Ladataan...
Sähköpostiosoite
Salasana
kirjaudu
Tilaa uusi salasana
Täytä alla olevaan kenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Saat paluupostissa linkin, jota klikkaamalla saat uuden salasanan.
Sähköpostiosoite
ruoka
liikunta
edistyminen
foorumi
ARTIKKELIT
|
ASIANTUNTIJAT
|
reseptit
|
tutustu
|
REKISTERÖIDY
OMAT TIEDOT
Kiloklubin keskustelut
>
Arjen pulinat
> Univirsi. Illanvirkusta aamupirtelöksi.
Otsikko
Viesti
Lisää hymiöitä
Lihavoitu
Kursiivi
Alleviivaus
Yliviivaus
Lainaus
Kappale
linkki
Voit lisätä hymiön klikkaamalla sitä.
[b]
lihavoitu
[/b]
[i]
kursiivi
[/i]
[u]
alleviivattu
[/u]
[quote]lainattu teksti[/quote]
Merkitse suosikiksi
Poista suosikeista
Univirsi. Illanvirkusta aamupirtelöksi.
Sivu:
<
1
2
3
akkuli
Joka päivä oppii jotain uutta!
sunnuntaina, 5. helmikuuta 2012 klo 10:46
Kyllä tuohon unirytmiin voi jonkin verran vaikuttaa. Minä olen myös illanvirkku. Jos saisin elää oman luontaisen rytmini mukaan, niin menisin nukkumaan puolen yön jälkeen ja heräisin siinä 11 aikaan päivällä. Lapsenakaan en saanut unta väkisinkään ennen kello 11 (ja usein vielä paaaaaljon tuota myöhemmin) vaikka aamulla piti nousta seitsemältä. Mun äitini on aamuvirkku ja nousi metelöimään viikonloppuaamuisinkin jo seitsemältä, johon minä heräsin eli en saanut ikinä kunnolla nukuttua talviaikaan. Kesällä oli ihanaa, kun olin mummolassa ja sain elää omien rytmieni mukaan. Luin sängyssä noin viiteen asti aamulla ja nukuin yhteentoista, ihanaa.
Nyt olen aktiivisesti tämän talven yrittänyt siirtää unirytmiä aikaisemmaksi. Se onnistuu pienillä siirroilla. Ensin pitää valita joku sovelias kellonaika ja mennä säännöllisesti nukkumaan tasan siihen aikaan. Tätä jatketaan pari kolme viikkoa vähintään. Kun sitten tuntuu, että uni alkaa oikeasti tulla jo tuohon valittuun aikaan, niin sitten siirretään aikaa vartti tai puoli tuntia aikaisemmaksi. Ja sitten taas jatketaan muutama viikko tuolla ajalla kunnes uni alkaa automaattisesti tulla tuohon aikaan. Aamulla herätyskello pitää huolen siitä, että herätykset on suht säännöllisiä, joten siitä ei niin tarvitse huolehtia.
Mietin just, miksi lapsena tuo ei onnistunut. Silloinkin mut pakotettiin sänkyyn aina samaan aikaan. Varmaankin syy oli se, että se valittu aika oli niiiiin kaukana siitä ajasta, jolloin mua vasta alkoi nukuttaa, ettei sillä ollut kuin häiritsevä merkitys. Kaksi kolme tuntia sängyssä pyörimistä vaan virkisti just sen verran, että unen tulo siirtyi entisestään. Siksi tuo rytmin-siirron-alkuaika kannattaa valita aluksi sellaiseksi, jolloin muulloinkin ois oletettavissa, että uni tulee.
Niin, nykyään siis menen nukkumaan klo 11 illalla ja herään aamulla seitsemältä yli väsyneenä. Tarvitsen siis selvästi enemmän kuin 8 tuntia unta yössä. Yritys on seuraavaksi saada siirrettyä nukahtamista klo 10. Tähän siirtoon menee ainakin pari kuukautta, ehkä jopa kesään asti, mutta mihinkäs mulla on kiire.
Pullapallo
Karpaten kevyeksi
maanantaina, 13. helmikuuta 2012 klo 01:02
No, mulla soi kello vajaan viiden tunnin päästä. Pistän kohta koneen kiinni ja menen lukemaan sänkyyn kirjaa. Jos onnistaa, niin saatan olla jo kolmen aikoihin unessa. Huomisesta tulee taas laadukas työpäivä...
