Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Arjen pulinat
> Viherpeukalot
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Viherpeukalot
Sivu:
<
1
2
3
4
5
6
7
8
...
11
12
13
14
>
Kirnauskis
Bi-Polar Cooking Practices
keskiviikkona, 17. elokuuta 2011 klo 18:22
Ei nuo kurpitsan siemenet tarvitse mitään muuta kuin kuivauksen, mutta jos kylvät muita saman suvun lajikkeita lähekkäin, voi tulla erikoisia jälkeläisiä ens kesänä
meevin
taas aloitetaan, 26.02.11;113,2 , BMI 38,3
torstaina, 18. elokuuta 2011 klo 08:06
Osaako joku neuvoa, mikä vika mahtaa olla pihlajissa? Ne kukkivat hyvin, mutta tertut eivät koskaan muutu marjoiksi, vaan mustiksi käppyröiksi. Muurahaisia juoksee myös pitkin runkoja. Lähinnä mietityttää, kun lähistölle on nyt istutettu nuoria hedelmäpuita ja marjapensaita, eli mahtaako tarttua niihin. Onko ainut keino kaataa pihlajat, ei haluttaisi kun ovat lempipuita.
01,08.11: 107,7, BMI 36,4 4.1.12; 106,1 BMI 35,9 2.2.12 105,8 BMI 35,8 3.3 105,0 BMI 35,5 /1.4; 103.1 BMI 34,8
Niiskuneiti2
keskiviikkona, 19. lokakuuta 2011 klo 09:58
Kokeneet viherpeukalot, kertokaa mitä teette syksyisin kuihtuville perennoille kuten kuunliljoille. Poistatteko kuihtuneet lehdet ja kukkavarret syksyllä vai keväällä? Syksyllä siivoaminen vähentäisi kevään työtaakkaa mutta eikö kuihtuneiden osien jättäminen talveksi edesauta uutta kasvua keväällä?
Sally norsu
Elämä kuntoon!
keskiviikkona, 19. lokakuuta 2011 klo 13:42
Tuo on sellanen asia mistä ollaan montaa mieltä. 15-vuotta omaa pihaa "pyörittäneenä" puutarhahörhönä oon kokeillu kumpaakin, enkä oo huomannu mainittavaa eroa. Aluks olin niin tarkka et halusin pihan jäävän siistiksi talveksi ja leikkailin kaikki pois, nykyään tykkään vähän villimmimmästä pihasta ja rennommasta hoidosta ja olen jo vuosia antanut lehtien ja kukkavarsien olla talven ja sit keväällä siivoilen enimmät pois.
Osa perennoista kyllä talvehtii paremmin kun ei leikkaile syksyllä,(varsinkin paksuvartiset perennat) jolloin vettä et pääse leikkauskohdista juurakkoon ja leikkaamattomat varret keräävät myös paremmin lunta perennojen päälle, jolloin varsinkin arempien perennojen talvehtiminen sujuu paremmin.
Onhan noilla foorumeilla, kirjoissa ym. yksityiskohtaisiakin ohjeita kasveille, mutta itselläni on kaikenlaisia kasveja ja perennoja niin paljon että noudattelen samaa ohjetta kaikkien kohdalla, osa kasveista ei viihdy mun "hellässä" hoidossa ja saa lähteä, kun taas osa viihtyy vähän liiankin hyvin.
Niiskuneiti2
keskiviikkona, 19. lokakuuta 2011 klo 17:12
Kiitos Sally norsu vastauksesta.
Taidan jättää kevääseen siistimisen. Jos vaikka tuleekin vähäluminen talvi, niin pärjäävät paremmin. Tämä on minun ensimmäinen puutarhavuoteni, joten olen vielä vähän ymmälläni mitä pitää tehdä ja milloin. Alppiruusuille ja tuijille pitäisi kai antaa syksyllä paljon vettä kevättä varten ja hortensioille taas keväällä... Voi näitä ihania huolia
Sally norsu
Elämä kuntoon!
torstaina, 20. lokakuuta 2011 klo 15:04
Tervetuloa Niiskuneiti2 puutarhanhoidon kiehtovaan maailmaan! Tekemällä oppii, joskin välillä kantapään kautta. Mut kirjoista, lehdistä ja netistä löytyy paljon hyviä vinkkejä. Joo noi nuoret havut ja alppikset on hyvä kastella syksyllä runsaasti ellei sada paljoo, ja mielellään laittaa varjostuskangas tai verkko päälle ettei kevätaurinko kuivata. Tuosta hortensian kevätkastelusta en oo kuullu, mut empä oo ottanut selvääkään, kun mulla ei oo kun köynnöshortensia joka vaatii kostean ja varjoisan paikan, se on kyllä mulla osunut ihan nappi paikkaan kun on talon pohjoispäädyssä ja täyttää jo lähes koko talonpäädyn
Niiskuneiti2
maanantaina, 24. lokakuuta 2011 klo 09:50
Kiitos Sally norsu!
