 2009 klo 12:07
Eilen sain sen Patrikin kirjan loppuun, ja lopussa sitten kerrottiin juuri tämä unijuttu, jota olen aina epäillyt ja jota epäilystä Patrik vahvisti. Unen puute (määrä tai laatu) lisää keskivartalolihavuuden riskiä. Myöskään väsyneenä ei jaksa lähteä liikkumaan tai ajatella ruokavaliotaan
Itselläni on oikeastaaan ongelmana tuo laatu, nukun kyllä ajoittain ihan riittävästi, mutta se tapahtuu väärään aikaan ja siksi se ei ole niin virkistävää. Oma sisäinen kelloni on erittäin vahva ja se häiriintyy joka vuosi kesäaikaan siirtymisestä ja nyt iän karttuessa olen huomannut, ettei tämä nykyinen varsin lyhyt normaaliaika riitä sen palauttamiseen. Niinpä kesät nukun miten sattuu ja talvet yritän nukkua. Ei ihme, että paino nousee
Eikä mitenkään liity syömisiini
Annnsku
sunnuntaina, 4. tammikuuta 2009 klo 21:56
Minäkin olen huomannut, kuinka uni vaikuttaa painonhallintaan. Kun yritän väsyneenä ajatella syömistä, se osoittautuu hankalaksi. Kun pitäisi valita terveellisen ja epäterveellisen väliltä sorrun helposti siihen epäterveelliseen.
Ja kun rankan päivän jälkeen tulee kotiin, ei jaksa ajatellakaan lenkille lähtemistä. Nämä asiat ovat helpompia, kun on pirteä ja nukkunut tarpeeksi.
Kunnon yöuni, lähes samaan aikaan joka yö on tärkeä tuki painonhallinnassa. Ainakin minulle.
tarjas
maanantaina, 5. tammikuuta 2009 klo 09:20
Minulla myös unenpuute tai fyysinen väsymys ( siis liian rankka liikunta ) lisää syömistä.
Huomaan syöväni enemmän että jaksaisin. Niinhän sitä usein lapsillekin sanotaan, että syöhän kovasti että jaksat
lieppo
Eteenpäin!
maanantaina, 5. tammikuuta 2009 klo 09:38
Kyllä.
Unella, sekä sen laadulla, on suuri merkitys niin painonhallinnassa kuin muulle terveydelle.
Tästä on omakohtaista kokemusta:
Viime syksyn aikana " onnistuin " jollakin tapaa sekoittamaan normaalin vuorokaausirytmini siten, että valvoin yöt ja nukuin päivät, valvoin myöhään ja nukuin myöhään. Olin aina väsynyt.
Lopulta nukuin 16 tuntia vuorokaudessa - toki, tuota paljoa nukkumista nyt tutkitaan, nyt kuitenkin oivalsin, että josko rytmini on päinvastainen. Se oli. Tuon rytmin muutoksen jälkeen nukun suhtökoht. hyvin, toki nukun vieläkin liikaa, ehkä jotain on pielessä kuitenkin.
Paino alkoi laskea. Yksi takapakki tuli, se viimeviikkoinen ja äkillinen painonnousu, mutta joka sitten palautui hyvin pian normaaliksi.
Jaksaa liikkua enemmän, koska nukkuu paremmin. On myös virkeämpi.
Tulee miettineeksi mitä suuhunsa mättää. Jättää mättämisen ja yrittää palauttaa myös sen oikean ruokarytmin.
Kyllä unella, sen laadulla ja määrällä, on suuri merkitys tässä projektissa.
Näin on näppylät.
heri
Mieti ennenkuin suuhusi pistät!
maanantaina, 5. tammikuuta 2009 klo 09:40
Minulle huonouniselle hyvä nukkuminen on niin tärkeää, että nukumme isännän kanssa eri huoneissa. Pantiin parisänky pakettiin monen kauhuksi
Mutta toimii todella hyvin, kun molemmilla on oma huone. Olen iltauninen, mies illanvirkku. Omalla kohdallani iltauni on paljon lepuuttavampaa, ties mistä johtuu. Jos nukun liian vähän olen kuin krapulassa eikä elämästä, liikunnasta tai terveellisestä syömisestä tule yhtikäs mitään.
kristofer
maanantaina, 5. tammikuuta 2009 klo 16:15
Olin viime vuoden terveysmessuilla ja siellä esiteltiin tutkimus, jossa oli tuloksia siitä, että liikaa nukkuvat ja vähän nukkuvat kuolevat normaalin yöunen nukkujia aikaisemmin.
Tässä tarkoitettiin vähän nukkuvilla alle 5 tuntia yössä, normaalisti nukkuvilla 7-8 tuntia ja liikaa nukkuvilla yli 8 tuntia yössä.
Tutkimuksessa seurattiin eri ikäryhmiä monien vuosien ajan ja sitten katsottiin minkä ikäisenä he kuolivat. Tässä siis juuri säännöllisiä ja 7-8 yöunta noudattavat elivät muita pidempään.
Sen ymmärtää, että vähäinen unensaanti olisi haitallista, mutta ettäkö liiallinen nukkuminenkin olisi haitallista? huh?
niina_-
tiistaina, 6. tammikuuta 2009 klo 14:09
tuo on kyl niin totta. Uni on tosi tärkeetä ja mulla ainaki vaikuttaa jopa syömiseen. Useesti herkkuhimo iskee pahiten just huonosti nukutun yön jälkeen.
Sivu:
1
2
3
4
5
>
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»