Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Painonhallinta
> Raskaana olevia painon nousun tarkkailijoita?!
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Raskaana olevia painon nousun tarkkailijoita?!
Sivu:
<
1
2
3
4
5
6
7
...
89
90
91
92
>
lillierly
keskiviikkona, 15. lokakuuta 2008 klo 21:59
Tuntuu taas tosi vaikealta. Proteiineja ei millään saa tarpeeksi. Nytkin kun tein itse ruokaa niin pelkästä ruoan laitosta tuli niin paha olo etten sitten sitä kyseistä ruokaa pystynyt syömään. mitäs muuta sitten, noh, valmis-kasviskeittoa yritin lämmittää, mutta ei maistunut, karjalanpiirakka munavoilla sit meni pakosta alas. Ihan hauskaa joo...
Nyt illalla sitten taas oksensin (tosin "vasta" ekaa kertaa tänään) kunnolla, ja niin että oksensin verta myös. Mikä sit taas lietsoo oksentamaan lisää. Noh, tein itselleni lasillisen urheilujuomaa jonka juon tässä vielä ennenkuin sitten menen nukkumaan. Tuntuu vaan niin turhalta välillä yrittääkään syödä oikein, kun se on sit joskus tälläistä. Toisaalta onhan se hyvä että jostain sen näen, että ruokavaliossa mättää joku, eli nyt sit se proteiinien riittävä saanti. Eli merkkaamista en tän olon takia ole jättämässä.
Kunhan vaan ottaa päähän ja tottakai tulin sen teillekin kertomaan
Annabella
perjantaina, 17. lokakuuta 2008 klo 09:57
Hei kanssaodottajat!
Kiva että teitä on edelleen muitakin ja jaksatte kirjoitella!
Minä olen vähän sellainen kiloklubilainen että välillä olen täällä ja välillä en, välillä en lue foorumia olenkaan ja sitten taas innostun jopa itsekin kirjoittelemaan...
Kiloklubissa olen ollut melkein kaksi vuotta. Nyt siis raskaana ja vko 31 menossa.
Viime viikolla tuli se raskausdiabetes -diagnoosi ja odottelen aikaa Naistenklinikalle vuorokausiseurantaan. Aiemmin jo komennettiiin dieetille ylipainon ja sukurasituksen vuoksi, ja olen joten kuten sitä pystynytkin pitämään, paino ei ole nyt muutamaan viikkoon enää noussut.
(Paino Ennen kiloklubia 85, laski alimillaan täällä kiloklubissa 79, paino ennen raskautta 81 ja nyt 89. Pituutta mulla on 157 cm.)
Raskauden aikana mulle on tullut siis 8 kg lisää painoa. Nyt olen päättänyt, että paino ei saa nousta koko raskauden aikana yli 90 kilon. Lääkärithän ovat sanoneet mulle jopa että mun pitää koko ajan laihtua lapsen painonnousun verran.
Lapsi on iso ja olen menossa elektiiviseen sektioon omasta tahdostani. (Joo, pelkopolit ym. proseduurit on käyty.) Sektiota ajatellen olisi parempi mitä vähemmän fylliä olisi vyötäröllä ja alavatsassa, sillä rasvakerrostumathan lisäävät tulehduksen riskiä.
Liikuntaa olen koko raskauden ajan harratanut kovasti, nyt vain harmittaa se, kun käveleminen on mennyt vähän vaikeammaksi, joten reippaat sauvakävelylenkit on ollut muutettava rauhallisen verkkaisiksi käpsyttelyiksi. Mutta olen pyöräillyt paljon, viimeksi olin keskiviikkona pyörällä töissäkin.
Moni kauhistelee että pyöräilen ison mahan kanssa, mutta mulle se tuntuu nyt hyvältä, luontevalta ja parhaalta vaihtoehdolta. Melkein kaikki ylämäetkin jaksan polkea, mutta sen rajan olen tehnyt että seisaalleen en pyörän päälle nouse polkemaan, seisaaltani polkiessa kun olen aiemmin kaatunut.
Kun ennen raskautta lenkkeilimme miehen kanssa yhdessä, nyt tehdään niin että mies hölkkää ja minä vatkaan rinnalla 1-vaihteella. Tuolla 1-vaihteella saa enemmän liikutettua kroppaansa kun vatkaa niin vimmatusti...
Hassua että pyöräily ei tunnun minulla missään ja kävely on hankalaa...
