Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Liikunta
> Juokseminen talvella
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Juokseminen talvella
Sivu:
1
2
3
4
5
6
7
8
>
Zami
Vähemmän on enemmän.
tiistaina, 22. marraskuuta 2011 klo 07:25
Minusta talvella juokseminen on melkein eri laji kuin juokseminen yleensä ja vaatii siksi oman keskustelunsa. Keskustelunaiheet talvijoksussa pyörii ihan eri alueella kuin kesällä, joten ehkä nämä olisi tosiaan hyvä pitää eri keskustelussa.
Edellisen lenkin sunnuntaina juoksin kesän jälkeen ensimmäisen kerran pakkasessa (-6 astetta). Jalassa oli löysät juoksuhousut ja alla normiboxerit, eli sama varastus kun viileämmillä kesäkeleillä. Yläkropassa oli pitkähihainen kauluksellinen juoksupaita ja juoksutakki. Periaatteessa ylläkorpassa oli vähintäänkin riittävästi vaatetta, hieman oli ehkä jopa lämmin. Kädessä oli ohen ohuet juoksuhansikkaat ja päässä pipo.
7km lenkki meni ihan kivasti muuten mutta hieman paleli sormenpäitä. Minulla kädet palelee ylipäätään aika helposti. Kokeilen seuraavan lenkin paksummilla hansikkailla, mutta luulen että parasta juosta kinttaat kädessä, jolloin sormet saa nyrkkiin ja pysyy paremmin lämpöisinä.
Varpaissakin tuntui aavistuksen kylmä, samoin polvissa ja kyynärpäissä, mutta ei vielä mitenkään häiritsevästi.
Kasvoissa tai hengityksessä tuollainen pikkupakkanen ei tuntunut vielä mitenkään.
Hypistelin kaupassa nastoitettua juoksukenkään (Asics Gel-Arctic 4 WR). Viime viikolla niitä myytiin budgetsportin nettimyymällässä hintaan 69€ mutta nyt hinta oli siellä sama kuin myymälässä, eli 129€, eikä ollut enään näköjään kaikkia kokojakaan tarjolla.
Jotenkin tuo kenkä tuntui "kevyeltä" talvikäyttään. Pärjääköhän talvella ihan samoilla sukilla kuin kesällä, vai pitäisikö saada mahtumaan vaikka kaksi sukkaa juoksukenkään?
« Muokattu viimeksi: tiistaina, 22. marraskuuta 2011 klo 08:50 muokkaaja: Zami »
Kerppunen
Underneath the paint lies the true picture
tiistaina, 22. marraskuuta 2011 klo 07:46
Mä käytän talvella juostessa villapohjasukkia, ei palele varpaita, kun villaosa ylettyy varpaiden päälle.
Muuten asustuksena käytän hiihtoon hankkimiani vaatteita, eli windstopper ulkoiluasu, henkittävä kerrasto + tarvittaessa (yli -10C) fleece-välipaita. Tuulen suojaava pipo, hiihtohanskat (paksuus sään mukaan) + tarvittaessa kypärämyssy pipon alle.
Nastalenkkareita olin jo ostamassa viime talvena, mutta en saanut aikaiseksi. Hyvin pärjäsin ihan tavallisillakin. Katsotaan saanko aikaiseksi tänäkään talvena.
Yleensä talvijuoksemisesta, tykkään juosta (ja muutenkin ulkoilla) talvella. Ilma on kylmällä jotenkin niin raikas ja piristävä. Lämmin sauna pakkasessa ulkoilun jälkeen, niin muuta ei tarvikkaan!
minttusuklaa2010
tiistaina, 22. marraskuuta 2011 klo 08:20
Onhan se sinänsä aika erilaista juosta talvella. Eniten mua ehkä "pelotti" se liukkaus varsinkin, tosin enempi se liukkaus on ollut suunnilleen tähän aikaan kun on pakkaskelit ja plussakelit vuorotelleet. Nyt onkin hieman erilainen syksy/alkutalvi kun on näin "lämmintä" ja juoksunkin suhteen ite oon pärjänny aika lailla syystamineissa eikä siitä liukkaudesta kovin paljon tietoakaan. Tosin pohjoisessahan on lunta jo enemmän ja jo kylmempää.
