Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Käyttöohjeet
> Energialaskelma -taulukko
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Energialaskelma -taulukko
girl in the usa
My friends told me that u can't come to usa and lose weight so I'll prove them wrong :)
keskiviikkona, 19. lokakuuta 2011 klo 18:45
Heips,
olen uusi kiloklubilainen ja mun mielesta taa paikka on mahtava!! Muuten olen hoksannut kayttoohjeet kiloklubiin, paitsi en ihan ymmarra energialaskelmaa.
Ravinnosta saatu energia 1385 kcal 1899 kcal
Peruskulutuksen energia -2088 kcal -2140 kcal
Viikon keskimääräinen liikunta -297 kcal -297 kcal
Päivän energiavaje -1001 kcal -538 kca
Tassa on esimerkkina yksi mun paivista (ja tiedan syon ihan liian vahan ja yritan parantaa sita syomalla enemman esimerkiksi hedelmia) Voisiko joku selventaa mulle tata, kun en ymmarra, mika idea noilla peruskulutuksen energialla, viikon keskimaarainen liikunnalla, paivan energiavajeella on? Plussaanko viikon keskimaaraisen liikunnan ravinnosta saatuun energiaan vai milla periaatteella tuossa on laskettu tuo paivan energiavaje?
Kiitos paljon avusta jos etukateen!
PS. Olen talla hetkella Yhdysvalloissa, joten siksi kirjotukseni nayttaa hassulta.
Sohvi
Klubiemäntä
Vähän päivässä, paljon viikoissa!
keskiviikkona, 19. lokakuuta 2011 klo 18:55
Liikunta näkyy tuossa energialaskelmassa. Yksinkertaistetusti voisi sanoa, jotta katso, että viivan alapuolella olevat luvut ovat lähellä toisiaan. Vajaa viitisensataa kaloria olisit voinut vielä syödä, kun toteutunut luku on noin paljon suositeltua suurempi.
Kaikkein helpoimmin saat kaloreita nostettua lisäämällä rasvaa ruokavalioosi. Monilla laihduttajilla on se käsitys, että rasvaa ei saisi syödä ja se on monen aloittajan kompastuskivi.
pulloharja
Pysyvästi terveemmäksi, itsevarmemmaksi ja itseään rakastavaksi
keskiviikkona, 19. lokakuuta 2011 klo 18:56
Et plussaa mitään mihinkään, vaan tuo laskelma laskee sen automaattisesti
Tuo -538 on siis tavoitevaje jotta paino tasaisesti sopivassa tahdissa putoaisi, ja tuo -1001 on se vaje joka sulla on tällä hetkellä. Tavoite on siis se, että nuo vajeet ois mahdollisimman lähellä toisiaan. Vaje on siis käytännössä sun syömät kalorit miinus peruskulutuksen energia miinus liikunnalla kulutetut kalorit, ja oikean puoleinen sarake on suositus.
Peruskulutuksen energia on se, mitä sun keho kuluttaa kun et tee mitään ja sen lisäksi se mitä arkiaktiivisuustasosi perusteella kulutat normaalina arkipäivänä ilman kuntoliikuntaa. Keskimääräinen liikunta perustuu liikuntaosioon merkitsemiisi liikuntoihin, ja kasvaa mitä enemmän liikut.
« Muokattu viimeksi: keskiviikkona, 19. lokakuuta 2011 klo 19:02 muokkaaja: pulloharja »
qazxsw
maanantaina, 14. marraskuuta 2011 klo 21:45
Minulle on myös jäänyt hieman mysteeriksi pari asiaa tuossa energialaskelmassa:
Peruskulutuksen energia, mistä se oiken tulee? Kuten tuossa ylempänä on peruskulutus jäänyt alle tavoitteesta, mutta miten ihmeessä? Sisältyykö tuohon tavoitteeseen sisään automaattisesti liikuntaa? Vai miten peruskulus voi jäädä alle tavoitteen?
Toinen ihmetyksen aihe on "Viikon keskimääräinen liikunta". Jossain vaihessa toteutunut menee yli tavoitteen, mutta tässä vaiheessa tavoite muuttuu samaksi kun toteutunut, mikä idea tässä on?
Naamis
Oon kaunis ja iso ja pystyn sen myöntämään: mää syön tänään!
maanantaina, 14. marraskuuta 2011 klo 22:05
Peruskulutuksen energia -kohta muuttuu jonkin verran sen mukaan, mitä olet syönyt, se ottaa siis huomioon sen jonkin termisen efektin tms. eli sen energian, mitä menee ruoan käsittelyyn. Joidenkin ruokien käsittelyyn menee enemmän energiaa kuin toisten ja jos olet syönyt vähän, niin sitten se peruskulutuksen energia on luultavasti pienempi kuin suositus.
Liikuntaa on tarkoitus harrastaa vähintään sen suosituksen verran (esim. minulla tuo määrä taitaa olla jotain 114kcal/pvä, koska liikkujaprofiilini on kuntoliikkuja), siksi siellä näkyy se suosituskalorimäärä. Sitten kun olet ylittänyt tuon suosituksen, niin tietenkin se toteutunut ja suositus ovat samat.
Hulda77
maanantaina, 14. marraskuuta 2011 klo 22:32
Miten te ratkaisette muuten sen ongelman, että kun maanantaina aletaan kirjata syömisiä ja pyritään pysymään tuossa suositellussa kalorivajeessa, niin silloin ainoastaan ne maanantain liikunnat tulevat vaikuttamaan energian tarpeeseen? Sitten kun ollaan jo loppuviikossa, niin alkuviikon syömiset ovat hyvinkin reilusti miinuksella enemmän kuin suositus, kun loppuviikon liikunnat ovat lisänneet tarvetta. Minulla ei ainakaan tuo ennustaminen kuulu ydinosaamiseen, joten en voi mitenkään tietää, paljonko oikeasti tulen viikossa liikkumaan. Joskus liikun moninkertaisesti sen, minkä toisena viikkona.
Naamis
Oon kaunis ja iso ja pystyn sen myöntämään: mää syön tänään!
maanantaina, 14. marraskuuta 2011 klo 22:35
Liikunnat on tarkoitus merkata koko viikolta etukäteen, siis arvio niistä viikon liikunnoista. Silloin joka päivälle tulee sopiva määrä kaloreita, eikä yksittäisen liikuntasuorituksen muuttuminen tai poistaminen hirveästi siihen suositukseen vaikuta, kun ne kalorit jaetaan joka päivälle.
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Ulkonäkö
»
Vatsan muoto
tänään
kello 03:42
Vertaisryhmät
»
Verkkiksen laihdutusryhmä
tänään