Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Ravinto
> Mission impossible: terveellistä halvalla?
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Mission impossible: terveellistä halvalla?
Sivu:
1
2
3
4
...
6
7
8
9
>
oona-erica
tiistaina, 26. kesäkuuta 2007 klo 15:45
Hyvät kanssaklubittajat,
täällä teille kirjoittaa 19-vuotias neitonen. Ongelma sinäänsä on melko yksinkertainen, mutta ratkaisu on kaukana siitä..
Tällä hetkellä kuukausituloni ovat about 400€, joista reilu 200€ menevät samantien asuntoon. Haluaisin kovasti syödä terveellistä ja monipuolista ruokaa, mutta rasvaiset lihapiirakat ja nuudelit tuppaavat olemaan paljon halvempia kuin broilerisuikaleet tai salaattiainekset!
Salaattiin, vihanneksiin tai hedelmiin on harvoin rahaa "oikean ruoan" jäljiltä. Toisinaan pari omppua tai kurkun pystyn koriin nappaamaan. Eli olisiko hyviä neuvoja, joita noudattamalla pystyisin budjettini rajoissa syömään terveellisesti?
Huom. aiheesta on toinen vanhempi ketju täällä:
http://kiloklubi.fi/foorumi/#Thread:792,0
-Henne
« Muokattu viimeksi: sunnuntaina, 9. tammikuuta 2011 klo 12:50 muokkaaja: Henne »
Niiskuneiti2
tiistaina, 26. kesäkuuta 2007 klo 16:31
Hei,
kaalista saa halvalla maukkaita, kevyitä ja terveellisiä aterioita (sipulin kera, nam!), samoin tietysti perunasta. Iänikuinen tonnikala on edullinen proteiinin lähde. Jos pidät puuroista, niin muista, että puuro käy aamiaisen lisäksi myös välipalana ja iltaruokana. Ja vatsa tykkää!
Itse kävin opiskeluaikoina aina illalla sulkemisaikaan kaupassa ja ostin sen päivän leipää ja maitotuotteita puoleen hintaan. Nehän ovat seuraavana päivänä ihan käyttökelpoisia. Niin, ja terveellistä ja edullista makeaa saa pilkkomalla banaania pieniksi renkaiksi pakkaseen pariksi tunniksi.
Lykkyä tykö ruokalistan laadintaan!
HelenaL
tiistaina, 26. kesäkuuta 2007 klo 17:50
Hei! Aiheesta on ollut täällä ainakin pariin otteeseen viime vuonna puhetta.
Katso: http://www.kiloklubi.fi/kiloklubi/keskustelut/viewtopic.php?t=1643
SambAde
Ex Rasmus: Läpi lumen, jään ja pakkasen...
tiistaina, 26. kesäkuuta 2007 klo 17:51
Jos saat marjoja jostain niin niistä saat tehtyä vaikka mitä herkkua sitten halvalla. Kovin on unohduksiin jäänyt vanhat kunnon kiisselit jotka on ihan hyviä vähemmällä sokerillakin, etenkin puuron seassa.
Hamstraa myös omenoita syksyllä jostain, niitähän monet antaa ihan ilmankin kuten raparperiakin jos vain pitää silmät auki.
Tsemppiä ja luomisvoimaa sulle!
Metku
tiistaina, 26. kesäkuuta 2007 klo 18:29
Minulla on ollut hieman sama ongelma oona-erican kanssa. Taloudessa kun on vielä kaksi henkeä, joilla on ollut suht samanlaiset tulot/ menot kuin sinulla.
Olen yrittänyt ostaa aina kaiken lihan tarjouksesta ja pakastaa sitten. Harmi vain kun lihoista ei ole usein tarjouksessa kuin possunjauheliha. Sitä saa ajoittain jopa 400g 0,99-1,50e. Olen tehnyt siitä sitten kastiketta tomaattimurskan kanssa ja kahdelle ihmiselle siitä riittää kastiketta kahdeksi päiväksi. Broileriakin yritän aina haalia tarjouksesta, jos vain mahdollista.
Lihaa kannattaa siis ostaa hieman enemmän kun se on tarjouksessa ja sitten pakastaa. Pakaste seiti on myös aika edullista ja siitä saa ihan hyvää kastiketta tomaattimurskan ja sienien kanssa.
Talvella olen ostanut pakastevihanneksia kun vihannekset kaalia, porkkanaa, sipulia ja perunaa lukuunottamatta ovat kalliita. Tosin pakasteitakin ostan usein tarjouksesta, jossa saa 7 pussia 2e. Tomaattimurskaakin saa aika hyvin tarjouksista edullisesti.