Mulla ei niinkään varpaat tai sormet oo palellu. Ihmeellistä sinänsä. Nytkin oon vielä juossu sellaisilla auki sormista tyylisillä käsinellä. Jos joku paikka on palellut niin reidet, vatsa mutta siitähän selviää kun laittaa vaan enemmän päälle ja kerrastojen tyyppisiä.
Mä oon pärjännyt aika lailla samoilla sukilla ja jopa kengillä talvella mutta mulla ei jotenkin varpaat palellukaan. Ehkä aavistuksen paksumpia sukkia vois laittaa -10 - -17 asteen pakkasilla niin ei ainakaan paleltuisi. En usko että kovin paljon kylmemmillä säillä juoksen tulevana talvena. Viime vuonna tuli kokeiltua kaikkea extreemiäkin juoksun suhteen joten se ehkä riittää
Kummasti sitä kyllä katse osuu talvijuoksukenkiin ja jospa sellaisetkin hankkis jossain vaiheessa, kovin paljon en viitsisi maksaa joten ehkä odottelen talvialeja tms.
kadakki
torstaina, 1. joulukuuta 2011 klo 18:34
Harrastan juoksemista myös talvella. Se on kuitenkin ihan eri juttu kun kesällä, koirien kanssa on paljon vaikeampaa juosta talvella, en toistaseks oo vielä liukastunut.. Ajattelin myös noita talvijuoksukenkiä, täytyy ehkä pukilta pyytää
Täälläpäin en ihan samoissa vaatteissa juokse kun alkusyksystä, kuitenkin aamuisin, jollon on vähän pakkasen puolella, juoksulenkkini teen. Jalassa on juoksuhousut ja säärystimet, mulla palelee nilkat... ja sitten juoksupaita, tuulenpitävä takki, pipo, kaulahuivi ja lapaset
Mulla on ainakin tähän mennessä ollut samat juoksu sukat, ei oo varpaat palellu, mut ehkä kovemmilla pakkasilla tarvii ostaa niitä lämpimämpiä.
Zami
Vähemmän on enemmän.
tiistaina, 6. joulukuuta 2011 klo 15:13
Noniin, tänään pääsin ensimäistä kertaa juoksemaan valkeilla teillä. Ihan kevollisesti piti Lidln lenkkitossu kovaksi ajetulla lumella, ei oikeastaan lipsahtanut jalka kertaakaan. Lidln tossu tuntuu selvästi vähemmän liukkaalta kuin Adidakseni. Lidln kengässä on pehmeämpi ja karkeammin kuvioitu pohaja ja tuoreempina niissä on enemmän pintaa jäljellä muutenkin.
Lämpötila oli nollassa. juoksuhousujen ja juoksutakin alla oli tekninen kerrasto, päässä pipo ja kädessä neoprenihanskat. Melko hyvä yhdistelmä, Hieman oli yläkorpassa ehkä turhaakin hikoilua, eli pikkusen liian lämmin, mutta ei palellu polvia eikä kyynärpäitä, joten siinä mielessä ok.
Ai niin, se pitää vielä lisätä että ilmeisesti liukkaan varomisesta johtuen lenkin jälkeen oli pientä jumimisen tuntua hartioissa ja alaselässä, sellaista minulla ei yleensä ole ollu. Kroppa on ilmeisesti kuitenkin alitujuisesti vähän jännittynyt, kun pelkää liukastuvansa.
