Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ravinto
> Mission impossible: terveellistä halvalla?
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Mission impossible: terveellistä halvalla?
Sivu:
<
1
2
3
4
5
6
7
8
9
>
Maikeri
Soy yo. - Minä olen minä.
lauantaina, 12. syyskuuta 2009 klo 12:51
Ajattelin nyt nostaa tämän ketjun, kun on lama ja kaikkee
Eli meilläkin tällä hetkellä taloudessa kaks henkilöä + koira, ja pienellä rahalla tarttee tulla toimeen. Vinkkejä kaipaisin minäkin, vaikka tuossa edempänä niitä jo on, mutta eihän uusistakaan haittaa ole...
Eli millaisia halpoja ruokia teette,
nyt reseptejä jakoon
??
Itselle kelpaisi melkein mikä vaan syötävä, mutta tuo toinen puolikas on hieman nirsompi. Pyrin aina pitämään tuoreet perussalaatti-/raasteaineet kotona, ja nythän ne ovat kaupassa kohtuu hintaisia. Mutta niitä halpoja, terveellisiä ja vieläpä hyvän makuisia ateriaohjeita kaipaisin...
http://mirmelin.blogspot.com/
MaisaK
lauantaina, 12. syyskuuta 2009 klo 13:02
Veea
: Oisko sulla tuon soija-makaronilaatikon ohjetta? Samoin muutkin soija-pastaohjeet kelpaa. Mä olen huono kokki enkä ole koskaan tehnyt makaronilaatikkoa enkä osaa oikein tehdä soijasta mitään, en saa sitä tarpeeksi maukkaaksi. Mutta mielellään kokeilen jos resepti löytyy
sikamakee
Usein voittaja on se häviäjä, joka on päättänyt yrittää viellä kerran!
lauantaina, 12. syyskuuta 2009 klo 21:02
Hei kaikille pennosten venyttäjille! Tuttu juttu mullekin. Olen itse päätynyt usein keitto linjalle kun rahat on vähissä. Esim. hernekeitto itsetehtynä, kaalikeitto. makkarakeitto jne.
Itse ole sieni ihminen ja pakkaessa on suppilovahveroita, korvasieniä jne. mistä saa hyvää keittoa.
Helppo hernekeitto :
Liota 1-2pussillista herneitä yön yli.
Huuhtele pariin kertaan ja silppua sekaan sipulia sekä porkkanaa maunmukaan. Lisää vettä ja lihaliemikuutioita vesimäärän mukaan.
Keitä hiljalleen n. 2 tuntia- tai kunnes on herneet muhjuna.
Lisää suola ja ripaus valkopippuria- meiramia jos pidät siitä.
Jollet ole kasvissyöjä lisää paistettua jauhelihaa, kinkkua tai muuta sellaista- tai syö lisäkkeenä raejuustoa.
Riittää isommalekkin perheelle ja sinkulle vaikkapa viikoksi.hintaa ei juuri tule. Vatsa kuitenkin täyttyy...näkkäristä lisäksi kuitua!
Tsemppiä säästämiseen!
siniliini
lauantaina, 12. syyskuuta 2009 klo 21:06
Ja nopeemmin tuo hernekeitto tulee painekattilalla.
Ewe
Sellainen henkilö, joka syö pannukakkua ja hilloa, ei voi olla kauhean vaarallinen. - Tove Jansson
tiistaina, 15. syyskuuta 2009 klo 17:52
Just nyt omenoita tulee jokaiseen talouteen, jolla on puu / puita yli oman tarpeen. Kysy työkaverilta tai naapurilta, josko hänellä on ylimääräisiä. Luultavasti saat ilmaiseksi ämpärikaupalla. Omenoita kannattaa kuivata viipaleina, jolloin tuloksena on ihania "sipsejä" naposteltaviksi tai mysliin tai lisäkkeeksi patoihin (esim. riistan kanssa hyvää) tai vaikka mulligatawny-keittoon (kasviksia, metvurstin kanta ja intialaistyyppisesti mausteita).
Suppilovahveroita on jo etelässä, muualla maassakin pian (Lapissa ei taida kasvaa
). Niitä kerää muutamassa tunnissa kopallisen (erinomaista hyötyliikuntaa), ja suppikset kannattaa kans kuivata. Keitot ja piirakat ovat hyviä ihan siltään, ja suunnilleen kaikkia liharuokia voi keventää ja jatkaa suppiksilla. Maku on niin mieto, että moni sienikauhuinenkin syö ihan huomaamattaan
. Ainoa sieni, johon suppiksen voi sekoittaa, on kosteikkovahvero, jonka jalka on kirkkaamman keltainen, mutta joka on ihan yhtä herkullinen, joten ei haittaa!
