Ladataan... Ladataan...

Vitamiinivalmisteet eivät takaa terveyttä

Vitamiinivalmisteet eivät vaikuta kuolleisuuteen, kertoo tuore tutkimus. Onko niistä sitten mitään hyötyä?

vitamiinitTuore tutkimus kertoo karua kieltä vitamiinivalmisteista. Monivitamiinivalmisteiden tai C- että E-vitamiinien säännöllisellä nauttimisella ei ole vaikutusta syöpä- ja sydäntautikuolemiin eikä yleiseen kuolleisuuteen.

77 000 henkilön kymmenvuotisessa seurantatutkimuksessa C- ja E-vitamiinien nauttimisella oli vaikutusta kuolleisuuteen vain niillä ylipainoisilla (BMI yli 30) koehenkilöillä, jotka söivät vihanneksia ja hedelmiä suosituksia vähemmän. Kasviksista runsaassa, suojaravintoainerikkaassa ruokavaliossa monivitamiiniravintolisien nauttiminen ei siis vaikuttanut hyödylliseltä.

Pitkäaikaisen altistumisen tutkiminen haasteellista

Ravintolisille pitkäaikaisen altistumisen vaikutuksia tarkastelevat tutkimukset ovat yleisesti ottaen äärimmäisen haasteellisia toteuttaa. Terveyttä edistävien elämäntapojen ja ruokavalio-ominaisuuksien terveysvaikutuksia voi olla hyvin vaikea tutkia.

Tässäkin tutkimuksessa havaittujen vähäisten suojavaikutusten epäiltiin mahdollisesti johtuvan vitamiinisupplementaatioita säännöllisesti nauttineiden muista terveyttä edistävistä elintavoista. Toisaalta supplementteja voivat alkaa syödä juuri ne, jotka kokevat, että heillä on joku terveydellinen syy tai sairaus, jonka vuoksi niitä nauttia. Yleisesti ottaen tiedetään, että monivitamiinivalmisteita nauttivat usein runsaimmin ja säännöllisimmin ne, joiden vitamiinien ja muiden suojaravintoaineiden saanti on muutenkin runsasta ja usein riittävää.

Monivitamiinivalmisteita tarkastelleissa tutkimuksissa on aiemminkin epäonnistuttu havaitsemaan positiivisia terveysvaikutuksia. Monivitamiinivalmisteiden koostumus lieneekin kasvikunnan raaka-aineiden monipuolista suojaravintoainekirjoa suppeampi ja siksi terveysvaikutuksiltaan usein vähäisempi.

Monivitamiinivalmiste ei ole yhtä kuin antioksidanttikirjo

Monivitamiinivalmisteita tarkastelevat tutkimukset ovat osoittamassa kuinka pelkistetysti suojaravintoaineista on aiempina vuosikymmeninä ajateltu. Aiemmin antioksidantti tuntui olevan synonyymi mm. A-, C- ja E-vitamiineille, mutta nykyään ymmärretään jo huomattavasti paremmin monipuolisten ja lukuisia aktiivisia yhdisteitä sisältävien kasvimatriisien terveydellisiä etuja. Kyse on mitä todennäköisimmin kasviyhdisteiden synergisistä vaikutuksista, joita on hyvin vaikea saavuttaa purkittamalla vain muutamia niistä.

Kasvisten sisältämien polyfenolien antioksidanttikapasiteetti on lisäksi ollut suurempi kuin edellä mainittujen vitamiinien. Joissakin tutkimuksissa yksittäisten vitamiinien nauttiminen isoannoksisina ravintolisinä on ollut terveyden kannalta jopa haitallista – siksi niitä ei suositella Kiloklubissakaan kuin todetun puutostilan korjaamiseen.

Vihertävät laatupallot riittävä tae

Monivitamiinivalmisteiden käyttö voi olla perusteltua poikkeustilanteissa, kuten vaikkapa silloin, jos allergiat rajoittavat kasvikunnan tuotteiden nauttimista. Tällöin ruokavaliota voidaan täydentää matala-annoksisella monivitamiinilisällä, jossa tyypillinen vitamiinin/mineraalin määrä on noin tai alle 100 % suositellusta päiväsaannista.

Kiloklubi suosittelee monivitamiinivalmisteiden nauttimista lähinnä poikkeustapauksissa. Vitamiinilisää ei useimmiten tarvita, kun syödään säännöllisesti kalaa ja maitotuotteita sekä laatupallot vihertävät pääsääntöisesti.

Juuso Reinikainen

Kirjoittaja on Kiloklubin ruokatietokannan hallinnoija. Hän on opiskellut Helsingin yliopistossa elintarviketieteitä ja keskittynyt opinnoissaan elintarviketeknologiaan, ravitsemustieteisiin, elintarvikekemiaan sekä -markkinointiin.

Lähteet:
Pocobelli G, Peters U, Kristal AR and White E. Use of Supplements of Multivitamins, Vitamin C, and Vitamin E in Relation to Mortality. Am J Epidemiol. Epub 2009 Jul 13.