Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Painonhallinta
> NÄLKÄ -miltä tuntuu?
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
NÄLKÄ -miltä tuntuu?
Sivu:
1
2
3
4
...
6
7
8
9
>
Sipsitär
lauantaina, 7. lokakuuta 2006 klo 13:13
Minkälaiset on teidän nälkäfiilikset? Siis miltä tuntuu silloin kun on nälkä. Onko se fyysistä vai psyykkistä? Olen tässä mietiskellyt että kokeeko ihmiset nälän tunteen eri tavalla vai ilmeneekö se kaikilla samanlaisena....? Mä erotan mieliteon ja nälän toisistaan koska mielitekoon ei liity "fyysisyyttä". Kun mulla on nälkä, se tuntuu mahassa ja joskus tulee oikein heikko ja kuvottava olo ja tuntuu että naamakin muuttuu harmaaksi. Tuntuu oudolta että voi olla oksettava olo kun maha on tyhjä......
HelenaL
lauantaina, 7. lokakuuta 2006 klo 13:16
Aikalailla samat fiilikset kuin sinulla. Siis silloin kun on oikeasti nälkä voi tulla etova olo. Joka tapauksessa heikottaa ja mahassa kurnii. Syömisen himo on sitten eri juttu. Tekee vaan mieli syödä, eikä ole mitään fyysisiä tuntemuksia.
emmi
lauantaina, 7. lokakuuta 2006 klo 14:43
juu samat oireet täälläkin.. kun on nälkä, alkaa heikottaa ja oksettaa. ja mahaan sattuu, ei varsinaisesti kurni vaan sattuu, hassua.
kun ruoka muuten vain himottaa, silloin päässä soi "käsky" syödä ja päässä pyörii vain ja ainoastaan eri herkut.
mutta jos hetkeksi pysähdyn miettimään mielihaluani, tajuan, ettei minulla haluta edes vaikka popcornia vaan haluttaa vain syödä jotain. ihmeellinen on ihmismieli. :roll:
taikku
lauantaina, 7. lokakuuta 2006 klo 15:34
Nälkä on tuttu tunne, mulle tulee ihan fyysinen nälkä, jos olen syönyt huonosti aamulla tai lounaalla.
Pystyn kyllä pidättämään nälkää, mutta kyllä mulla töiden jälkeen on ihan hirvee kiire itelläni saada ruoka pöytään heti töistä tultuani - siksi yleensä teenkin useamman päivän ruuat kerralla. Aikaisemmin söin siinä heti töistä tultuani ja ruokaa tehdessäni jo pahimpaan nälkään voikkoleipää (naurettavat himot mulla...) ja sitten normaalin ruuan muiden kanssa.
Mulla on tilanne parantunut välipaloilla ja tukevammalla lounaalla, mutta kyllä meillä kotona jämptisti syödään päivällinen siinä heti klo 16 kieppeillä, ihan ovesta tultuani aloitan laittamaan ruokaa.
Iltapalaakin olen aikaistanut, iltapala syödään klo 19 viimeistään ja loppuilta meneekin sitten jo ihan mukavasti.
Mutta meillä säännöllinen ruokarytmi tarkoittaa, että elimistö huutaa ruokaa, jos aikataulut heittää.
Meillä on aamupala klo 7, lounaan syön klo 11, välipalahedelmä tai muu jo klo 13, päivällinen klo n. 16, iltapala klo 19 - loppuiltana ei sitten tarvii mitään, paitsi mielitekoon jotain diatorelleja tai hedelmiä.
Eli mulla on aikaistunut huomattavasti tuo rytmi ja tuun kamalan pahalle päälle, jos en saa ruokaa oikeaan aikaan...
Sipsitär
maanantaina, 9. lokakuuta 2006 klo 12:06
Näemmä aikalailla samoja tuntemuksia muillakin. Toi rytmissä pysyminen olis aika tärkeää, silloin taitaa vähiten tulla mielitekojakin...Joskus sitä vaan on hankala noudattaa....ihmiset naureskelee jos mä katson kellosta että nyt pitää syödä. Pitää vissiin vaan aina sanoa että verensokeri pysyy tasaisena sillä keinoin... Nälkäisenä tulee syötyä hätiköidysti.
April
Asioilla on tapana järjestyä.
maanantaina, 9. lokakuuta 2006 klo 17:16
Samoja tuntemuksia on minullakin nälän yllättäessä. Jos kaikesta huolimatta ei juuri siihen hetkeen saa mitään syötävää tai "ravitsevaa" juotavaa, niin minulla ainakin huono olo menee ohi ja sitten voinkin olla syömättä vaikka pari tuntia ennenkuin huono olo tulee uudelleen :roll:
Yritän nykyisin kuitenkin syödä ennen uuden nälän tuloa ja minulla on työpaikallakin voileipäkeksiä tai muuta kuivamuonaa tällaisten tilanteiden varalle :lol: Ja kesäisten liikuntaheikotuksien varalla myös taskussa ainainen myslipatukka, joka kylläkin täytyy aina silloin tällöin uusia (= syödä pois), ettei pääse härskiintymään :lol:
Lisäys klo 21.50
Olen oikeastaan aina töissä ollessani (paitsi 5 vuoden matkatyö) ruokaillut kellonaikojen mukaan. Tosin ennen klubeilua en ole syönyt näin montaa ateriaa päivässä. Oikeastaan ainut ajankohta, jolloin tunnen todellista nälkää on ennen lounasta. Herään aamulla klo 6 ja aamupalan syön klo 7:ään mennessä ja lounas on vasta klo 11.30 :? Jos aikataulu antaa myöten, piipahdan kahvilla klo 10 ja syön banaanin tai voileipäkeksin kahvin kanssa. Muuna aikana en nälkää ehdi tuntea ja iltapala jääkin usein syömättä :roll:
Johna
maanantaina, 9. lokakuuta 2006 klo 20:47
Minulla näläntunne ilmenee monenlaisena. On tuota aivan selkeää nälkää, joka aiheuttaa kovana jopa kuvotuksen tunteen. Sitten on sellaista hiipivää nälkää, joka tuntuu mielitekona, ennen kuin tajuaa, että onkin tulossa nälkä. Mieliteko menee ohitse, kun syö jotain järkevää. Ja sitten on pahin - kun näläntunnetta ei ole tai se on mennyt ohitse, mutta olen jo aivan toimintakyvytön!