Isojen kaupunkien toreilta saa myös usein talvella hedelmät ja vihannekset halvemmalla kuin kaupoista. Kannattaa hyödyntää, jos on mahdollisuus.
Ananasmurskaa on tullut myös syötyä aika lailla, vaikka se ei aina ole ehkä halvin hedelmämuoto. Koska tiedän, ettei rahaa ole paljon hedelmiin, niin olen yrittänyt kesäisin poimia marjoja edes jonkin verran pakkaseen. Ovat ihan hyvä ja melkein ilmainen (keruu matkaan menee tietysti hieman kuluja) lisä ruokavalioon. Olen yrittänyt hyödyntää myös sieniä.
Tonnikalaa en ole ostanut aikoihin, koska mielestäni se on taas kallista. Tosin en pidä niiden halvimpien hiutaleiden mausta ja ulkonäöstä. Meni mielenkiinto niihin kun löysin ällöttävän näköisen suomun sieltä seasta (tai joku sellainen). Nykyään syön kyllä tonnikalaa, jos sitä jonkun toisen tekemässä ruoassa on, mutten osta sitä itse.
Sitten kun rahat ovat todella tiukalla, olen leiponut leivänkin itse. Varastossa on lähes aina jauhoja, erilaisia hiutaleita ja leseitä, jotta leivästä saa kuitupitoista.
Ne eivät maksa kovinkaan paljoa ja ovat riittoisia.
Tässä jokin aika sitten tehtiin miehen kassa päätös, että yritetään nipistää rahaa jostakin muualta kuin terveellisestä ruoasta. Yllättävän hyvin kaikesta turhasta (kuten karkki, siideri, pizza, uudet vaatteet ym.) pystyy luopumaan kunhan vain tekee sen päätöksen. Tiukkoina aikoina sain valmistettua viikon ruoat 20 eurolla meille kahdelle (tosin hyödynsin vanhoja elintarvikkeitakin jonkin verran kaapeista). Tarvittavat kalorimäärät eivät varmaan olisi tulleet täyteen, mutta pysyttiin ainakin hengissä.
Tässäköhän syy, miksi lihoin kun alkoi olemaan varaa suurempaan määrään ruokaa
oona-erica
tiistaina, 26. kesäkuuta 2007 klo 20:03
Kiitos tuhannesti vastauksistanne! Eiköhän näillä yritetä jatkaa matkaa.
elizza
tiistaina, 26. kesäkuuta 2007 klo 20:45
Mielenkiintoinen keskustelu, ja pakko työntää oma lusikkansa soppaan. :lol:
Itse olen opiskelija ja ihan vastaavilla kuukausituloilla elelen kuin ketjun aloittajakin, mutta silti koen, että terveellinen ruokavalio ei ole liian kallis tai että joutuisin ostamaan epäterveellistä sen takia, että terveellinen on liian kallista. Toisaalta olen kyllä valmis satsaamaan ruokavaliooni rahallisesti, mieluummin säästän muusta. Ruokavaliooni kuuluu muun muassa raejuustoa, maitorahkaa, täysjyväviljaa, vähärasvaista lihaa, maitotuotteita ja paljon kasviksia.
Hyviä vinkkejä täällä näyttää jo tulleenkin, itselläni on osittain samojakin ideoita. Minusta terveellinen ruokavalio lähtee lämpimistä aterioista ja ainakin omalla kohdallani se pitää paljon paremmin nälkää kuin leipä ja jogurtti. Ja tulee suoraan sanottuna halvemmaksikin. =) Syön päivittäin 2 lämmintä ateriaa, toisen koulussa (tällä hetkellä kesätyöpaikalla) ja toisen kotona. Suosittelen ehdottomasti opiskelijaravintoloita, hinta-laatusuhde on mielestäni hyvä, sillä satsiin kuuluu lämpimän ruoan ohella salaatit, juomat ja leivät.
Tässä sitten muutamia vinkkejä itelleni mieleisistä ruoka-aineista, jotka ovat edullisia ja riittäviä ja terveellisiäkin vielä... ostan kaiken aina mahdollisimman isoissa pakkauksissa, esim. broitskut ja jauhelihat (paistia tai kevyttä) tulee huomattavasti halvemmiksi ja nehän voi, kuten sanottua, pakastaa.
