Ladataan... Ladataan...

Tähtien treeniapurit

Hollywood-tähdetkään eivät ole syntymätimmejä, vaan ihailtavat kehot vaativat töitä ja loistavan kirittäjän. Näiden valmentajien ja metodien avulla Jessica Alba, Lady Gaga, Sandra Bullock ja muut pitävät itsensä iskussa.

321-METODI

15 vuotta sitten konkaritreenari Ramona Braganza sai asiakkaakseen erään 17-vuotiaan Jessica Alban. Sittemmin Jessicasta on tullut yksi Hollywoodin ihailluimmista naisista. 32-vuotiaan näyttelijän vartalo on loistokunnossa kahden lapsenkin jälkeen. Osa upeudesta on Ramonan ansiota. Häneen Jessica tukeutuu, kun edessä on leffarooli tai mainoskuvaukset, joissa pitää näyttää hyvältä.

METODI Ramonan kehittämä 321-treenimetodi koostuu kolmesta osuudesta aerobista treeniä, kohdesta voimaharjoittelua ja yhdestä osuudesta keskivartaloliikkeitä. Harjoitusohjelma saa myös DVD:nä, esimerkiksi Amazon.comista.

NÄIN ONNISTUT ”Monet asiakkaistani ovat näyttelijöitä. He ovat hyvin kunnianhimoisia, eivätkä malttaisi pitää lepopäiviä. Lepo on tärkeää, jotta lihakset palautuvat treenin rasituksesta”, Ramona kertoi NY Daily Newsille. Näitäkin mokia kannattaa välttää: liian pienet painot, liian vähäinen vedenjuonti ja aamupalan skippaaminen ennen treeniä.

PARAS NIKSI Huolehdi motivaatiosta! Ramona tsemppaa rytmikkään musiikin avulla ja kannustaa mittaamaan harjoitteluaan esimerkiksi askel- ja sykemittareiden avulla. Myös treenaaminen yhdessä ystävien kanssa toimii.

 

BALLERINATREENI

Kun Victoria s Secretin mallien pitää näyttää hyvältä lavalla, Doutzen Kroes, Lindsay Ellingson ja Lily Aldridge kääntyvät ex-ballerina Mary Helen Bowersin puoleen. Mary Helen treenasi myös näyttelijä Natalie Portmania, kun tämä valmistautui balettitanssijan rooliin Black Swan -elokuvassa.

METODI Mary Helen on kehittänyt oman Ballet Beautiful -treenimetodin, joka perustuu klassisen baletin harjoitteisiin. Liikkeillä tähdätään hyvään ryhtiin, vahvaan keskivartaloon, pitkiin ja hoikkiin lihaksiin sekä notkeuteen. Kuka tahansa voi ostaa harjoitusvideoita ja osallistua livetunneille Ballet Beautifulin nettisivuilla. Treeniin voi tutustua myös YouTubessa, etsi hakusanoilla ballet beautiful.

NÄIN ONNISTUT Mary Helen Bowers ei pelkästään tanssittanut Natalie Portmania, vaan ballerinan fysiikkaa haettiin myös uinnin, toiminnallisen lihaskuntoharjoittelun ja kestävyysharjoittelun avulla.

PARAS NIKSI Vaikka lukuisat toistot kuuluvat baletin luonteeseen, muista vaihdella treeniohjelmaa silloin tällöin: keskity välillä enemmän reisiin ja peppuun, välillä ylävartaloon.


TUNNELMAPYÖRÄILY

Sekä julkkikset että newyorkilaiset ovat hullaantuneet SoulCycle-sisäpyöräilytunneista. Faneja ovat näyttelijät Katie Holmes ja Kyra Sedgwick sekä laulaja Lagy Gaga, joka raahasi kaksi SoulCycle-fillaria mukanaan kiertueelle.

METODI Kuntopyörää poljetaan kynttilänvalossa ja musiikki tuo treeniin lisäenergiaa. Kalorit palavat hyvässä hengessä! Toistaiseksi aitoa ja alkuperäistä SoulCycle-treeniä pääsee kokeilemaan vain Yhdysvalloissa, jossa SoulCycle tuntuu saavuttaneen lähes uskonnon aseman treenimuotoon hurahtaneiden keskuudessa. ”Ne ovat aerobiset bileet pyörän päällä”, SoulCycle-ohjaaja Jolie Walsh hehkutti InStyle-lehdelle.

NÄIN ONNISTUT Moni suomalainenkin on jäänyt koukkuun spinningiin. Spinningin hurmos perustunee siihen, että treeni polttaa 45 minuutissa jopa 7000 kilokaloria ja päästää hyvän mielen hormonit valloilleen. SoulCycle-tuntien  koreografiat  tekevät treenaamisesta hauskanpitoa. Ulkopyöräilykin on tällä hetkellä erittäin trendikäs liikuntamuoto. Mikäpä olisi parempi tapa nauttia keväästä!

PARAS NIKSI Muista venyttely! Pyöräily panee koko kehon lihakset koville. Venyttely- ja joogatunnit auttavat kehoa palautumaan rasituksesta ja tuovat lisää notkeutta.

TANSSIA JA PILATESTA

Simone De La Rue on nainen, johon moni A-luokan näyttelijöistä tukeutuu, saadakseen nopeasti tuloksia. Australialaissyntyinen treenari on valmentanut esimerkiksi Anne Hathawayta, Sandra Bullockia, Naomi Wattsia ja Matt Damonia. Simone ymmärtää, että tähdet ovat kiireisiä, joten treenin on oltava tehokas.

METODI Body By Simone -treeni koostuu tanssi-, jooga- ja pilatesliikkeistä. Syke nostetaan ylös tanssimalla ja lihaskuntoliikkeet tehdään joko kuminauhan tai kehon oman vastuksen avulla. Omasta kehosta on vastusta jopa Matt Damonin kaltaiselle lihaskimpulle.

NÄIN ONNISTUT Kokeile vanhaa kunnon lankkua, viimeistään muutaman minuutin jälkeen koko keho vapisee ja hikoilee. Jos ei vielä tunnu tarpeeksi, lisää punnerrus! Tehokkaan treenin lisäksi Simone kannustaa pitämään tavoitteet realistisina ja pitämään huolta siitä, että elämä on muutenkin tasapainossa. Kaloreiden laskemisen ja vaa´alla ravaamisen sijaan Simone suosittelee mittanauhan käyttöä.
PARAS NIKSI Treenaa ensimmäisenä aamulla! Simone uskoo, että kannattaa hoitaa pois alta heti aamulla, koska iltaa kohden motivaatio alkaa yleensä laskea. Aamutreeni myös vapauttaa endorfiineja koko päiväksi.