Ladataan... Ladataan...

Selätä sokerihimo

Karkit ja leivokset houkuttelevat. Makeaa ei tarvitse vältellä,
mutta sillä on merkitystä, mistä aineesta makeus tulee.

Herkuttele ilman valkoista sokeria

Herkullisen näköiset leivonnaiset saavat veden herahtamaan kielelle. Makeaan voi syntyä himo, mutta sitä vastaan voi taistella joutumatta luopumaan kaikesta herkuttelusta.

Mieltymys makeaan on ihmiselle luontaista – jo vauvat pitävät makeasta, onhan äidinmaitokin makeaa.

Makeus on myös kertonut ihmisille, että ruoka on syötäväksi kelpaavaa. Makeaa ei tarvitse vältellä, mutta sillä on merkitystä, mistä aineesta makeus tulee.

Monenlaisia sokereita

Sokereita on monenlaisia ja niitä löytyy hiilihydraattia sisältävistä ruuista. Hiilihydraatit jaetaan nopeasti imeytyviin, kuten valkoiseen sokeriin ja valkoiseen viljaan, sekä hitaasti imeytyviin, kuten kuitupitoisten vihannesten ja täysjyväviljan sisältämiin hiilihydraatteihin.

Hitaat hiilihydraatit ja kuidut pitävät kylläisenä ja verensokerin tasaisena, joten niistä on apua sekä painonhallinnassa että sokeriaineenvaihdunnassa.

Valkoinen sokeri on pelkkää hiilihydraattia ja nopeasti imeytyvänä se nostaa nopeasti myös verensokeria. Valkoinen sokeri ei sisällä lainkaan ravintoaineita, vaan pelkkiä tyhjiä kaloreita. Valkoista sokeria ei tarvitakaan ravinnossa käytännössä lainkaan.

Makeanhimo usein opittua

Makeansyönti on usein opittu tapa lapsuudesta. Ihminen on tottunut hoitamaan ahdistustaan tai lohduttamaan itseään syömällä makeaa.

Makeanhimo on monelle tuttua, mutta himolle ei kannata antaa periksi. Siitä voi nimittäin päästä eroon käyttämällä hieman tahdonvoimaa ja tiedostamalla, mistä himo oikeasti johtuu.

Makeanhimo iskee useimmiten silloin, kun ihminen on nälkäinen ja verensokeri alhaalla. Sokerista saa nopeasti energiaa, joten on luonnollista, että elimistö tuntuu himoitsevan sitä ollessaan nälkäinen. Pidä siis huoli, että syöt säännöllisesti ja monipuolisesti.

Ruokavaliossa olisi hyvä olla riittävästi kuituja, sillä ne pitävät verensokerin tasaisena ja nälän loitolla. Älä siis nälkiinnytä itseäsi, sillä se voi kostautua entistä pahempana sokerinmässäilynä.

Itsehillintää kaupassa

Varmista myös, että et mene kauppaan nälkäisenä, sillä silloin tulee helposti ostettua kaikenlaisia herkkuja.

Yksinkertainen tapa välttää herkkujen syöntiä on jättää ne kokonaan ostamatta. Kun kotoa ei löydy suklaata, keksejä, limsoja tai muita herkkuja, ei niitä tule niin helposti syötyäkään.

Makeanhimo iskee yllättäen, mutta se menee yleensä myös nopeasti ohi. Malta siis odottaa hetki ja keksi itsellesi muuta puuhaa. Vähän ajan kuluttua himo on todennäköisesti laantunut.

Näin selätät sokerihimon

- Kokeile vanukkaiden, jogurttien ja rahkaherkkujen tilalle maustamatonta jogurttia tai rahkaa, johon lisäät marjoja tai hedelmiä. Alkuun maustamaton jogurtti tai rahka voi maistua happamalle, mutta makuun tottuu nopeasti, ja tämän jälkeen maustetut jogurtit maistuvat aivan liian makeilta.

- Syö sokeristen herkkujen sijaan hedelmiä, marjoja ja vihanneksia. Etenkin hedelmät ja marjat ovat luonnostaan niin makeita, että ne korvaavat hyvin karkit ja pullat. Katso kuitenkin , ettei pakastemarjoihin ole lisätty sokeria.

- Kuivatut, sokeroimattomat hedelmät ja marjat toimivat hyvin karkin korvikkeena. Syö niitä kuitenkin kohtuudella, sillä ne sisältävät paljon energiaa. Kuivatuista hedelmistä ja marjoista saa paljon kuitua ja niissä on myös ravintoaineita.- Pidä karkkipäivä. Syö herkkuja vain yhtenä päivänä viikossa, mutta silloinkin kohtuudella.

- Korvaa sokeri hunajalla. Se sisältää sokerien lisäksi myös paljon terveellisiä ravintoaineita.

- Juo kahvi ja tee ilman sokeria ja valitse jälkiruuaksi hedelmiä tai marjoja.

- Syö karkit periaattella 'vähän ja nautiskellen' - toisille sopii karkkipäivä viikossa, toisille taas pala päivässä.

- Vältä makeutusaineita ja kevyttuotteita, sillä makeutusaineet eivät ole terveellisiä. Makeutusaineet eivät myöskään auta makeanhimoon, vaan vain ylläpitävät sitä.

- Erilaiset pelkistä hedelmistä tai marjoista puristetut välipalapatukat tai hunajalla makeutetut seesaminsiemenpatukat ovat terveellisempiä herkkuja kuin suklaapatukat ja taltuttavat takuuvarmasti makeanhimon.

- Kokeile suklaanhimoon raakasuklaata tai sokeritonta suklaata. Tarkista kuitenkin, ettei sokeria ole korvattu makeutusaineilla.

- Kiinnittää huomiota myös piilosokeriin. Esimerkiksi monet valmisruuat, alkoholi, maustetut jogurtit, mauste- ja salaatinkastikkeet, mehut sekä murot ja myslit voivat olla varsinaisia sokeripommeja. Lue siis tuoteselosteet kunnolla.

Lisätietoa:

Kiloklubi: Makeanhimo talttuu tasapainoisella ruokavaliolla

Kiloklubi: Tarkista piilosokerien saantisi

HyväTerveys: Sokeri koukuttaa


Kela: Sokeririippuvuus –totta vai tarua?


Suvi Huttunen