-20kg/5kk www.karppaus.info
Pullapallo
Karpaten kevyeksi
sunnuntaina, 4. maaliskuuta 2012 klo 22:02
sunnuntaina, 4. maaliskuuta 2012 klo 20:11
Neulasen Manta kirjoitti
:
Aina on uni tullut ennemmin tai myöhemmin.
Niinhän se tulee... yleensä iltapäivällä töissä.
GingerSpice
-eläinrakas ituhippi-
lauantaina, 31. maaliskuuta 2012 klo 09:43
Täällä puolestaan yksi aamuvirkku. Lapsesta asti olen ollut aamuvirkku ja illantorkku. Muistan kun lapsena viikonloppuna olisi saanut valvoa ja katsoa Dallasin, ja harmitti kovasti kun useimmiten nukahdin jo ennen tai kesken kaiken. Aamulla taas herään automaattisesti seiskalta.
Tämä on muuten ihan kätevää, mutta kun kumppani on aivan toisenlainen. Olen yrittänyt muuttaa omaa rytmiäni että meillä olisi suunnilleen sama rytmi, vaan ei se oikein onnistu. Illalla jos koitetaan vaikka teeveetä katsoa, niin mulle tulee uni heti jos menen makuuasentoon.
Viikonloppuisin teen yleensä niin, että nousen seiskalta, käyn tekemässä aamutallin, ja kömmin takaisin nukkumaan kahdeksan maissa. Hyvässä lykyssä saan vielä parin tunnin unet otettua, ja heräämme sitten isännän kanssa yhtä aikaa.
Oon kuitenkin sitä mieltä, ettei sitä rytmiä kannata väkisin muuttaa ellei ole pakko. Uskon että ihminen voi paremmin ja on valveillaoloaikansa virkeämpi jos pystyy noudattamaan edes suunnilleen sitä omaa rytmiä.
Pullapallo
Karpaten kevyeksi
sunnuntaina, 8. huhtikuuta 2012 klo 23:22
Mä olen ollut nyt heti ekasta pääsiäisen vapaapäivästä omassa rytmissäni. Olen mennyt nukkumaan . 03.00 ja herännyt tuossa vähän jälkeen puolen päivän... ahhh!
Tiistaina sitten taas keskellä yötä (= klo 6) ylös ja töihin. :|
Purna
keskiviikkona, 11. huhtikuuta 2012 klo 06:36
Itse olen AINA vihannut aamuheräämisiä, mutta nykyään herään mielelläni jo klo 06:00 aamulla ja yleensä heti juoksulenkille menossa
Aikasten illalla kyllä alkaa sitten puolestaan nukuttamaan jo. Vihdoinkin elämässäni on rutiineja, tuntuu hyvältä.
Pape
Klubiemäntä
maanantaina, 16. huhtikuuta 2012 klo 15:03
Minä olen huomannut viime aikoina meneväni usein aikaisemmin nukkumaan ja herääväni aiemmin aamulla. Aikaisemmin nukuin yleensä ehkä puolestayöstä puoli kahdeksaan, nyt arkipäivinä tavallisesti noin kymmenestä kuuteen - puoli seitsemään. Tänäänkin heräsin ennen kuutta, mutta en viitsinyt enää mennä takaisin nukkumaan.
Sellaiset vajaa 8 tuntia riittää hyvin, paitsi joskus viikonloppuna saatan nukkua pidempään. Harvoin kyllä silloinkaan. Pääsiäismaanantaina oli todella poikkeus, kun jostain syystä heräsin vasta kymmeneltä aamulla. Silloin tuli nukuttua melkein 12 tunnin yöunet.
Viikonloppuisin ei aina saa nukutuksi, kun seinänaapurina on karaokebaari. Varsinkin juontajien välispiikit laulujen välillä on melkoisen kovaäänisiä.
Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että lähetän tuosta asiasta ko. ravintolalle jonkinlaisen kirjeen.
Sivu:
<
1
2
3
Sivun alkuun
Hae keskusteluista
Uusimmat ketjut
Vertaisryhmät
»
Verkkiksen laihdutusryhmä
tänään