Suppisten kuivaamiseen meillä käytetään muuten hyttysikkunaa! Vaikka kotona on oikea kasvikuivurikin, vuosien kokeiluiden jälkeen paras keino on seuraava: Puhdistetut suppikset levitetään ikkunassa kesällä olleelle hyttysverkolle (joka on siis kiinnitetty tuuletusikkunan irtopokaan, eli on näppärä kantaa ja käsitellä), pienemmät kokonaisina ja kaikkein suurimmat halkaistuina. Poka laitetaan kylppäriin, jossa on lattialämmitys. Itse käytän ensin jaloillaan seisovaa pyykkitelinettä alustana. Kun se on varattu, laitan seuraavat ikkunat ammeen päälle poikittain ja mahdolliset viimeiset sitten saunan lauteille (en ensisijaisesti halua hajuja saunaan). Noin vuorokauden kuluttua sienet ovat valmiita lasipurkkiin. Väri on kauniin kullanruskea, eivätkä sienet tummu, koska lämpötila on koko ajan matala. Ylimääräistä sähkönkulutusta ei tule, ja mitenkään muuten isoja suppilovahveromääriä ei saa kuivattua lyhyessä ajassa!
Kolmas säästövinkki on paseerattu tomaatti. Talvella tomaatin hinta nousee, eikä makukaan ole kesäisen makea, joten kannattaa suosiolla ostaa varastoon paseerattua tomaattia pahvipurkeissa. Siinä on maukasta, halpaa ja kevyttä kastikepohjaa tai keittolientä! Yrttejä sekaan (kuivatut käyvät tässä erinomaisesti) ja sipulia, niin muuta ei välttämättä pastakastikkeeksi tarvitsekaan, jos proteiinit sitten syö jollain toisella aterialla. Tomaatilla saa helposti uutta makua ja vaihtelua tuttuihinkin ruokiin. Jopa kala-äyriäiskeittoa olen tehnyt tomaattiin, ja hyvää oli.
(Opiskeluaikana, 20-vuotta sitten, söin muuten pakastettuja katkarapuja tolkuttomasti. Niiden kilohinta oli ja on kai vieläkin huomattavasti edullisempi kuin lihan, vaikka EU laskikin aikanaan lihan hintaa merkittävästi.)
« Muokattu viimeksi: tiistaina, 15. syyskuuta 2009 klo 17:54 muokkaaja: Ewe »
Lionel
Hampaat irvessä...
tiistaina, 15. syyskuuta 2009 klo 19:51
Rationalisointeihin tuttunut mies kun olen ja tällä hetkellä ilman kodin (pahaa)hengetärtä, on ruoan laittokin sellaista massatuotantoa. Yleensä teen usean päivän sapuskat kerralla edullisista raaka-aineista - osa jääkaappiin ja osa pakkaseen. Pysyn edelleenkin sen väitteeni takana, että ruoan terveellisyys, maukkaus ja valmistuksen helppous ei ole kiinni ruoan hinnasta vaan kokkaajan osaamisesta, organisointikyvystä ja mielikuvituksesta
Tänäänkin tein herkkuani uunijuureksia muutaman päivän satsin kerralla. Tarvittavat välineet olivat hyvä kokkiveitsi, leikkulauta ja 10 litran ämpäri. Raaka-aineiksi tarvittiin 4 litraa kuorimattomia perunoita, 2 litraa porkkanoita ja lanttua sentin paksuisiksi suikaleiksi leikattuna. Lisäksi mukaan lisättiin litra sipulia lohkottuna. Aineksista kannattaa pyyhkiä liika kosteus pois ennen maustamista.
Sitten vain suikaleet ämpäriin ja mausteita mieltymysten mukaisesti joukkoon. Itse lisäilin paprikajauhetta, pippuriseosta, suolaa, valkosipulia ja hunajaa sekä lorauksen rypsiöljyä. Sitten vain käsi kyynärpäitä myöden ämpäriin ja ainekset sekaisin
Sen jälkeen vaan ladotaan tarvittava määrä suikaleita leivinpaperoidulle uunipellille tai kuten itse teflonpintaiselle isolle uunivuoalle. Noin 220 asteen lämmössä valmista tulee alle puolessa tunnissa - kerran voi välillä aineksia vähän sekoitellakin jos viitsii.
Kyllä tätä maistuvaa evästä vaihtuvien lisäkkeiden kera muutamana peräkkäisenä päivänä syö siinä kuin ällöttäviä ranskalaisiakin. Hintaa koko satsille tuli suunnilleen seuraavasti:
- peruna 3 kg * 0,20 €/kg = 0,60 €
- porkkana 1,5 kg * 0,50 €/kg = 0,75 €
- lanttu 1,5 kg * 1,00 €/kg = 1,50 €
- sipuli 0,75 kg * 0,50 €/kg = 0,38 €
- mausteet 0,50 €
- yhteensä ämpälillinen paistovalmiita kasviksia 3,73 €
Siitä vaan edullisia, maistuvia ja terveellisia appeita kehittelemään
Älkääkä väittäkö ettei se ole mahdollista, senkin uusavuttomat xxxxxx:t
sikamakee
Usein voittaja on se häviäjä, joka on päättänyt yrittää viellä kerran!
tiistaina, 15. syyskuuta 2009 klo 21:16
Lionel on oikeassa kyllä asia on enemminkin organisoinnista kiinni. Juurekset on halpaa ja hyvää etenkin näin satokaudella. Kukkakaaliakin saa nyt alle 70 senttiä kg!