Minun havut ja rodot ovat jo seitsemisen vuotta vanhoja, muutettiin taloon, jossa edelliset omistajat olivat tehneet jo pihan. Ajattelin silti suojata ne keväällä, varovaisuus ei ole koskaan pahasta.
Minullakin on köynnöshortensia, joka pärjää hienosti (vaikka taitaa olla aika vaikean maineessa)! Mietin nyt mitä sille pitäisi tehdä. Se on laitettu kasvamaan ison kiven päälle ja nyt peittää jo koko kiven, joka itsessään olisi minusta niin kaunis, että haluaisin sen näkyvän edes puoliksi hortensian alta. Mutta köynnöshortensia ei kuulemma pidä leikkaamisesta. Riskeeraisinko ja leikkaisin keväällä sen pienemmäksi? Tai kannattaisiko rakennella kiven taakse joku kehikko ja yrittää siirtää hortensia sinne kasvamaan?
Kiviä rakastan yli kaiken. Jos joskus pääsen itse perustamaan oman puutarhan, niin siitä tulee kivipuutarha, jos vain maaperä sen sallii
Sally norsu
Elämä kuntoon!
maanantaina, 24. lokakuuta 2011 klo 12:27
Joo eipä tuosta kevätsuojauksesta haittaakaan ole. Muistathan, että nuo kasvit, havut, alppis ja köynnöshortensia ovat kaikki happaman maan kasveja, eli älä vaan anna niille kalkkia.
Itse olen köynnöshortensiaa leikkaillut, tosin vaan melko ohkaisia oksia, juurtuvat muuten hyvin vedessä, saat lisättyä tai annettua vaikka lahjaksi uusia alkuja jos tahdot. En mä kyllä kokonaan sitä uskaltaisi alas leikata, tuo mainitsemasi kehikko voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, jos haluat kiven näkyviin. Tosin kehikko pitäis olla iso, kun tuo kasvaa viihtyessään melkoisen kookkaaksi, mulla tosiaan peittää melkein koko talon päädyn, eli on noin viis-kuusi metriä leveä ja saman verran korkeutta. Saisihan tuota leikattua pienemmäksi, mutten halua.
Kivet on hienoja, saahan niitä valmiiseenkin puutarhaan laitettua, vaikkei siitä ihan varsinaista kivikkopuutarhaa saakkaan, mut näyttävät muutenki kivalta
akkuli
Joka päivä oppii jotain uutta!
sunnuntaina, 19. helmikuuta 2012 klo 10:02
Mitä luulette, joko vois alkaa istutteleen siemeniä?
Jossain luki, että helmikuun lopulla vois jo jotain siemeniä laittaa multiin, mutta ei sen tarkemmin, että mitä lajikkeita. Ajattelin laitella tänä vuonna yrttejä ja tomaattia sekä pari spagettikurpitsaa. Mahtaakohan noille olla vielä liian aikainen vai joko sitä vois törkätä sormet multiin.
Mun viherkasvit alkaa kärsiä ylihoitamisesta, kun mun pitää purkaa kaikki energiani niihin. Himo ois jo päästä tonkimaan maata, mutta kun kaikki on metrin lumikinoksen alla ja lisää vaan tulee lunta.
kielo2
sunnuntaina, 19. helmikuuta 2012 klo 10:25
Mä aattelin laittaa tossa maaliskuun ekoilla viikoilla. Ensin munakoiso ja sitten tomaatit yms. Mulla kun ei oo mitään kasvivaloja, ni en uskalla ihan vielä laittaa, muuten tulee semmosii pitkii ja venyneitä taimia
Tuota munakoisoa en oo ennen kokeillu, mut siin luki, et tarvii aika pitkän esikasvatuksen, ni laitan sen ekax ja innolla odotan mitä tulee...
Sivu:
<
1
2
3
4
5
6
7
8
...
11