En tiedä, onko minulla puhdasta mielitekoa. Ainakin se on hirveän vaikea erottaa nälästä. Nälkään kiertyy lähes aina mieliteko ja mielitekoon nälkä. Siksikin minun on mahdotonta laihduttaa kitukuurilla.
Edit vastauksena allaolevaan: En ole huomannut, että näläntunteet olisivat juurikaan muuttunut. Ainoa muutos on, että kun mieliteko alkaa hiipiä, järki pysyy päässä ja pysähdyn ajattelemaan, olisiko minulla kuitenkin nälkä. Useimmiten teen sen paremman valinnan.
Huonon kunnon paras puoli: se kohoaa tosi nopeasti.
Patrik Borg
Asiantuntija
maanantaina, 9. lokakuuta 2006 klo 21:03
Hyvä ja tärkeä aihe!
Mutta ennen kuin vastailen tähän itse niin mielelläni kuulisin muiltakin kokemuksia siitä miltä nälkä tuntuu ja millaiseen nälkään syötte?
Ja myös sitä olisiko havaittavissa että Kiloklubissa oloaikana nälän tunne olisi muuttunut? Sen pitäisi muuttua ja muistakin syistä kuin ateriarytmeista ja ruuan laadusta johtuen.
http://patrikborg.fi
,
http://patrikborg.blogspot.com
Nänö
maanantaina, 9. lokakuuta 2006 klo 21:23
Hei Patrik,
Mulla on tarkka ruokarytmi. Jos silloin ei saa ruokaa, maailma kaatuu. Veto veks ja pinna kireellä. Ainoa tapa on syödä riittävästi ja tarpeeksi ajoissa oikeaa ruokaa. Kaikki napostelut vain siirtävät tunnetta ja sitten loppujen lopuksi syön tuplasti. Jos on joku erityinen mieliteko, sekin on täytettävä. Muuten yritän sen korvata jollain muulla ensin ja sitten kuitenkin lopuksi sorrun. Siis parempi sortua, jos se on ylitsepääsemätöntä. Voi olla vaikka suolakurkkua epätavallinen määrä.
On vähän outo juttu myös se, että väsyneenä ja sairaana ollessa syöminen kiihtyy päinvastoin kuin muilla. Syönkö itseäni terveeksi ? Olen 50+ nainen, liikun paljon, kiloja muutama liikaa.
Jatkan minäkin vielä.
Mulla kylläisyyden saavuttaminen on välillä tosi vaikeaa. Varsinkin pitkien lenkkien (1.5 -2 t) jälkeen muutama tunti myöhemmin nälkä iskee uudestaan ja syön lähes koko illan. Yleensäkin syön tupla-annoksia, koska kamala olla nälässä. En koe tätä mässäilynä. Se on oikeaa ruoan nälkää, ei mielitekoa.
Sitä ei poista mikään puuhastelu toisin kuin esim suklaan himon.
Olen suurentanut välipaloja ja se on auttanut. Ja ennakoinut.
Kiloklubin myötä olen oppinut ettei ole synti syödä tarpeeksi kunhan se on oikeanlaatuista muonaa. Tuntuu siltä, että olen oppimassa täällä, muutaman kilon laihduttaminen on jäänyt sivuseikaksi.
terkuin Nänö
taikku
maanantaina, 9. lokakuuta 2006 klo 22:01
Hei!
Jatkan omaa juttuani, kun kysyit miten nälkä on muuttunut. Pitikin oikein miettiä sitä. Olen rytmittänyt ruokailuni hyvin säännöllisiksi ja Jänön tapaan maailma kaatuu, jos ruoka-rytmi ei pidä paikkaansa.
Aikaisemmin saattoi nälkäisenä ruokaa saatuaan ajatella, että "ihana saada ruokaa" ja söi siihen nälkäänsä oikein runsaamman kautta.
Nyt en koe mitään "nirvanaa" ruokaa saatuani, vaikka olisinkin ollut nälkäinen, syön ihan normaalin annoksen, en ota lisää eikä tee mieli edes mitään suurta annosta.
Tiedä sitten ehtiikö tässä oikeata nälkää tullakaan, kun syö näin usein...
Sivu:
1
2
3
4
...
6
7
8
9
>
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
Verkkiksen laihdutusryhmä
tänään
kello 04:26
Vertaisryhmät
»
-20 kg 2012 loppuun mennessä!!!
tänään
kello 01:06
Terveys
»
Vauvahaave & elämäntapamuutokset
tänään
kello 00:42
Ulkonäkö
»
Törkeitä kommentteja
keskiviikkona, 23. toukokuuta 2012 klo 23:46
Liikunta
»
Mitä syödä ennen kuntoilua ja kuntoilun jälkeen?
keskiviikkona, 23. toukokuuta 2012 klo 23:17
Rekisteröidy
Yhteistyössä