Ladataan... Ladataan...

Selätä lohtusyöminen

Rankka päivä takana ja mieli tekee jo jotain
hyvää - ja paljon. Oletko sinäkin tunnesyöjä?

Tunnista tunnesyöminen

Tunnesyömisellä tarkoitetaan sitä, että ihminen syö jonkin tunteen seurauksena normaalia enemmän ilman, että hänellä on nälkä.

Tavallisesti syömiseen ajava tunne on negatiivinen kuten suru, ahdistus tai stressi mutta myös ilo ja helpotus. Etenkin hiilihydraattipitoinen ruoka tuo nopeasti hetkellisen avun ja parantaa sekä tasoittaa mielialaa.

Erityisen harmillista tunnesyömisessä on, että silloin tulee syötyä epäterveellisiä ruokia kuten suklaata, karkkeja, pizzaa, jäätelöä ja muita herkkuja.

Etenkin naiset ajattelevat usein, että rankka työpäivä tai muut elämän haasteet oikeuttavat herkutteluun.

Tunnesyöminen voi johtua tylsyydestä ja pitkästymisestä. Kun muuta tekemistä ei ole, syöminen tarjoaa jotain puuhaa. Mielekäs tekeminen vie ajatukset pois ruuasta.

Liiallisen syömisen taustalla voi olla myös unenpuute. Säännölliset ja riittävän pitkät yöunet auttavatkin sekä syömiseen että painonhallintaan.

Myös säännölliset ruokailuajat ovat tärkeitä, jottei nälkä pääse kasvamaan hallitsemattomaksi.

Myös stressi voi vaikuttaa siten, ettei väsyneenä jaksa miettiä, mitä syö, vaan suuhun tulee laitettua helpoin ja usein epäterveellinen vaihtoehto.

Tunnesyömisen taustalla voi olla myös masennus. Alakuloisen tai selvästi masentuneen kannattaakin hoitaa masennus ensiksi kuntoon, sillä kohonneen mielialan myötä myös tarve syömiseen yleensä vähenee.

Oleellista tunnesyömisestä eroon pääsemiseksi on tunnistaa se ja huomata, millaisissa tilanteissa ja tunnetiloissa syöminen on pakonomaista.

Tunnesyöjän olisi hyvä kuunnella itseään ja omia tarpeitaan. Kannattaa miettiä, mitä oikeasti kaipaa. Ruuan sijaan ihminen voi kaivatakin esimerkiksi seuraa, hellyyttä, unta tai liikuntaa.

On myös hyvä muistaa, että laihduttaessa saattaa syntyä puutetta jostain ravintoaineesta, jolloin elimistö vaatii syömään enemmän.

Laihduttajan kannattaakin pitää huolta monipuolisesta ja säännöllisestä ruokavaliosta, jotta puutetiloja ja niiden seurauksena holtitonta ahmimista ei pääse syntymään.

Opettele myös tunnistamaan oikea nälkä, syö säännöllisesti ja tarpeeksi ja panosta ruuan laatuun. Tiukoilla dieeteillä ja kieltäytymisellä tunnesyömisen riski vain kasvaa.

  • Mieti, mihin oikeasti olet tyytymätön elämässäsi. Auttaako syöminen vai tuoko se vain lisää syyllisyyttä ja ahdistusta? Ala korjata niitä asioita, jotka on pielessä.
  • Keksi itsellesi muuta tekemistä syömisen sijaan. Harrasta liikuntaa, siivoa, kudo sukkaa, mitä tahansa tekemistä, joka estää syömisen.
  • Lähde pois jääkaapin luota. Usein eniten syövät ne, jotka oleskelevat jatkuvasti kotona ruokien läheisyydessä. Lähde ulkoilemaan, käy kirjastossa tai mene elokuviin.
  • Pidä ruoka- ja tunnepäiväkirjaa. Se voi olla avuksi omien tunteiden ja syömisen välisen yhteyden tunnistamisessa.
  • Kun herkutteluhimo iskee, odota hetki ennen kuin annat periksi mieliteolle. Himo laantuu yleensä noin 10-15 minuutissa.

Syömistä ja ruokaa ei kannata ottaa liian vakavasti. Välillä on lupa herkutella eikä maailma siihen kaadu. Pysy kuitenkin kohtuudessa.

Kiloklubin vinkit tunnesyömisen hoitoon ja oikeanlaisen syömisen opetteluun.

Suvi Huttunen
Kirjoittaja on Kiloklubin avustaja