Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Painonhallinta
> Nälkä lähtee, tyytyväisyys ei tule tilalle
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Nälkä lähtee, tyytyväisyys ei tule tilalle
Mirmu
maanantaina, 8. elokuuta 2011 klo 23:34
Rasittavaa. Tunnen kyllä, että olen täysi, en missään nimessä enää nälkäinen. Saatan olla niin täynnä että melkein jo kurkusta alkaa pursuta, mutta siltikään en ole tyytyväinen. Jään aina vielä kaipaamaan lisää.
Olen jo kuulemma lapsena valitellut, että mistään ruoasta ei lähde nälkä. En tiedä, onko kyse ollut oikeasti nälästä vai tästä samasta ongelmasta. Muistan, että jo pienenä olen kokenut jonkinlaisia pettymyksiä, kun kaverini on ottanut vain yhden karjalanpiirakan ja minunkin on täytynyt sitten tyytyä vain yhteen, vaikka olisin halunnut syödä useamman. Ja tällöin olen ollut ihan normaalipainoinen.
Tänään on tullut kaloreita 1507 kcal, joista rasvaa 42 %, proteiinia 24 % ja hiilareita 34 %. Yhä kaipaisin jotain lisää syötävää, vaikkei ole nälkä. Olo on masentunut, kun tuntuu etten ole saanut syödä niin paljon kuin olisin halunnut. Kuituja tarvitsen vielä lisää, joten yritän nyt jo ennalta rakentaa huomiselle sellaisen suunnitelman, että kaikki pallot vihertäisivät tai vähintäänkin kellertäisivät. Mutta entä jos sekään ei auta?
Mitä voin tehdä, miten tällaisesta olosta pääsee eroon, kun se on ilmeisesti jatkunut koko elämän (olen 19-vuotias)? Matkaan on mahtunut niin syömisen kitsastelua kuin liikasyömistä, jälkimmäinen on vahvempi puoli minusta (normaalipainoinen olen kuitenkin nytkin). Olen siis onnistunut elämään hyvinkin vähällä, mutta aina lopulta itsekuri ratkeaa - ja sitä se nimenomaan on, jatkuvaa taistelemista omien syömisten kanssa. Pitääkö tällaista kestää koko elämä? En jaksaisi yrittää saada syöminen oikeille raiteilleen kun tunne on tämä, mutten myöskään jaksa elää housujen yli pursuavan itseni kanssa, kun tätä syömistapaa jatkaessani varmasti lihoisin kuten 70 % suvustani, sairaalloisen lihavaksi.
Mirmu
tiistaina, 9. elokuuta 2011 klo 00:08
Jassoo eipäs ollutkaan vihreiden pallojen tavoite niin helppoa kuin ajattelin. Ensimmäistä kertaa alkaa iskeä oikein kunnon epätoivo: tuntuu, että joudun karsimaan pois kaiken mistä pidän ja lisäämään vain noita terveellisiä aineksia. Kun lisään yhden ruisleivän tavoitteena saada kuituja, energiapallukka heilahtaakin yhtäkkiä vihreästä kirkuvan punaiseksi, tai jos molemmat nämä olisivat kunnossa, kaloreita tulee jo liikaa.
Pitää mennä nukkumaan, josko aamun valjetessa olisi taas parempi mieli. Pitää myös muistaa, etten pystynyt päivällistä vielä merkitsemään, kun isäni sen tekee ja se on siis vielä yllätys.
Kaisa64
Terve sielu terveessä ruumiissa
tiistaina, 9. elokuuta 2011 klo 00:49
mäkin ihmettelen noin alhaista kalorimäärää.
Kuinka pitkä olet ja mitä painat nyt?
Mun mitat noin 167 cm / 57 kg (ikää jo 47 v). Liikun paljon ja olen vain satunnaisesti täyttänyt ruokapäiväkirjaa.
En selviä yhtään päivää tyytyväisenä alle 2000 kcal. Tarkistahan uudelleen sun suosituskalorit ja liikunnat!
Joliee
tiistaina, 9. elokuuta 2011 klo 10:02
Hei Mirmu. Oma veikkaukseni on, että jutun juuri on juurikin lauseessasi:
"Olen siis onnistunut elämään hyvinkin vähällä, mutta aina lopulta itsekuri ratkeaa"
Normaalipainon sisällä laihduttaminen on hankalampaa ja usein monet lähtevät siksi "elämään hyvin vähällä", jotta saisivat muutaman kilon pois. Aina se ei kuitenkaan mene kuten Strömsössä vaan tuloksena saattaa olla kertynyttä nälkää, joka sitten saattaa putkahtaa esiin yllättävänkin vaativana ja pitkään. Eli minun amatööri -veikkaukseni on, että vaikka yli 1500 kalorit olisivatkin ne mitkä sinulle suositellaan saattaa historiasi "onnistuneena" kieltäytyjänä vaikuttaa siihen, että suhteesi ruokaan vaatii sallivuuden opettelua - johon kiloklubin periaatteista ja Patrikin artikkeleista on paljon apua.