« Muokattu viimeksi: tiistaina, 6. joulukuuta 2011 klo 15:45 muokkaaja: Zami »
Naamis
Oon kaunis ja iso ja pystyn sen myöntämään: mää syön tänään!
keskiviikkona, 7. joulukuuta 2011 klo 07:03
Minä olen tullut siihen tulokseen, etten osaa pukeutua oikein talvijuoksua ajatellen :S Aina on liian kylmä tai yleensä liian kuuma. Onneksi hommasin viime kuussa salikortin salille, jossa on ihanat uudet juoksumatot yms. joten ei tänä vuonna tarvitse liukastella ja palella pihalla. Koiran kanssa tulee kuitenkin lenkkeiltyä kävellen, siinä on ihan tarpeeksi palelua
Idaliina
Hitaasti, mutta tuloksellisesti. Aloitus 2.10.08 72.2/162cm. 17.07.09 59.2 kg.BMI 22.6. Tasapainoilua.
keskiviikkona, 7. joulukuuta 2011 klo 07:30
Juoksussa käytän talvellan pitkälti samaa asustusta kuin hiihtäessä. Eilen mulla oli urheilukerrasto, paksummat juoksuhousut, ohut fleece ohuen juoksutakin alla. Kädessä vanhat hiihtohanskat (ei enää kovin lämpimät). Sopiva oli pukeutuminen kympin lenkillä. Mulla mieluusti saa olla vaatetta vähän liikaa kuin liian vähän. Pakkassäässä on sit 1-2 kerrosta enemmän vaatetta. Päässä/kaulalla pipon alla puff. Mulla juokussa pakkasraja on ollut -18 ja hiihdossa -23. Sormet on suurin ongelma pakkasilla.
Mulla on nastoitetut Asicin lenkkarit. Nastoja olen vaihtanut aina tarpeen mukaan. Talvella juoksen aika vähän, jos vaan hiihtokelejä on. Asumme maalla. Tiet on usein huonosti aurattu/hiekotettu, joten nastat antaa varmuutta juoksuun. Mulla kanssa kengässä villapohjasukat. Kovilla pakkasilla kaksi sukkaa. Toinen ihan ohut urheilusukka. Lopultakin kerrospukeutuminen on se tärkein juttu. Ei tarvita mitään toppavaatteita talvellakaan, kun on kunnolliset tekniset alusasut. Pieni satsaus niihin tekee liikunnan miellyttäväksi eikä ole tönkkö olo paksuissa vaatteissa.
Mukavia juoksulenkkejä!
Hakta
keskiviikkona, 7. joulukuuta 2011 klo 07:58
Miun talvijuoksuvarustus on vielä näillä pakkasilla ollut ohuet trikoot ja niiden alla tekninen alusasu tai paksummat trikoot. Yläosassa pitkähihainen tekninen alusasu (ja eilen hihaton toppi siinä päällä, pelkään, että rinnat paleltuvat, ei kiitos rintatulehdusta enää ikinä). Päällä ohut takki. Juoksuhanskat kädessä ja eilen panta päässä. Ei ollut liian kuuma/kylmä.
Miulla on asicsen nastalenkkarit, niitä en ole tänä talvena vielä tarvinnut, eilen oli liukasta, mutta ei miustas vielä niin liukasta, että nastoja olisi kaivannut. Mie juoksin noilla viime talven, enkä todellakaan lähtisi ilman. Oli mukavaa, kun ei tarvinnut pelätä liukkautta. Seuraavat nastakengät ovat kyllä icebugit, niistä en ole kuullut muuta kuin kehuja, toisin kuin noista asicsitta. Miun asicset eivät ole näitä joista voi vaihtaa nastat, eivätkä kerää samalla tavoin lunta kuin nuo parjatut (uudemmat?) asicset.
merirannikki
keskiviikkona, 7. joulukuuta 2011 klo 18:07
Sen verran pahasti on tänä syksynä juoksukärpänen (tai vauhdin perusteella pikemmin hölkkähyttynen) purrut, että päätin investoida nastalenkkareihin ja ostin Sarvan Xerot. Nyt sitten kärsimättömänä odottelen, josko menisi keli pakkaselle että pääsisin nastoja testaamaan.
Ennestään ei ole kokemusta kuin nastarenkaista - talvipyöräilyä olen harrastellut nyt joitakin vuosia. Tuskinpa jäävät tossujenkaan nastat pölyttymään.
"wilma"
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä! -Tommy Tabermann-
keskiviikkona, 7. joulukuuta 2011 klo 21:22
Ihana, hölkkähyttynen
Pääsee mun sanavarastooni varmasti
Sivu:
1
2
3
4
5
6