Tähän lisäksi että esim korkean verenpaineen tai aikuistyypin diabeteksen tapauksessa terapiasuunnitelmassa MUISTAAKSÈNI ensimmäinen suositeltu hoitovaihtoehto on yleensä liikapainon korjaamisen yrittäminen, koska näin saattaa olla mahdollista välttää kokonaan lääkkeet ja niiden mukanaan tuomat sivuvaikutukset.
Ajattelinpa kertoa oman kokemukseni, joka tosin tapahtui kouluterveydenhoitajan vastaanotolla. Ainahan siellä on ylipainosta sanottu, ja asiasta joutunut keskustelemaan, eikä se nyt huonolla itsetunnolla varustetulle teinille ollut kovin helppoa tai miellyttävää. Laihdutusta nuo keskustelut eivät ainakaan auttaneet, siinä jäi vaan sellainen "piikit pystyyn"-asenne, että helppopa se on toisten sanoa. Ja kun laihduttamaan kunnolla aloitin, se oli nimenomaan se oma oivallus joka iski päähän, että tätä ei voi tehdä kukaan muu kuin minä. Ikinä en saanut terveydenhoitajalla painonpudotuksesta positiivista kuvaa siitä miten se terveyteen vaikuttaa, aina vain sen nalkutuksen ja huomauttelun. Loukkaavinta kuitenkin oli se, että kun kerran olin lihava teini, niin totta kai terkkari oletti minun olevan laiska ja liikkumaton, ja totta kai mätän herkkuja ja roskaruokaa suuhuni päivät pääksytysten. Muistan sen tunteen, kun hän kysyi, että kukas teidän kotona tekee ruokaa, että käytätte varmaan voita yms. ruuanlaitossa. Koko perheeni siis leimattiin lihavaksi ja terveellisestä ruuasta tietämättömäksi vain sen takia, että lapsi oli lihava. En sano, etteikö se voi joskus ollakin niin että lihavilla vanhemmilla on helpommin myös lihavia lapsia, mutta minua kuitenkin loukkasi terveydenhoitajan suora oletus siitä, että olen vain automaattisesti laiska mässäilijä, joka ei edes yritä syödä terveellisesti. Nyt odotan melkein lapsellisella innolla seuraavaa tarkastusta kyseisen terveydenhoitajan luona, jolloin voin näyttää hänelle pitkää nenää, sillä tämä läskipäs on vihdoin onnistunut laihtumaan. Toivottavasti ei mennyt pahasti ohi aiheen, oli vain pakko avautua.