Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Käyttöohjeet
> Miten RASVA vihreäksi?
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Miten RASVA vihreäksi?
Sivu:
<
1
2
3
4
5
...
86
87
88
89
>
Hilkka H
Ystävyys on kuin yksi sielu kahdessa ruumiissa.
tiistaina, 4. heinäkuuta 2006 klo 07:57
Minulla on myös ongelmia tämän kanssa, lähes aina tämä on keltaisella, useimmiten syy on se, että rasvaa on liian vähän, joskus taas se on väärän laatuista. En voi sietää oliiviöljyn makua, rypsiöljy menee vähän paremmin. Kaikki rasvalevitteet leivällä maistuvat pahalta, en tosin voitakaan käytä. Nyt olen ottanut tavaksi sipaista siihen ruisleivälle vähän Mini Lättaa. Juustoista syön vaan 5% Polaria, rasvaisemmat eivät maistu enää. Öljyssä kuullotetut kasvikset ovat ällöttäviä. Teen suurimman osan ruoasta mikrossa, joten rasvan käyttö on vähäistä. Joskus suurin osa päivän rasvasta tulee jostain maitotuotteesta ja kun nekin ovat lähes rasvattomia, niin pulassa olen.
Salaatinkastikkeita käytän vähän, mutta niissäkin ne rasvaisimmat eivät maistu.
Kalasta tykkään, mutta niistäkin tulee aina valittua ne vähärasvaisemmat kaloreiden pelossa.
Opin aikoinaan Painonvartijoissa, että rasvaa ei saa syödä juuri ollenkaan. Se on iskostunut niin takaraivoon, että ei maistu sitten millään. Kaikki liikakilonikin ovat tulleet makeasta ja ylensyömisestä.
Macce
Ei kaikkea kannata ottaa aina niin vakavasti
tiistaina, 4. heinäkuuta 2006 klo 08:23
Mullakin tässä kohden vaikeuksia. Painonvartijan opit taustalla tässä asiassa vieläkin joista yritän kyllä päästä eroon :roll:
5% juustot oon vaihtanut 10% Kadett:iin tms. Margariinikaan ei ihan sitä kevyintä enää mitää kaupasta löytyy..38% nyt, siinäkin olis tietty yks nousun mahdollisuus vielä. Ruoanlaitossakin nykyään enemmän rasvoja käytän.
Pähkinöitä hätävarana oon pitänyt, niitä tosin pitää ens kauppareisulla ostaa taas. :wink:
pompula
tiistaina, 4. heinäkuuta 2006 klo 10:07
Minä en kyllä osaa antaa mitään vinkkejä, mutta tuon rasvapalleronkaan kanssa ei ole ollut suurempia ongelmia.
Tässä eräs päiväni: Tuohon omaan aamiaiseen kuuluu 2 ruispalaa, välissä juustosiivu 23 %, Oivariini 1 tl, kinkkusiivu. Lisäksi kahvi.
Se on minulla jokaisena aamuna, paitsi joskus sämpylä tai karjalanpiirakka.
Makaronilaatikossa ei ole rasvaa kuin siinä jauhelihassa 17 %,olen sitä lisännyt tummalla soijarouheella. Maitona olen käyttänyt kevytmaitoa, jossa on tietenkin vähän rasvaa.
Vihanneslaatikkoni on oma keksintö, josta nuoretkin pitävät. Siinä ei ole kuin niitä vihanneksia (kukkakaali, parsakaali, porkkana) ja munamaito sekä suola.
Maito on taas sitä kevytmaitoa.
Voileipä on 2 viipaletta ruispaloja ja välissä 1 tl Oivariinia.
Maapähkinöitä minun annos on rkl. Syön niitä mielelläni, kun kalorit antavat myötä.
Juon yleensä vettä tai joskus rasvatonta piimää aterialla.
Tuossa on ne rasvat, jotka ovat piiloutuneet noihin ruokiin, muut näkyvätkin ihan rehellisesti.
On erittäin harvinaista,että paistan jotain pannulla, valmistan paistamista vaativat uunissa.
Kaikki pallerot ovat vihreitä.