Joku täällä puheli pesänrakennusvietistä. Mulle ei vielä ole sellaista tullut. Sänky on hankittu ja olen pessyt säkillisen lahjaksi saatuja lasten vaatteita ja olen pessyt myös äitiyspakkauksen vaatteet, mutta eipä paljon muuta... Olen kovasti työorientoitunut ihminen muutenkin, ja nyt mulle on tullut ikään kuin kiireen tuntu, että ehdin tehdä sitä ja tätä ennen lapsen syntymää... Opiskelen ihan tosissani yliopistolla uutta ammattia kokopäivätöiden ohella, ja mulla on 4.11. vielä yksi tentti, 25.11. yhden oppimispäiväkirjan palautus ja 10.12. kandityön palautus. Nykyiseltä ammatiltani olen opettaja, ja tässä on vielä kuukausi kovasti töitä ennen kuin jään mammalomalle...
Eli ihan loppuun asti on aikomus tehdä näitä "älyllisiä haasteita", pitää katsoa vain sitten miten kroppa kestää että pitääkö fyysisesti höllätä.
Harmittaa että enää ei jaksa kävellä reippaasti, kävely on muuttunut sellaiseksi: kymmennen askelta, kymmenen sekunnin tauko etukumarassa syvään hengitellen ja vatsanseutu rentouttaen, kymmenen askelta, kymmenen sekunnin tauko jne.
Jos yhtään kävelee reippaammin, heti vatsaa kouristaa (supistuksiako?) ja kouristus loppuu vain pysähtymällä ja rentouttamalla vatsan.
Mukavaa odotusta kaikki tulevat äidit ja nautitaan kauniista syyssäsitä ja elämästä mikä vatsassa potkuttaa!
t: Annabella
Waldi
maanantaina, 20. lokakuuta 2008 klo 21:20
Hei kaikki,
mukava että tähän ketjuun on liittynyt lisää ihmisiä. Kirjoitin tuossa ketjun alussa yhden viestin mutta sitten kirjoittaminen hyytyi...
Minulla on menossa nyt rv 29 ja painoa olen saanut kertymään 11 kiloa. Olen merkkaillut syömisiä lähes koko odotusajan, nyt pidin muutaman viikon tauon ja tänään aloitin taas. Asetin jossain vaiheessa tavoitteeksi ettei 80 kg ylity mutta siellä rajoilla nyt sitten pyöritään...
Täytyy kyllä heti tunnustaa että herkkupallero on ollut pääsääntöisesti koko raskausajan punaisella
. Kasvisten syöminen tuntuu jotensakin vaikealta ja monesti sitten kuittaan kasvikset syömällä illalla hedelmiä tai marjoja sen verran että pääsen edes keltaiselle.
Liikuntaa olen yrittänyt harrastaa mahdollisimman paljon mutta nyt päiväunet juniorin kanssa kiinnostavat niin paljon että vaunuttelukin on jäänyt todella vähälle
, poika ei viihdy vaunuissa kauaa jos on hereillä.
Ikävä että lillierly voi edelleen pahoin, toivottavasti pahoinvointi helpottaa pian. Annabella on kyllä todellinen sissi pyöräillessään vielä tuossa vaiheessa
, itse kokeilin kesällä pyöräilyä ja sain jo silloin vatsan kipeäksi.
Nyt lähden sohvalle heiluttelemaan jalkoja, turvotus ja suonikohjut ovat alkaneet taas vaivat....
Waldi
elmuvelmu
tiistaina, 21. lokakuuta 2008 klo 10:26
Heipsun kaikille!
Kävin viikonloppuna risteilyllä sisarusteni ja äitipuoleni kanssa ja hupsistaheijaa puntari näytti su aamulla 87,8
Nyt onneks enää 86,0 ja takas tonne alle 85 sais mennä. Seuraava neuvola on 30.10 ja grammakaan en uutta läskiä sinne vie.
Tosin mua on välil alkanu huolestuttaa, että onko tästä jotain haittaa vauvalle? Mulla kyl melkein aina kaikki pallukat vihreellä ja ennemminkin muutama kymmenen kaloria liikaa ku liian vâhän. Ja ainakin olo ollu tosi hyvä, paitsi nyt viime päivinä olo tuntunu tosissaan raskaalle. Puuskututtaa ja jalat painaa, vaikka pikkumasua täs viel kannellaan
Onnellisia ja terveitä päiviä
bumbums
tiistaina, 21. lokakuuta 2008 klo 14:49
Heippa,
Aivan ihanat syyskelit vetää ulos kävelemään. Onneksi, sillä eilen neuvolassa painoa oli edelliseen käyntiin tullut 2,3kg lisää. Vaikka niin pyhästi vannoin, ettei painoa enää saa tulla yhtään
No, nyt uudella mielellä ja innolla mennään taas noin neljä viikkoa eteenpäin, sitten on taas puntari. Ei auta muu, kuin yrittää vaan tsempata.
