Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Käyttöohjeet
> Sopiva annoskoko?
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Sopiva annoskoko?
Sivu:
1
2
3
4
...
11
12
13
14
>
Tipinen
tiistaina, 30. syyskuuta 2008 klo 18:57
Hei!
Olen vasta uusi täällä, ja ajattelin kysyä pro-kiloklubilaisilta, kuinka pienentää annoskokoa? Olen huomannut loistavan ruokapäiväkirjaohjelman ansioista, että päivälliseni ovat aiiiivan liiiian suuuuuria
...ja usein lounasta suuhun lapioidessani huomaan, että vähempikin olisi riittänyt.
Kuinka oppia uusille tavoille ja vinkkejä pienempien annosten kyhäämiseen? Kiitos!
ToivoaTäynnä
tiistaina, 30. syyskuuta 2008 klo 19:17
Mä en kyllä lähtis pienentään hirveesti annosta, vaan lisämään ruokiin paljon kasviksia
Tai riippuu tietty kuin isoja annoksia syöt! Kasviksia saa kuitenkin hyvällä omalla tunnolla syödä ja lisäilen niitä laatikoihin, kastikkeisiin jne. Näin ei tartte annoskoosta vähentää, vaan tarkistaa sitä ruuan laatua
Ja lautasmalli on hyvä juttu, puolet kasviksia, 1/4 perunaa/riisiä/pastaa ja 1/4 lihaa/kalaa/kanaa
Nykyään ite en enään santsaa ruokaa, vaan rakennan annoksen lautaselle ja se on sitten siinä
Jälkkäriksi voi ottaa sitten hedelmää tai jogurttia, jos jää kovasti vielä nälkä
Iti
Kiloklubin konttori
tiistaina, 30. syyskuuta 2008 klo 20:36
Lautasmallin hyödyntämisestä erilaisilla aterioilla voit lukea täältä:
Lautasmalli tuo tolkkua ateriakokoihin
Riepu
Onnelliseksi ei voi tulla, onnellinen voi vain olla.
tiistaina, 30. syyskuuta 2008 klo 21:27
Itse laitan aina ensin lautaselle salaatin, ym. vihannekset. Sitten vasta varsinaisen pääruoan. Helppo tapa huijata itseään syömään vähemmän.
T.aikku
Joku vuosi olen vielä tavoitteessa!
tiistaina, 30. syyskuuta 2008 klo 21:56
Minä sitten taas olen samaa mieltä kuin Toivoa Täynnä: pitää syödä rohkeasti kunnonterveellistä ruokaa, sillä tavalla automaattisesti ylimääräiset välipalat ja napostelut jää pienemmälle. Ja aina niin hyvä vinkki ainakin meillä, että jaksaa kattaa kauniisti ja syödään perheen kesken samaan aikaan. Olkkariin ei meillä saa tuoda mitään syötävää, se liittyy kyllä murusteluun ja siisteyskasvatukseenkin tälläisessä lapsiperheessä ainakin..
Lisäämisestä minustakin on kyse, lisätään hedelmien ja vihannesten osuutta. Ja sitten valinnoista; valitaan ruisleipää, ruispastaa, tummaa riisiä, vähärasvaista lihaa ja oikeita rasvoja.
-Heli-
There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.
tiistaina, 30. syyskuuta 2008 klo 23:17
Toimivaksi havaittu keino jota voinee linjastotyyppisessä työpaikkaravintolassa ainakin hyödyntää:
Ota tavallista hieman pienempi lautanen käyttöön, meillä saa ainakin työpaikkaruokalan kokilta "omankokoisen lautasen" kun nätisti pyytää
Ja sitten lappaat sen lautasen puolet täyteen rehuja ILMAN kastikkeita, ja toiseen laitaan sitten 1-2 perunaa / muusia / (täysjyvä)riisiä ja sitten siihen pieneen länttiin lihaa tai kalaa. Eikä sen lautasen tarvi olla ääriään myöten täynnä, riittää että pohja peittyy
Ja leipä myös mukaan, sekä ruokajuomaksi vettä reilusti. Ja jos jälkiruokaa on tarjolla ja sen voipi vielä valita, niin ota vaikka banaani tanakan kerma-rahkan sijasta. Tai jätä koko jälkkäri väliin.
Näillä tempuilla syö huomaamattaan vähemmän, eikä silti jää nälkä. Liekö sitten joku pitää-syödä-lautanen-tyhjäksi -syndrooma; kun lautanen on tyhjä on nälkäkin lähtenyt. Onneksi tällä keinolla ruuan määrä pysyy aisoissa
Johna
keskiviikkona, 1. lokakuuta 2008 klo 09:31
Monen laihduttajan ongelma tänä päivänä on äärimmilleen viety rasvakammo. KTL:n suositus on, että rasvaa olisi päivän energiansaannista noin 30 % ja sitä pidetään vähärasvaisena ruokavaliona. Monella terveellisiä elämäntapoja suosivalla ihmisellä rasvansaanti on enää 15-20 %, mikä on mm. terveyden kannalta liian vähän.
Siksi salaatinkastikkeet eivät ole suinkaan pannassa Kiloklubissa. Niiden sisältämä rasva on pääsääntöisesti hyvää rasvaa, joten jos niistä pitää ja niitä käyttää kohtuudella, ne ovat oiva keino viherryttää rasvapallukkaa.
Aiheesta lisää Patrikin artikkelista
Liika vähärasvaisuus ei ole terveellistä
.
Huonon kunnon paras puoli: se kohoaa tosi nopeasti.
Anna Banana
Syödä vai nukkua - kas siinä pulma!
keskiviikkona, 1. lokakuuta 2008 klo 16:08
Itse olen opetellut noiden salaatinkastikkeiden käytön vasta täällä Klubissa. Suosittelen! Saa perussalaattiinkin kivaa vaihtelua, kun käyttää erilaisia salaatinkastikkeita.
Jos tulee ahmittua liikaa, niin kuinka iso nälkä on ollut? Itselläni on auttanut se, etten panttaa syömistä liian pitkälle. Silloin tulee taatusti syötyä iso kasa pääruokaa + vielä joku epäterveellinen jälkkäri päälle. Kunnon aamupala vähentää minulla muiden aterioiden annoskokoja.
Tipinen
torstaina, 2. lokakuuta 2008 klo 09:37
Kiitos kaikille kullanarvoisista neuvoista! Eiköhän niiden avulla ala annoskoko pienenemään ja syömäkohtaukset vähenemään!
...tosiaan olen huomannut ruokaohjelman prosenttilaskurin avulla, että aamupalani ovat liian kevyitä - niihin siis lisää apetta ja lautanen pienemmäksi - täyttäminen aloitetaan kasviksilla
jadore
torstaina, 23. lokakuuta 2008 klo 12:51
Hei.
Olen jäänyt pohtimaan, että mikä olis semmonen normaali annoskoko luonaalla ja päivällisellä? Kuinka monta grammaa mitäkin?
Luulen että omat annokseni ovat huomattavasti liian suuria, niin olisi kiva tietää mitä niiden oikeasti kuuluisi olla.
Sivu:
1
2
3
4
...
11
12
13
14
>
Sivun alkuun