Aamiainen
oma aamiainen 169 kcal
Tomaatti 27 kcal
Lounas
Tomaatti 27 kcal
Kurkku 4 kcal
Makaronilaatikko 2 355 kcal
Välipala
Kahvi 3 kcal
1 viipale Hiivaleipä, kesikoko 59 kcal
1 tl Rasvaseos, rasvaa 60%, Oivariini 22 kcal
Illallinen
Vihanneslaatikko 271 kcal
Voileipä 125 kcal Omena 71 kcal
Iltapala
2 annos Maapähkinä 107 kcal
2 rkl Kauralese 52 kcal
100 g Raejuusto, 2-5% rasvaa 88 kcal
1 prk Jogurtti, rasvaton, Valiojogurtti
HelenaL
tiistaina, 4. heinäkuuta 2006 klo 10:19
Muutan rasvapallukan vihreäksi lisäämällä oliiviöljyä niin kauan, että näyttää vihreää
. Voin laittaa sitä vaikka teelusikallisen paahdetun ruis- tai kauraleivän päälle tai sitten vain salaattiin. Jos pallukka on keltaisella ja seliteteksti kertoo, että rasvan määrä on 24 %, annan olla keltaisella :roll:
No siihen pallukkaanhan tosin vaikuttaa myös valkuainen. Jos proteiinin määrä on liian pieni syön rahkaa tai tonnikalaa, jollei kaapista muuta löydy. Aina vihertää. Vain kerran on muistaakseni pallukan kellerrykseen ollut syynä liian vähäinen proteiinimäärä.
Johna
tiistaina, 4. heinäkuuta 2006 klo 11:45
Juu, tämä rasvapallukka on usein ongelmani... Joskus rasvaa on liian vähän (ei vielä koskaan liikaa - pitäisikö kiittää Paikkareita? :wink: ) ja useimmiten se on vähän vääränlaista.
Minä olen ratkaissut ongelmaa siirtymällä KevytLevin ja Mini Lättan kaudesta takaisin Floraan (laadun vuoksi). Käytän joko 40- tai 70-prosenttista. Inhoan kuivaa (leipää), joten ei tulisi mieleenkään jättää rasvaa (tai sulatejuustoa) pois leivältä.
20 grammaa pähkinöitä on aika tehokas tapa saada rasvapallukka vihertämään. Lienee sama annos kuin ruokalusikallinen tai pienehkö kourallinen.
Ja sitten suosikkivinkkini (ajatus alunperin Patrickilta): pesto, nam!! Itse asiassa olen oppinut käyttämään pestoa vasta viimeisen vuoden aikana ja kun liityin tänne, ajattelin, että öljyinen pesto on nyt sitten kiellettyä. Sitten luin Patrickin vinkin ja voitte vain kuvitella, kuinka ilostuin. Se on nimittäin aivan ihanaa sekä tumman että vaalean leivän päällä! Tosi herkku - ja auttaa tekokkaasti vihertämään rasvapallukan.
Huonon kunnon paras puoli: se kohoaa tosi nopeasti.
Hilkka H
Ystävyys on kuin yksi sielu kahdessa ruumiissa.
tiistaina, 4. heinäkuuta 2006 klo 12:08
Noilla pähkinöillähän sen pallukan saisi vihertämään, mutten uskalla niitä kotiin ostaa ollenkaan, ne nimittäin ovat yksi pahimpia lankeemuksiani. Täytyisi jostain saada irtopähkinöitä vaan parikymmentä grammaa
. Jos kotona on enemmän, mikään mahti maailmassa ei saa mua säännöstelemään niiden syöntiä. Samasta syystä kotoa ei löydy mitään karkkia, suklaata tai jäätelöä. Tai onhan mulla pakastimessa sellanen pieni pikari kevytjäätelöä, jossa on vaan 100 kcal 100 g:ssa, sellasen joskus ostan. Mutta senkin rasva on vääränlaista.
Rooma
O SANCTA SIMPLICITAS! 29.8.-11: 77,1 kg ; pudotus yht.-13,1 kg
tiistaina, 4. heinäkuuta 2006 klo 13:06
Pesto on minunkin "salainen" aseeni rasvapallukan vihreäksi saamiseksi. Tosi ihanaa leivän päällä, ei muuta tarvita. Samoin pestoa ja pastaa. :P Nam, nam..
Lämmöllä,
Rooma
kurnauskis
sunnuntaina, 23. heinäkuuta 2006 klo 19:22
Hei,
olen nyt neljän päivän ajan merkkaillut syömisiäni ylös tänne. Aivan mahtava olo, parempi kuin vuosiin. Olen vuosikausia suhtautunut ruokaan ongelmallisesti ja sairastanut bulimiaakin. Tosin en ikinä silloin oksentanut, mutta liikuin, paastosin ja ahmin vuorotellen. Ääripäästä toiseen olen liikkunut viime vuosinakin tuon varsinaisen syömishäiriön jo helpotettua.