Sattuisiko sinulla olemaan kotona äiti, joka on huomautellut syömisistäsi tai painostasi? "joko sä taas syöt jotain?" Ei sulla nyt enää voi olla nälkä?". Tällaiset viestit saattavat tehdä syömisestä syyllistävää ja lopulta hankaloittaa normaalin ruokasuhteen syntymistä. Tuli vain mieleen, että syömistäsi olisi jotenkin yritetty rajoittaa lapsena, kun olet osannut puolustautua, että kun nälkä ei lähde. Eli olet ehkä kantanut syyllisyyttä syömisestä jo aika pitkään ja tarvisit siis ihan uuden sallivan suhteen ruokaan. Sori, jos kotikutoisella analysoinnilla loukkasin kotikasvatustasi - voin siis ihan hyvin olla täysin metsässä.
jokohan onnistuisi
tiistaina, 9. elokuuta 2011 klo 10:29
Komppaan Slankia ja Kaisa64:ää. Olen Kaisa 64:n kanssa suurinpiirtein saman ikäinen, 157 cm ja 66 kg. Eli lyhyt ja lievästi ylipainoinen. Jopa laihdutuskalorini pienellä aktiivisuustasolla merkittynä ovat lähes 1700 kcal. Liikunta nostaa niitä.
Jos olet normaalipainoinen, turha laihduttaa. Pidä vain huoli, etteivät kilot ala kertyä vuosien kuluessa. Liiku ja nauti elämästäsi.
Myös minulla oli ennen iltapäivällä jatkuva nälkä/ ruuan tarve.
Minulla syömisiin auttoi se,
etten syönyt koko aikaa
, vaan söin kolme oikeaa ateriaa (aamupala, lounas ja päivällinen) + pienen välipalan ja iltapalan. Aterioilla söin enemmän (kiinnittäen huomiota laatuun) ja tulin kylläiseksi. Välipalana hedelmä ja iltapalana pieni annos puuroa ja marjoja.
Kun aloitin hyvällä aamiaisella ja lounaalla päivän, loppupäivän jatkuva nälkä katosi, eikä ruokaa tarvinnut ajatella koko ajan. Aamupäivän liian vähäinen kalorimäärä saa minun elimistöni luulemaan, että ollaaan nälänhädän partaalla ja täytyy ahmia kaikki mahdollinen energia varastoon.
Tsemppiä opetteluusi.
Ringotus
keskiviikkona, 10. elokuuta 2011 klo 12:53
kyllä mulla ainakin normaalipainossa on laihdutussuositus 1500 kaloria :/ Ja siltikin vajetta vaivaiset 400 kaloria. Aktiivisuustaso 1 ja paino ei putoa ei niin millään.
Mirmu
keskiviikkona, 10. elokuuta 2011 klo 16:48
Kyllä toi kalorimäärä ihan paikkansa pitää - asetuksina painonpudotus, aktiivisuustaso 1 ja terveysliikkuja. Vajetta tosiaan vähän päälle 400 kaloria. Tavoitepaino on 55 kiloa, mutta 57:äänkin olen tyytyväinen. Liikunnasta tulee hyvin vähän lisää kaloreita, kun a) polveni ei oikein kestä kävelyä b) en erityisemmin nauti ulkona liikkumisesta ja c) opiskelijabudjetti ei veny salikorttiin. :l
Ravinnosta saatu energia 1563 kcal
Peruskulutuksen energia -1900 kcal
Viikon keskimääräinen liikunta -129 kcal
Päivän energiavaje -466 kca
Ja yhtään kiloahan ei ole lähtenyt, ei edes 100 grammaa (sen lisäksi, kun ensimmäisenä kropasta tyhjentyi kaikki ylimääräinen ruoka mitä olin mässännyt edellisenä iltana jonka jälkeen aloitin tämän). Joskaan en ole kauan tätä vielä jatkanutkaan.
Kasvatuksessa ei ole ollut sellaista ongelmaa kuin Joliee epäilit, vaan ennemmin päinvastainen tilanne, kun äiti tuputtaa minulle jäätelöä yhden jo syötyäni.
Jotenkin nälkä olisi helpompi siedettävä, siinä mielessä että sen tietää helposti että joko puuttuu kaloreita tai ruoka on huonolaatuista. Mutta tämä.. Kun en tiedä edes, onko se jotain fyysistä vai ihan pelkästään psyykkistä.
Sohvi
Klubiemäntä
Vähän päivässä, paljon viikoissa!
keskiviikkona, 10. elokuuta 2011 klo 17:42
Minkäs verran sulle tulee hiilaria, rasvaa ja proteiinia? Proteiinia kannattaa syödä tarpeeksi, samoin rasvaa, jotta nälkä lähtee.
Nöppöskä
Sanoitko sika?!? Sulle se on HERRA Sika!
keskiviikkona, 10. elokuuta 2011 klo 18:11
Joo, kyllä toi 1500 kaloria on meille pienemmille se määrä, mitä kk antaa. Mulla noi on samaa luokkaa, ja ei se kyllä oikein tunnu riittävän, kun tuntuu, ettei mitään saa syödä
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
Verkkiksen laihdutusryhmä
tänään
kello 04:26
Vertaisryhmät
»
-20 kg 2012 loppuun mennessä!!!
tänään
kello 01:06
Terveys
»
Vauvahaave & elämäntapamuutokset
tänään
kello 00:42
Ulkonäkö
»
Törkeitä kommentteja
keskiviikkona, 23. toukokuuta 2012 klo 23:46
Liikunta
»
Mitä syödä ennen kuntoilua ja kuntoilun jälkeen?
keskiviikkona, 23. toukokuuta 2012 klo 23:17
Rekisteröidy
Yhteistyössä