Ladataan... Ladataan...

Pysy rytmissä!

Syö kunnon ateriat tasaisin väliajoin ja laihdu. Kylläinen mieli ei sekoa suklaasta.

Ensin jää aamiainen väliin, töissä nappaat vain kahvia ja voisarven ja kiireessä lounas tulee korvattua sämpylällä. Kotona ilta kuluu – kas kummaa, napostellen. Tuttua?

Jos on, ei hätää, muutos sujuu tanssi: otat vain kiinni oikeasta rytmistä. Laita päivän ateriarytmi paikoilleen, pidä se ja olet jo hyvällä tiellä kohti kevyempää elämää.

Liikakilojen taustalla nimittäin piileksii usein epäsäännöllinen syöminen. Suomalaiset napsivat välipaloja nykyään niin paljon, että niistä saadaan lähes 40 prosenttia koko päivän energiasta. Painonhallinnan kannalta ihanne olisi, että välipaloista tulisi korkeintaan 15 prosenttia päivän kaloreista.

Kunnon ateriat ovat tärkeitä, koska niistä saatu energia kuluu elimistössä rauhallisesti, noin neljässä tunnissa. Jos aterian korvaa tai sitä siirtää sokerisella välipalalla, kuten pullalla tai suklaapatukalla, on kohta vielä suurempi nälkä.

Tämä johtuu siitä, että sokeri imeytyy nopeasti, nostaa verensokerin jyrkkään nousuun ja siirtyy vauhdilla soluihin. Silloin verensokeri laskee nopeasti, mihin keskushermoston nälän ja kylläisyyden keskus vastaa nälän tunteella. Alhainen verensokeri saattaa lisäksi heikottaa ja se tekee myös ärtyisäksi.

Yhdessä hiukopalassa voi myös olla uskomaton määrä energiaa. Tiesitkö, että yhdessä voisarvessa voi olla yli 400 kaloria? Se vastaa esimerkiksi lähes kahta lautasellista kalakeittoa.

Mieti myös, kuinka nopeasti yksi voisarvi on kadonnut kuin huomaamatta kädestä vatsaan. Aterialle rauhoittuminen ja ruuasta nauttiminen myös vähentävät jatkuvaa napostelun mielitekoa.

Jatkuva napostelu voi myös häiritä sokeriaineenvaihduntaa. Aina syömisen jälkeen verensokeripitoisuus suurenee ja aiheuttaa insuliinihormonin erittymistä. Jatkuva insuliinin pumppaus elimistään alistaa lihomiselle.

Monen tutkimuksen mukaan säännölliet, noin 3-4 tunnin välein syödyt, kohtuullisen kokoiset ateriat ovat yksi tärkeimpiä keinoja pitää nälkä loitolla.