Ladataan... Ladataan...

Viisi syytä valita kvinoa

Ruokapäiväkirjaa ei kannata täyttää tyhjillä kaloreilla. Siksi ravinteikkaaseen kvinoaan kannattaa tutustua viimeistään nyt.

Kvinoa on viime vuosien aikana levinnyt superruokapiireistä tavallisten markettien hyllyillekin. Samalla tätä alun perin Andeilta kotoisin olevaa kasvia on alettu viljellä myös Suomessa. Proteiinipitoisena ja ravitsevana se sopii erittäin hyvin myös laihduttajan ruokavalioon.

Viisi syytä tutustua kvinoaan:

1. Kvinoa on monipuolinen ja helppo raaka-aine, joka sopii kaikkeen ruoanlaittoon vaikkapa riisin tai kuskusin tilalle.  Se tuo hyvää rakennetta ja ravitsevuutta myös esimerkiksi kasvispihveihin. Kokeile myös puurona!

2. Kvinoa on hyvin ravinnepitoista. 100 grammaa keittämätöntä kvinoaa sisältää esimerkiksi rautaa huomattavasti enemmän kuin esim. riisi, lähes 5 mg. Tämä kattaa jo yli kolmanneksen päivän saantisuosituksesta. Lisäksi se sisältää runsaasti B-ryhmän vitamiineja, erityisesti foolihappoa.

3. Kvinoan proteiinirakenne sisältää kaikki ihmiselle välttämättömät aminohapot, mikä on harvinaista kasvikunnan tuotteissa. Proteiinia kvinoa sisältää jopa 14 g/100 g.

4. Kvinoa ei ole vilja eikä se sisällä gluteenia, joten se sopii mainiosti myös viljattomaan ruokavalioon.

5. Kvinoassa on myös enemmän terveellistä rasvaa kuin useimmissa viljoissa. Kaloreita ei kuitenkaan ole juuri sen enempää kuin muissa lisukeviljoissa, sillä kvinoassa on vastaavasti vähemmän hiilihydraattia.