- Pirkan kaurahiutaleet (muistaakseni Myllyn Parhaan valmistamia, mutta halvempia kuin MP-paketissa)
- MP:n riisi+ohra (ravintokuitua mukavasti ja tavallista pitkäjyväistä riisiä maukkaampaa)
- porkkanat, niitä saa kotimaisena ympäri vuoden noin eurolla kilo
- omenat, niitäkin saa aina jostain halvalla, muutenkin kannattaa pitää silmät auki ja ostaa sesongin kasviksia/ hedelmiä, esim. talvella appelsiinit on halpoja
- Rainbow´n perunasipulisekoitus (teen usein kiusauksia, sekaan pussillinen pakastevihanneksia, kalaa/jauhelihaa/broitskua, rainbow´n ruoka-kasvirasvasekoitusta ja mausteita)
- kauppojen omat tuotteet Pirkka ja Rainbow, usein kotimaisten valmistajien tuotteita, mutta nimi ei maksa
Itse seuraan kauppojen mainoksia enkä osta kaikkea samasta paikasta. Isoista kaupoista saa halvemmalla kuin pienemmistä ja valikoimat on runsaammat. Tosin itse kyllä asun niin hyvällä paikalla, että kaikkien ketjujen kaupat sijaitsee ihan lähellä, joten valinnanvaraa on. Ja samalla tulee hyötyliikuntaakin mukavasti kun pyöräilee tarjousten perässä! Ostoslistaa kannattaa suunnitella etukäteen ja sopivassa määrin joustaa sekä pysyä siinä.
Keksit ja leivonnaiset kannattaa suosiolla jättää kaupan hyllylle. Niitä voi itse leipoa "terveysversioinakin" halvalla vierasvaraksi. Samoin sämpylät on kaupassa aika kalliita ja parempiahan nekin on kotitekoisina. Kokeilin itse aikoinani leipoa ruispaloja itse ruisleipäaineksista ja ihan ok oli. Ei mitenkään kauhean vaivalloisia tehdä, tosin nykyään ostan ruisleivän kaupasta. Kannattanee vertailla ravintosisältöjä, aluksi se on aikaavievää, mutta jyvälle pääsee aivan varmasti. :lol:
Marjojen ja sienten keräämiseen täällä jo kannustettiinkin ja hyvä niin! Pakastin on aivan vallattoman mainio apuväline ja marjastus on mitä mainiointa hyötyliikuntaa. Itse tykkään laittaa mustikoita tai puolukoita kaurapuuron sekaan ja mansikat ja maitorahka on herkullinen yhdistelmä.
Tällaisia vinkkejä tuli täällä mieleen
ibid
En muista, ei tapahtunut, ei tarvitse hävetä.
keskiviikkona, 27. kesäkuuta 2007 klo 07:47
Mun täytyy myöntää, että melkein kaikki liha, kana ja kala mitä meillä syödään, ostetaan "punaisella tarralla". Eli puoleen hintaan ja viimeinen käyttöpäivä on seuraava päivä. Pakkaseen vaan, niin kyllä voi hyvin vielä parin viikon päästä syödä :wink:
hipsis
keskiviikkona, 27. kesäkuuta 2007 klo 13:46
Lihan voi korvata soijarouheella/suikaleilla, sen voi maustaa lihan/broilerin kaltaiseksi ja käyttää samalla lailla ja tulee halvemmaksi plus säilyy pussissa kuukausitolkulla. Protskua tulee ja kevyempääkin.
Veea
Taistelu kiusausta vastaan on ainoa tilanne, jossa häviäminen on hauskempaa kuin voittaminen.
keskiviikkona, 27. kesäkuuta 2007 klo 16:18
Joo, itse ainakin tein opiskeluaikana makaronilaatikon oikeastaan aina soijarouheesta. Hyvä puoli on se, ettei tarvinnut yhden hengen pakastimettomaan talouteen hankkia suuria annoksia lihaa tms. pilaantumaan, vaan soijarouhetta pystyi turvottamaan lihaliemessä aina kerrallaan tarvittavan määrän.
Sitä paitsi sitä oli yleensä aina kaapissa niinäkin päivinä kun rahat olivat lopussa eivätkä olisi riittäneet kaupassa käyntiin suuremmassa mittakaavassa. Lisäksi sinne makaroonilaatikon joukkoon kannattaa heittää pussillinen pakastesekavihanneksia, saa vähän vaihtelua ja keveyttä. Ainakin jossain Painonvartijoiden keittokirjassa on sellainen ohje, johon tulee niitä sekavihanneksia, ja makaronejakaan ei tarvitse etukäteen keittää, eli on huippuhelppo tehdä: sotkee vain ainekset ja lykkää uuniin!
Soijarouhe toimi niin hyvällä menestyksellä, että se meni täydestä läpi jopa isälleni, joka on vannoutunut lihansyöjä! :lol: Jälkeen päin kyselin että olikos hyvää makaroonilaatikkoa, ja paljastin ettei siinä ollut lainkaan lihaa joukossa!
Sivu:
1
2
3
4
...
6
7
8
9
>
Sivun alkuun