Ladataan... Ladataan...

Vitamiinit auttavat aivoja

Hyvin ravittu ihminen tuntee itsensä virkeämmäksi ja vähemmän stressaantuneeksi kuin vitamiinien ja hivenaineiden puutteesta kärsivä.

Vitamiinit auttavat aivoja

Nyt on myös tutkimuksin todistettu, että riittävä vitamiinien saanti edistää aivojen toimintaa ja vähentää stressiä. Mutta aina ei tarvitse turvautua pilleripurkkiin, sillä monipuolisesti syömällä homma hoituu kuin itsestään.


Takaat aivojesi vetreyden, kun:
- syöt kasviksia jokaisella aterialla.
- käytät maitotaloustuotteita päivittäin.
- valitset leivälle pehmeitä kasvirasvoja.
- syöt kalaa pari kertaa viikossa.
- valitset päivän pääaterialle proteiinin lähteeksi kalaa, kanaa, lihaa, palkokasveja tai kananmunaa.


Jos et saa ruoasta riittävästi ravintoaineita, nappaa vitamiinia purkista. Erityisesti tarvitset ravintolisää, jos imetät, urheilet runsaasti tai kärsit jostakin ruokarajoitteesta.


Tiesitkö muuten, että tyrnimarja sisältää 10-20 kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini ja E-vitamiinia enemmän kuin mikään muu marja. Tiettävästi vain aronia, variksenmarja ja puolukka sisältävät enemmän flavonoideja kuin tyrnimarja.
Tyrnimarjojen käyttö on yleistynyt viime vuosina sekä ruoka-aineissa että kosmetiikassa. Tyrni on pullollaan vitamiineja sekä hyvää tekeviä öljyjä. Marjassa on myös paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja. Hedelmäliha, marjan kuoret, siemenet, pensaan lehdet, kuori ja juuret voidaan kaikki hyödyntää terveyskäyttöön.

Teksti Kiloklubin toimitus    Kuva: Shutterstock