Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Liikunta
> Selkävaivaisen liikunta
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Selkävaivaisen liikunta
Sivu:
1
2
3
4
5
6
7
8
>
Viinuska
perjantaina, 2. toukokuuta 2008 klo 09:32
hei kaikille!
Miten selkävaivaisen kannattaisi aloittaa liikunta?
Omasta taustasta sen verran että onnettomuudesta johtuvia särkyjä on paljon (2vuotta jo), niskassa luutumattomia murtumia jotka ei kovin enää haittaa (pään taivutukset sattuu), lisäksi hermo-ongelmia (puutumiset ja tärinä vas.puolella jalka ja käsi) sekä koko selän särky,alaselässä vikaa.
Miten aloittaa kevyesti jumppaamaan selän aluetta,niskaa ja muutenkin kroppaa kokonaisuudessaan että lihaksisto kasvaisi ja tukisi rankaa mahdollisimman hyvin?
olen saanut kuntoutusohjeet, ja niitä teen (syvät lihakset) mutta haluaisin ns.vauhdikkaampaa kuntoilua myös
Kävelen paljon, mutta nopea tahti särkee alaselkään, kun taas cardiolaitteella ei tule kipuja.
Kokeiltu myös satsin tunteja (pilates,satsflow) jotka hyviä mutta viimeisimmän särkyjakson jälkeen (1kk) en ole käynyt ollenkaan jumppaamassa.Olen mielestäni kuitenkin normaalimitoissa (166cm/53kg) enkä ole lihonut onnettomuudesta johtuen.
Mistä taas aloittaa,niin ettei kuitekaan vedä lukkoon paikkoja ja kipeäksi?
sekä olisiko venyttelyvinkkejä selkään?
SambAde
Ex Rasmus: Läpi lumen, jään ja pakkasen...
perjantaina, 2. toukokuuta 2008 klo 16:49
Itse jumppasi jumppapallolla selkäni "kuntoon" ja nyt vahvista sitä salilla monipuolisesti eri laitteilla. Itse en kokenut kovasti apua aikanaan vesijumpasta mutta ehkä yritin liikaa (huomasin sen virheen tekevän myös jumppapallolla kunnes sain siihen opastusta fysioterapeutilta), rauhallisuus on tässä lajissa tärkeämpää vaikka se kärsivällisyyttä vaatiikin.
Oletko kokeillut Alexander-tekniikkaa? Itse sain/saan siitä valtavasti apua erilaisten selkävaivojen hoitoon.
http://sambaaja.blogspot.com/
Viinuska
lauantaina, 3. toukokuuta 2008 klo 11:09
Jumppapallo onkin hyvä idea! en ole Alexander-tekniikkaa kokeillut, täytyykin etsiä tietoa siitä. Ja saa antaa neuvoja
Kiitos!
Eija Holmala
Asiantuntija
perjantaina, 13. kesäkuuta 2008 klo 20:04
Sinnaku, olet varmaan pääsyt jo eteenpäin oman selkäsi kuntoutuksessa, mutta tässä vielä lisäys:
Sekä pallo että jumppa ovat hyviä välineitä selkäjumppaan
Jumppapallo -ohje esim.
http://www.york.fi/main.asp?sid=1&sivu=4&kpl=1&o=4&ok=1
tai dvd vaihtoehto, esim.
http://www.dvdinfo.fi/bodyandmind/
Löytyy tavarataloista ja monesta nettishopista
Timba
Laihduttamisen avainsanat ovat itsekuri ja tieto.
perjantaina, 5. joulukuuta 2008 klo 16:12
Uinti ja jumppapallo on ok ja toimii mutta itse lisäksi vielä venytän kevyeesti selkää penkissä, eli roikun kun lepakko
sari.l
perjantaina, 9. tammikuuta 2009 klo 12:05
hei!
täällä myös yksi selkävaivainen. Liikunta muodot aika vähissä. Kävelen paljon ja myös pallolla jumppaan.
Lääkäri suositteli myös sauvakävelyä!
Sorja Suvipäivä
Huonomminkin voisi mennä!
tiistaina, 14. heinäkuuta 2009 klo 12:16
Selkävaivainen olen minäkin. Tosin on noita muitakin vaivoja, vaikka muille jakaa.
Mietinkin tuossa ja jopa etsin, mutten löytänyt, että onko täällä joku "vammaisketju" , jossa voisi kohtalotevereiden kanssa vaihtaa ajatuksia.
ruisrääkkä
lauantaina, 25. heinäkuuta 2009 klo 21:23
Moi!
Selkävaivainen lisää täällä näin. Minulla syynä ovat yliliikkuvat nivelet, joiden seurauksena omistan nyt kolmikymppisenä n. kuusikymppisen nivelet
. Minulle fysioterapeutti suositteli erityisen lämpimästi juurikin sauvakävelyä, vesijumppa oli toinen kärkiehdokki. Pitkin hampain sauvat hankin ja nyt täytyy kyllä myöntää, että selkä rasittuu sauvakävelyssä vielä vähemmän "väärällä" tavalla (kävely ilman sauvoja vauhdikkaasti kipeyttää alaselän myös minulla) kuin normaalisti kävellen ja korsettilihakset taas tykkäävät oikein hyvää. Eli minun kokemukseni on, ettei mikään hakkaa sauvakävelyä tässä asiassa. Suosittelen!
Sorja Suvipäivä
Huonomminkin voisi mennä!
sunnuntaina, 26. heinäkuuta 2009 klo 14:02
No sauvakävely se on minunkin suosikkilajini. Tosin käyn 2- 3 kertaa viikossa kuntosalillakin, jotta saan kuntoutettua olkapäitäni ja takareittäni.
Uimisestakin tykkäisin, mutta kun selkä ei sitä kestä, paitsi selkäuintia, niin se on sitten jäänyt. Vesijuoksemassa olen käynyt aiemmin, vaan kun meillä on tuo uimahalli remontissa ja kiinni, niin luonnonvesissä en paljon ole juoksennellut. Tahtoo olla nuo syvät, juoksuun passelit rannat olla hakusassaan.
Tuossa aiemmin oli juttua pallojumpasta. Sitäkin kokeilin, mutta selkäni ei siitä oikein tykkää; ainkaan tämmöisenä aikana, kun se muutoinkin on "ärhäkällä" tuulella. Ja sitä se on taas ollut liki 3 kk.
Kipeää selkää kerran yritin notkeuttaa pallon kanssa ja siinä sitä olikin tekemistä, että päsin pallon päältä pois ja lopulta alttialta ylös.
_pampula_
”Vuoden päästä toivot, että olisit aloittanut nyt”
sunnuntaina, 26. heinäkuuta 2009 klo 18:54
Rasittaako juokseminen selkää?
Putosin noin 2 viikkoa sitten hevosen selästä estekisoissa, mutta melko pehmeänlaisesti, eli murtumia ei tullut. Kuitenkin tuntuu vieläkin alaselän lihaksissa lähellä selkärankaa hieman kipeyttä, varsinkin silloin kun teen vatsalihasliikkeitä. Niitten tekeminenkin on aika varovaista nykyään.
Venyttelen jokapäivä ja yritän myös venytyksiä alaselkään.
Juostessa ei tunnu mitään kipua, mutta kaikenvaralta kysyisin tästä.
Sivu:
1
2
3
4
5
6
7
8
>
Sivun alkuun
Hae keskusteluista