Ladataan... Ladataan...

Syö elämäsi kuntoon

Pätkiikö ajatus, kiristääkö hermo? Älä välitä. Syömällä saat monen vaivan kuriin. Kodin Kuvalehti listasi vinkkejä, joilla saat muun muassa aivot, ihon ja unen parempaan kuntoon - ja jopa seksiin uutta puhtia. Kannattaisiko kokeilla?
ravinto iho unettomuus stressiIho kukoistukseen

  • Syötkö tarpeeksi hedelmiä, vihanneksia ja kasviksia? Ne suojaavat ihoa uusilta vaurioilta ja auttavat sitä uudistumaan ja puhdistumaan. Nauti hedelmät, kypsentämättömät kasvikset ja salaatit aina tyhjään vatsaan, jotta elimistö pystyisi hyödyntämään ravintoaineet mahdollisimman hyvin.
  • Monet siemenet sisältävät iholle välttämättömiä, yksinkertaisesti tyydyttymättömiä rasvahappoja. Muista auringonkukan-, kurpitsan-, pellavan- ja seesaminsiemenet.
  • Oliiviöljy parantaa ihoa ja kosteuttaa sitä sisältäpäin. Lisää teelusikallinen oliiviöljyä salaatinkastikkeisiin, vaikka muuten noudattaisit vähärasvaista ruokavaliota.

    Hyvästit unettomuudelle

  • Ota välipalaa töiden jälkeen ja syö tukeva ilta-ateria vasta seitsemän jälkeen illalla. Syö ruokaa, jossa on paljon proteiinia ja hiilihydraatteja. Se kohottaa hieman ruumiin lämpötilaa. Uni tulee paremmin, kun ruumiin lämpötila alkaa taas vähän laskea. Erityisen paljon proteiinia on kalassa, maitotuotteissa, soijapavuissa, tofussa, kananmunissa ja banaaneissa.
  • Kokeile kalsiumtabletteja puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  • Magnesium rentouttaa lihaksia, helpottaa nukahtamista ja parantaa unenlaatua. Suosi vihreitä kasveja, kokojyväviljaa, vehnänalkioita ja auringonkukan siemeniä.

  • Hormonit hyrräämään

  • Stressaantuneena ei ole draiviakaan. Esimerkiksi seleeni vähentää kireyttä, rentouttaa lihaksia ja tasapainottaa hermostoa. Se vaikuttaa myös sperman tuotantoon ja hedelmällisyyteen. Seleeniä saa sillistä, tonnikalasta, täysjyväviljasta, maksasta, pavusta ja maitotuotteista.
  • Makea jälkiruoka romanttisen illallisen päätteeksi lisää verensokerin tuotantoa ja pitää virkeänä. Käytä siihen mielellään luonnollista, valkaisematonta sokeria. Se myös lisää energiaa tuottavan endorfiinin eritystä. Ruusuliköörin sanotaan elvyttävän erityisesti feminiinistä hormonitoimintaa.
  • Lisää ruokaan runsaasti chilipippuria ja valkosipulia, jotka lämmittävät kehoa. Niiden sanotaan myös kiihdyttävän viettitoimintaa.

    Järki juoksemaan

  • Syö särkeä, se kasvattaa järkeä. Pysyäkseen toimintakykyisenä aivot tarvitsevat riittävästi rasvahappoja, joita saa esimerkiksi kalasta. Rasvahapot hidastavat aivosolujen rappeutumista ja torjuvat dementiaa, parantavat keskittymiskykyä ja muistia.
  • Rasvahappoja on myös margariineissa, ruoka- ja oliiviöljyissä, manteleissa, majoneeseissa ja pähkinöissä tai lisäravinteina myytävissä rasvahappovalmisteissa.
  • Pieni määrä tummaa suklaata parantaa keskittymiskykyä. Liian suuri annos sokeria nopeasti syötynä voi aiheuttaa keskittymistä häiritsevän sokerihumalan.

    Stressi pois

  • B- ja C-vitamiinit, magnesium, sinkki, seleeni ja foolihappo ovat stressivitamiineja. Ne parantavat soluhengitystä, lisäävät keskittymiskykyä ja toimintatarmoa.
  • Syö maitohapattamalla säilöttyjä vihanneksia ja hapatettuja maitotuotteita. Niissä on terveellisiä maitohappobakteereja , jotka auttavat pitämään yllä elimistön happo-emästasapainoa.
  • Joskus lohtusyöminen auttaa stressiin. Sokeri ja nopeasti pilkkoontuvat hiilihydraatit lisäävät serotoniinin eritystä, joka rauhoittaa ja tyynnyttää oloa. Pienet annokset riittävät: jo 15 grammaa suklaata tekee aivot onnelliseksi.

    Kuukautiskivut kuriin

  • B6-vitamiini yhdessä magnesiumin kanssa voi lievittää PMS-oireita. Se rauhoittaa hermostoa sekä vähentää esimerkiksi turvotusta ja nesteen kertymistä elimistöön. B6-vitamiinia on paljon esimerkiksi perunassa, banaanissa, linsseissä ja lohessa.
  • E-vitamiini helpottaa kuukautiskipuja. Sitä on esimerkiksi manteleissa, pähkinöissä, vehnänalkiossa, parsakaalissa ja pinaatissa.
  • Kalsium vähentää nesteen kertymistä kudoksiin, parantaa mielialaa ja vähentää jännittyneisyyttä. Syö vihreää kaalia, maustamatonta jugurttia, soijapapuja ja -valmisteita, parsakaalia, purjoa ja fenkolia.

    Taltuta krooninen väsymys

  • Väsymyksen syynä saattaa olla raudanpuutteesta johtuva anemia, joka korjaantuu parhaiten rautatableteilla. Syö veri- ja maksaruokia, täysjyväleipää, papuja ja linssejä.
  • Huolehdi siitä, että saat riittävästi C-vitamiineja. Syö pinaattia, paprikaa, kaalia, tomaattia ja sitrushedelmiä. Tiesitkö, että mansikoissa ja kiiveissä on enemmän C-vitamiinia kuin appelsiineissa? Oikeita C-vitamiinipommeja ovat tyrnimarjat ja lakat.
  • Lisää ruokapöytään basilikan, peston ja oreganon tapaisia yrttimausteita. Ne aktivoivat soluhengitystä, parantavat vastustuskykyä ja puhdistavat elimistöä. Silloin myös elimistön vireystaso nousee.

    Yksittäisten ravintoaineiden laskemista tärkeämpää on kuitenkin syödä mahdollisimman monipuolisesti eri elintarvikeryhmistä. Silloin saamme varmimmin kaikkea tarvitsemaamme. Kannattaa huolehtia myös siitä, että ravinnossa on riittävästi kuituja, jotta arvokkaat ravintoaineet pääsevät imeytymään elimistöömme.


    Elina Rikkilä

    Kirjoittaja työskentelee toimittajana Meidän Perhe -lehdessä. Tämä kirjoitus on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 8/2005.

    Kodin Kuvalehti on lukijalleen ystävä, vuorovaikuttaja, tukija ja ymmärtäjä. Lehti tarjoaa 700 000 lukijalleen verkoston, johon samastua ja tukeutua. Sen sisältöä värittävät elämykselliset lukuaiheet, ajankohtaiset työelämän jutut, perhettä ja parisuhdetta käsittelevät syvälliset pohdinnat, terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät aiheet sekä ruoka ja sisustus, tyyli ja matkailu.

  • www.kodinkuvalehti.fi