Mutta jos haluaa nopeaa, terveellistä ja täyttävää pitää mukaan laittaa hiukan myös proteiineja ja ne on kyllä usein aika kallista ostettavaa...
Kannattaa seurailla aleja ja ostaa esim. possun uunilihaa silloin kun sitä edukkaasti saa(usein syksyllä tarjolla), kirjolohta pakkaseen ja broileria tarjouksista vaikka isompi satsi. Minä kypsennän lihat usein ostopäivänä, pakkaan pakastimeen osan ja osasta teen sitten aterian.
Uuni lihasta saa ihanaa juuri Lionelin ohjeiden mukaisten kasvisten lisuketta, eikä pääse nälkä vaivaamaan. Läskit voi leikata pois joko kypsinä tai raakoina:
Lionel
Hampaat irvessä...
tiistaina, 15. syyskuuta 2009 klo 21:35
Hei Sikamakee! Tänään lisukkeena valmistumassa pojan toivomuksesta kananugetteja chilisen hapanimeläkastikkeen kanssa eväiksi kohta alkavaan Mestareiden liigan otteluun. Huomenna proteiinina HK Bleu 3€/2 pkt, ylihuomenna paahtopaistia 9€/kg punaisena 57 asteeseen kuumennettuna, yliylihuomenna lohta 6,50€/kg. Tahtoo vain nämä proteiinit jäädä syömättä kun juurekset ovat niin makoisia kuten viime viikonlopun rasvaisen grilliruoan ystävät totesivat
Ewe
Sellainen henkilö, joka syö pannukakkua ja hilloa, ei voi olla kauhean vaarallinen. - Tove Jansson
tiistaina, 15. syyskuuta 2009 klo 21:36
Kimppaostoja kannattaa miettiä. Pari opiskelijaa voi ostaa yhdessä säkillisen riisiä, jolloin etnokaupoista kilohinta on aika edullinen markettien unclebenseihin verrattuna. Maaseudulla on tavallista, että pari taloutta ostaa metsästäjiltä esim. peuran (tai sian tuottajalta) puoliksi. Toki silloin tarvitaan peruskeittiöosaamista, jotta koko elukka tulee käytettyä hyväksi. Mikäli osaa käyttää vain fileen, säästöä ei juuri synny
Lionelin viestissä massatuotannosta on vinha totuus, useimmiten isoja eriä saa edullisemmin kuin pieniä, mutta apuun tarvitaan pakastin ja kaappitilaa. Toisaalta itse tykkään pakastimesta kovasti, sillä sieltä saa ruokaa äkkiä, kun nostaa aamulla sulamaan ja kotiin tultua vain lämmittää. Aina kun ei ole aikaa kokkaamiseen töiden jälkeen - iso nälkä on sekä lapsilla että itsellä!
Merry
Klubiemäntä
Om nom nom nom
tiistaina, 15. syyskuuta 2009 klo 21:40
Suurien annoksien ongelma on se, että läheskään kaikilla ei ole käytössä pakastinta. Omani on niin pieni, että sinne ei juuri muutaman kasvispakasteen lisäksi mahdukaan sitten muuta. Ei mitään jakoa tehdä kerralla isompaa annosta kuin mitä saa kahden-kolmen päivän aikana syötyä. Tällöin myöskään ei voi hyödyntää hyviä tarjouksia vaikkapa lihan suhteen, koska ei sitä saa mihinkään. Se on harmi. Monasti vaikka päivämääräalennettua lihaa voisi ostaa enemmänkin, mutta ei sitä voi hankkia kuin sen päivän annoksen.
Halpoja kasviksia saa monista paikoista vain isoina satseina (useamman kilon pussit), joka yhden henkilön taloudessa menee helposti pilalle. Määräänsä enempää kuitenkaan sitä samaa porkkanaa tai lanttua ei jaksa puputtaa.
Mutta itse väitän silti, että ruokalaskuni on pienentynyt nyt kun suunnittelen syömiseni etukäteen. Ostan vain sen, mitä tarvitsee ja ruokaa menee hukkaan huomattavasti vähemään. Samoin herkut säännöllisinä ostoksina loistavat poissaolollaan.
Sivu:
<
1
2
3
4
5
6
7
8
9
>