Waldi
tiistaina, 21. lokakuuta 2008 klo 19:59
Hei elmuvelmu ja kaikki muutkin,
minulla on kirja nimeltä "Liikkuva äiti opas odotusajan ja synnytyksen jälkeiseen liikuntaan", siitä tsekkasin alussa noita energiamääriä ja lisäyksiä. Kirjan mukaan toisella kolmanneksella energian tarve lisääntyy noin 360 kcal ja viimeisellä kolmanneksella noin 480 kcal (saman suuntaista olen lukenut muistakin lähteistä). Lisäys siis "aloitus"energiamäärään.
Järjellä ajatellen jos syö sen verran että ei ole nälkä ja vielä niin että pallukat on vihreitä niin varmasti on vain hyväksi vauvalle. Olisihan se mahdollista sekin että ei merkkaisi mihinkään mitään ja söisi vain tuntemuksien mukaan (esim. kiloklubin ohjeiden perusteella) jolloin ei olisi tietoa noista kaloreista...
Itse olen merkannut kiloklubiin painoksi sen painon jossa olin kun aloin odottamaan ja en ole sitä mihinkään muuttanut. Ylityksiä tulee kyllä jatkuvasti mutta toisaalta ylläolevan perusteella saa tullakin. Minun pitäisi saada herkkupallero pysymään vihreänä, siinä on melkoisesti tavoitetta minulle...
Hyviä vointeja kaikille
Waldi
Pinjansiemen
Klubiemäntä
Hyväkarppausta energiapallo vihreänä!
tiistaina, 21. lokakuuta 2008 klo 20:37
Moikka!
Paino on kyllä täälläkin noussut - viimeisten 2 kuukauden aikana aika nopeastikin. Nyt oon 27. viikolla, ja painoa on tullut n. 8 kg josta lähes kaikki viikon 15 jälkeen. Toivon totisesti ettei sama tahti jatku enää viimeisellä kolmanneksella; onneksi vau-kirjassakin sanotaan että nimenomaan viikoilla 17-24 painon nousu on nopeinta. Neuvolassa ei ole kommentoitu mitenkään negatiivisesti, vaikka viimeisimmässä punnituksessa nousu oli 700 g per viikko, varmaan siksi että se oli vain se yksi kerta toistaiseksi ja siksi että lähtö-BMI oli normaali (23).
Oon kyllä syönyt nyt paljon terveellisemmin kuin alkuraskaudessa. Ensinnäkin ryhdistäydyin kun huomasin että nyt se paino nousee, ja toisekseen virtaa riittää niin paljon paremmin kun syön järkevästi. Oon myös harrastanut paljon enemmän liikuntaa. Vararavinnon kertyminen näkyy vähän pepussa ja reisissä, eli ei ne kaikki kilot ole vauvamahaan ja rintoihin tulleet, mutta suurin osa lantion leventymisestä on kyllä mun silmämääräisen arvion mukaan pelkkää luisten liitosten löystymistä ja avautumista.
Waldi
, mä taas olen tehnyt niin, että aina neuvolakäynnin punnituksen jälkeen merkkaan tännekin senhetkisen painon ja kalorisuositukset nousee siten vastaavasti. Pyrin syömään niiden mukaan nollavajeella. En kylläkään merkkaa sitä painoa joka neuvolassa punnitaan satunnaiseen aikaan päivästä vaatteet päällä, vaan omalla vaa'alla punnitun aamupainon joka on mukavasti 1-2 kiloa vähemmän..
Annabella
, mullakin tulee alamahaan pistosta liian reippaasta kävelemisestä, ei se kyllä supistusta ole vaan ihan "palleapistosta" tai liitoskipuja mun mielestä. Kohtu ei siis mulla kiristy tai kovetu sen yhteydessä. Jostain syystä tulee nimenomaan kävellessä, ei ollenkaan esim. tanssitunnilla..
Elmuvelmu
, älä huoli että onko vaaraksi. Jostain juuri luin että jos odottajalla on ns. reilusti vararavintoa omasta takaa, lapsi ei mitenkään kärsi vaikka äidin paino putoaisi koska se käyttää sitä vararavintoa omaan kasvuunsa. Päinvastoin raskaus ja synnytys menee vaan paremmin ja helpommin. Syöt vaan terveellistä ruokaa niin a vot!
elmuvelmu
tiistaina, 21. lokakuuta 2008 klo 22:28
Kiitos vastauksista
Helistimessä vaan osa odottajia paasaa siitä, että painoa tarkkaillessa alkaa vanha läski liueta ja siitä jotain raskasmetalleja yms. jotka kulkeutuu vauvaan. Mun mielestä vaan aika outoa, että jos oikeasti olis niin - niin miks ihmeessä raskausajan diabeeteksestä kärsivät laitettais samalle ruokavaliolle kuin täällä suositellaan...
Oisko se porukka vaan niitä, jotka syö kahden edestä ja nousee koo ottaan, jos joku haluaakin syödä terveesti ja voida raskausaikana hyvin ja myös sen jälkeen.
