Mun mielestä tuollaiset kuurit ja paastot on ihan höpöhöpöä, anteeksi nyt vaan. Oli pakko tarttua aiheeseen, kun itsekin olen sellaisia harrastanut. Olen kokeillut varmaan kaikkia mahdollisia kuureja ja paastoja, 100-800 kcal dieettejä, painonvartijoita ja lopulta oksentelua laihduttaakseni, joka sitten johti vuosien syömishäiriöhelvettiin. Ihan oikeasti en voi suositella kenellekään minkäänlaisia kuureja, paastoja, nutrauksia, tai mitään muutakaan, missä ideana on syödä vähän aikaa liian vähän. Ehkä ne voivat jollain toimia, mulla on toiminut lyhyellä tähtäimellä monetkin kuurit, esim. suklaadieetti ja sellainen dieetti, jossa syötiin joka toinen päivä 400 g hedelmiä ja joka toinen päivä puoli litraa maitoa, eikä muuta. Mutta pidemmällä tähtäimellä siinä saa kroppansa sekaisin ja säästöliekille, nälkäsignaalit ja syömisen hallinnan päin honkia ja muutenkin kaiken päin prinkkalaa. Ihan oikeasti. Näin niinkuin 10 vuoden kokemuksella ja 35 kiloa painavampana voin kertoa, olen lihonut ja laihtunut näiden vuosien aikana varmasti yli sata kiloa. Kyllä mun kokemukseni mukaan kannattaa koettaa sisäistää nämä Kiloklubin periaatteet ja laihduttaa maltillisella vajeella, itse laihdutin ilman kummempaa liikuntaa 1800-2000 kcal päiväannoksella 8 kiloa, n. kilon kuussa ja se oli tosi hyvä vauhti, tuloksia kuitenkin tuli ja näkyviä sellaisia ja lisäksi paino pysyi poissa tosi helposti, eikä tarvinnut nähdä nälkää, kärsiä päänsäryistä, heikotuksista, repsahduksista tai mistään muustakaan ikävästä. Kannattaa ajatuksella katsoa mitä Kiloklubi sulle suosittelee, merkkaa viikon liikunnat aina etukäteen niin jaksat paremmin, eikä tule liian isoa vajetta. Jos tuntuu, ettet jaksa syödä isompia annoksia, niin ei niitä annoskokoja tarvitse suurentaa. Totuttelet vaan hyvän ruokarytmin ja lisäät vaikka rasvoja ruokavalioosi, ruokalusikallinen öljyä ei paljon mahaa täytä mutta on terveellinen lisä vaikka lounaan vihannesten päälle. Karppauskin on hyvä ja toimiva vaihtoehto, mutta siitä pitää olla tarkkana että saa tarpeeksi rasvaa ja energiaa, hiilihydraateista tulee kuitenkin niin paljon energiaa että pelkästään niiden poisjättäminen ilman rasvan reilua lisäämistä johtaisi vain ikävyyksiin. Tarkoitus ei nyt ollut loukata ketään eikä saarnata, en vaan halua että kukaan toistaa samoja virheitä mitä minä, se painonjojoiluhelvetti vei vuosia mun elämästäni aivan kankkulan kaivoon ja nyt toivon, että olisin tajunnut ja sisäistänyt nämä Kiloklubin mukaiset opit jo silloin ekalla laihdutuskerrallani vuonna 2000. Ja kyllä mäkin silloin ajattelin, että hyvällä itsekurilla ne tulokset saadaan ja repsahdukset on vain omaa syytä. Nyt tiedän, että sillä syödyllä ruualla, myös pitkällä tähtäimellä, on todella suuri vaikutus niihin repsahduksiin. Tsemppiä!