Tuttu ravitsemusterapeutti antoi ohjeen, ku sanoin alkavani opetella uusia ruokailutapoja ja samalla pudottaa painoa, et "älä sitten laske kaloreita. Lisäät vaan kasvisten syöntiä paljon, niin ei mahu muuta sisään"
Voisko joku muuten laittaa linkin tuohon Harvardin tutkimuksesta kertovaan juttuun, jos se on käsillä? Itse en hetimiten löytänyt.
On tutkimuksia ja "tutkimuksia". Vaatii hieman viitseliäisyyttä erottaa ne toisistaan, mutta ei kaikelle tutkimustiedolle kannata viitata kintaalla vain siksi että tutkimuksia tehdään paljon. Niitä tehdään paljon siksi, että ylipaino on maailmanlaajuinen, iso ongelma, johon haetaan kuumeisesti ratkaisukeinoja, ja hyvä niin
Itse asiassa Harvardissa muutama vuosi sitten julkaistiin pitkäaikaisseurantatutkimuksen tuloksia. Linkki englanninkielentaitoisille.Siinä oli aineistona Nurses Health Studyn hoitajat, joita haastateltiin vuonna 1976 ja sen jälkeen aina parin vuoden välein. Ruokailutottumuksista kerättiin tietoa 1980, 1984, 1986, 1990, 1994, ja 1998. Reipas 98 000 hoitajaa vastasi kyselyyn 1980. Poissulkukriteerinä oli epätavallisen korkeat (<3500) tai matalat (>500) päivittäiset kilokalorit, sekä ennen vuotta 1980 todetut diabetes, syöpä, tai sydän- ja verisuonitauti. Tämän jälkeen tutkittavia jäi vajaa 83 000.Tutkimuksen tuloksista todetaan yksiselitteisesti, että vhh-ruokavaliolla ei ollut sydän- ja verisuonitautien riskiä lisäävää vaikutusta. Sen sijaan lievä riskin kohoaminen liittyi runsaaseen hiilihydraattimäärään ja korkeaan glykeemiseen kuormaan (huom, ei pelkkään glykeemiseen indeksiin). Syöty eläinrasva ja -proteiini ei lisännyt riskiä. Pienempi osio tutkittavia osallistui vielä veren rasva-arvojen mittaukseen, jossa vhh-dieetin todettiin vaikuttavan suotuisasti sekä HDL:ään että triglyserideihin, mutta kohottavan kokonaiskolesterolia ja LDL:ää. (Tämä yhdistettynä tuohon muuhun dataan kuulostaa minusta ihan siltä, että korkea HDL ja matalat triglyseridit ovat varsin hyvä henkivakuutus sydäntautia vastaan, näyttipä LDL ja kokonaiskolesteroli mitä tahansa.)