Mulla ainakin taas parempi olo nyt kuin viikonloppuna kun sillon vaan mässäilin.
Odottelen jo kovin ens viikkoa ja kamun kasvupyrähdystä, pitää muistaa huolehtia proteiinin saannista.
Syöttekö muuten vitskuja purkista?
Mä söin ekat 3kk, mut nyt tunnen saavani kaiken ruuasta, kun lähes päivittäin on hevi- ja kuitupallot vihreinä. Jos otan vielä vitamineja purkista ni en oo saanu öisin nukuttua juuri ollenkaan. D-vitamiinia vois kyl hakee.
Sporttimamma
Kyllä lähtee!!!
keskiviikkona, 22. lokakuuta 2008 klo 07:21
Moi
elmuvelmu
ja muut!
Kyllä, ne "valistajat"on just niitä, jotka haluaa syödä hyvällä omalla tunnolla kaikkea mitä eteensä saa. Mä oon kanssa kuullut niin paljon näiltä.Valitettavan usein se mässäily jää päälle ja niitä opittuja tapoja saa oppiakseen myöskin lapset..(tiedän tapauksia, joissa lapsille annetaan aina jotain suuhunpantavaa, kun vähän harmittaa ja pääsee itku..Mistä siis lohtusyöminen yleensä opitaan...
) En oo vaan vielä kertaakaan kuullut hyvää perustelua sille, miksi runsas rasvan ja sokerin käyttö, tai ylipäätänsä runsas syöminen olisi vauvalle(ja odottavalle äidille) parempi kuin terveellinen, mutta vähän niukempi ruokavalio
?
Minulla todettiin raskausdiabetes ja sain määräyksen dieetille. Syön ihan sairaalan ohjeiden mukaan, lääkärin valvonnassa, mutta noilla ohjeilla rajoitetaan syömistä enemmän kuin esim.kiloklubissa!
Saan syödä 1600-1800 kaloria, kun mun mitat on 171cm, paino nyt 93,5kg. Ja raskausviikko 33 menossa. Ei oikeesti voi kovi vaarallista olla, kun nimenomaa ammattilaisilta nämä ohjeistukset oon saanut. Laihduttaminen raskauden ja imetyksen aikana on täysin turvallista, kunhan ei laihduta liian niukalla, vaan kiloja tippuu 0,5kg/vko, maksimissaan 1kg/viikko. Tällöin ei niitä "myrkkyjäkään" pääse haitallisesti esim. maidon mukana vauvaan.
Itse jaksan"niukasta" mutta terveellisestä ruokavaliosta huolimatta ihan loistavasti, paljon paremmin kuin alkuraskaudessa, kun syömällä otin kymmenen ylimääräistä kiloa. Nyt tuosta on lähtenyt 2,3kg ja suunta on edelleen alaspäin. Vauva voi kanssa hyvin, ja ihan käyrien mukaan kasvaa(kuten ennen "diettiänikin"). Ja on selkeästi aktiivisempi, nyt kun itsekkin liikun taas enemmän!
Tsemppiä syksyyn kaikki odottajat!
Pinjansiemen
Klubiemäntä
Hyväkarppausta energiapallo vihreänä!
keskiviikkona, 22. lokakuuta 2008 klo 08:35
Vitamiineista
: mä syön kalkki-D-vitamiinivalmistetta, kalaöljykapseleita (joissa ei ole A-vitamiinia), maitohappobakteereja (Rela) ja vanhasta tottumuksesta myös foolihappoa vaikka sillä ei enää tässä vaiheessa raskautta ole niin merkitystä. Ja rautaa syön myös.
D-vitamiinia suositellaan kaikille näin talvikautena, ruuasta sitä ei voi Suomessa saada tarpeeksi. Relaa syön sen takia, että se loppuraskaudesta syötynä vähentää lapsen allergioita joidenkin tutkimusten mukaan, ja myös siksi että oma masu pysyy tuon raudan kanssa paremmassa kunnossa. Paljon kalaöljyä saaneiden äitien lapset olivat yhdessä tutkimuksessa älykkäämpiä
ja kun raskaus asettaa rajoituksia joillekin kalalajeille vaihtuu esim. työpaikkaruokalan silakkapihvit nyt toiseen ruokavaihtoehtoon (en ruvennut tihrustamaan onko kalavainaa ollut yli 17 cm..).
Sivu:
<
1
2
3
4
5
6
7
...
89
90
91
92
>
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Painonhallinta
»
Jouluksi 2010 pois -10kg! Kuka lähtee mukaan?
tänään
kello 17:19
Painonhallinta
»
Miten irti syyllisyydestä?
tänään
kello 17:15
Painonhallinta
»
Yli 60-vuotiaat
tänään
kello 17:15