Nyt tuntuu, että olen löytänyt Kiloklubin ravintoterapeutikseni ja alan vihdoin päästä kulkemaan kohti normaalia suhdetta ruokaan. En olisi ikinä arvannut, että syön esim. aivan liian vähän rasvaa. Ruokien kirjaaminen ei tunnu työläältä, kun vastineeksi voin päivän aikana keskittyä aiempaa paremmin kaikkeen muuhun. Niitä ruokajuttuja kun ei tarvitse miettiä liiemmin, kun tietää, että ne on kunnossa.
Ajattelin hiljakseen opetella uuden elämäntavan ja laihtua siinä sivussa noin 7 kiloa, mittani ovat nyt 164/65. Ikää hurjat 21 vuotta ja vyötärönympärys pari senttiä yli suosituksen.
Kiitos sinulle erityisesti lempeästä ja kohtuullisesta suhtautumisestasi syömiseen. Nykyään monet ravitsemusasiantuntijatkin tuntuvat kannattavan äärimmäisyyksiä. Erityisesti herkuttelua käsitelleestä artikkelistasi on ollut minulle valtavasti apua. En vuosiin ole voinut syödä herkkuja ilman huonoa omaatuntoa. Nyt herkuttelin torstaina muutamalla kaurakeksillä. Pallukka ei mennyt punaiseksi ja mieli oli iloinen. Sun oppisi taitavat sopia mulle melkoisen hyvin.
Kysymykseni:
1. Eikö kaksi kalaöljykapselia tosiaan vaikuta paljoa rasvapallukan vihertymiseen? Syön kaksi Triomega -kapselia aamuisin, koska syön rasvaista kalaa aika harvoin.
2. Pitääkö rasvaa todellakin saada tuo yli 25 % kokonaisenergiansaannista? Tuntuu vain niin hurjan paljolta näinä rasvavastaisina aikoina... :wink:
Kiitos!
Macce
Ei kaikkea kannata ottaa aina niin vakavasti
sunnuntaina, 23. heinäkuuta 2006 klo 19:51
Hei!
Patrik on kommentoinut tuota rasvaa mm tässä linkissä :arrow: http://www.kiloklubi.fi/kiloklubi/keskustelut/viewtopic.php?t=166
Siitä varmaan saat vastauksen 2. kysymykseesi. :wink:
Ja kyllä minäkin halua tässä sanoa kiitokseni Patrikille upeista vastauksista ja artikkeleista. Paljon on tullut asiaa ja saanut ajattelemisen aihetta.
Patrik Borg
Asiantuntija
maanantaina, 24. heinäkuuta 2006 klo 11:14
Kiitos palautteesta joka lämmittää mieltä!
Hienoa jos syöminen on vuosien vaikeuksien jälkeen tulossa nautittavammaksi ja vähemmän stressaavaksi - hitaastihan nuo ajatukset muuttuvat häiriintyneen syömisen jälkeen mutta pääasia että suunta on oikea. Jos/kun syömiskäyttäytymisesi edelleen hakee rentoutta niin painosi laskee kyllä nälän ja kylläisyyden tunteiden normaalistuessa yhä enemmän - mutta ethän liikaa fokusoidu kuitenkaan tavoittelemaasi painonlaskuun. Olennaisempaa on keskittyä syömisen normalisoitumiseen ja se tuottaa myös painonlaskun kun siihen on yhdistetty laatupallukoiden vihreys. Painonlaskuun keskittyminen liikaa voisi tuoda takapakkia. Jotenkin minusta tuntuu , että sinä tiedostat tämän mutta sanonkin tämän mahdollisesti muille samanlaisesta historiasta kärsiville Kiloklubilaisile joita on varmasti paljon.
Vastaukset:
1) 2 kapselia on niin vähän rasvaa, ettei se kyllä vaikuta pallukoissa oikein mitenkään. Silti ne ovat järkeviä, jos kalaa et syö.
2) Kyllä pitää saada rasvaa yli 25 E%. Liian vähäinen rasvan saanti heikentää terveyttä, ihoa, mielialaa ja ei myöskään auta painonhallintaa. Rasvan määrän saaminen tuolle sopivalle alueelle normalisoi kaikkia ylläolevia toimintoja, ei lihota ja tuo lisää makua ruokavalioon (kunhan rasvapelon väheneminen jättää tilaa mausta nauttimiseen). Vaikka makuasioista ei voi kiistellä, niin lukemattomia kertoja olen kuullut liian vähärasvaiseen ruokaan tottuneelta ettei pidä rasvan mausta mutta kun rasvan määrä ruokavaliossa on normalisoitunut niin todetaan että ruoka maistuu paremmalta.
http://patrikborg.fi
,
http://patrikborg.blogspot.com
Sivu:
<
1
2
3
4
5
...
86