Ladataan... Ladataan...

Probiootit edistävät hyvinvointia

Hyvinvointiprojektinsa painonhallinnalla aloittanut laihduttaja voi hyötyä probioottivalmisteista.

Probiootit edistävät hyvinvointia

Probiootit, hyödylliset mikrobit, ylläpitävät ruoansulatuskanavan terveyttä ja tehostavat vastustuskykyämme. Probiootit ovatkin eräitä terveysvaikutteisten elintarvikkeiden aktiivisimmista tutkimuskohteista.

Probioottivalmisteet valtaavat myös terveysvaikutteisten elintarvikkeiden markkinaa, ja markkinoita myllätään jopa lupaamalla ruokailijoille tyytyväisyystakuuta.

Probiootit ovat eläviä auttajia

Probiootit ovat eläviä mikro-organismeja, jotka kykenevät muuttamaan suolistomme bakteerikantaa ja tehostamaan vastustuskykyä.

Probiootiteista suurin osa on erilaisia maitohappobakteerikantoja. Tutkituimpia niistä ovat Lactobacillus GG (LGG) ja Bifidus-bakteerikannat, joita kannattaakin probioottivalmisteiden tuotetiedoista etsiä.

Probioottiset mikro-organismit tarttuvat suolistomme limakalvoille ja hoitavat niiden toimintaa. Koska probiooteilla on spesifi vaikutus suolistomme hyvinvointiin, on niitä perinteisesti käytetty etenkin vatsaoireiden ehkäisyyn ja vastustuskyvyn ylläpitoon.

Sittemmin probioottitutkimus on laajentunut tutkimaan probioottikantojen vaikutusta myös esimerkiksi allergioihin, painonhallintaan, sydän- ja verisuonisairauksiin ja yleiseen hyvinvointiin.

Probiootteja osana normaalia ravintoa

Probiootteja voi nauttia joko ravintolisinä eli kapseleina ja tabletteina tai osana normaalia ruokaa, funktionaalisina elintarvikkeina.

Tyypillisimmin probiootteja on lisätty maitovalmisteisiin kuten jogurtteihin, maitoon, piimään ja juustoihin, mutta myös maidottomiin kauravalmisteisin.

Probioottien nauttiminen ravintolisinä saattaa olla hyödyllistä etenkin herkkävatsaisimmille ennen erityistilanteita kuten vaikkapa ulkomaanmatkaa, mutta pääsääntöisesti probiootit kannattaa nauttia osana ruokaa, perinteisiä elintarvikkeita.

Probiootit tehostavat vastustuskykyä

Vakuuttavin tutkimusnäyttö on probioottien kyvystä edistää vatsan hyvinvointia. Probioottien on myös osoitettu lyhentävän vatsaflunssan kestoa, joskin vaikutukset ovat olleet hyvin vaihtelevia ja yksilöllisiä.

Maitohappobakteerit saattavat myös olla hyvä lisä ärtyneen suolen oireyhtymän hoitoon. Vaivaa probiootit eivät paranna, mutta saattavat lievittää sen oireita. Probioottivalmisteet ovat myös lyhentäneet tyypillisen flunssan kestoa.

Epäselvää on, missä määrin probioottivalmisteet estävät vatsaoireiden ja flunssan esiintymistä, mutta probiooteilla saattaa olla myös ennaltaehkäisevä, vastustuskykyä tehostava vaikutus.

Tällä hetkellä tutkitaan aktiivisesti myös probioottien ja ravintokuitujen yhteisvaikutuksia, sillä myös ravintokuidulla on todettuja suoliston hyvinvointia edistäviä vaikutuksia.

Osa ravintokuitukomponenteista ovat prebioottisia, eli ne voivat aktivoida hyödyllisten suolistobakteerien kasvua toimien probioottien ravintona.

Probioottejakin kohtuudella

Haasteena probioottien nauttimisessa on, että niiden terveysvaikutukset ovat usein hyvin lyhytkestoisia, eikä suoliston hyvinvointia lisäävät vaikutukset näytä juurikaan kestävän säännöllisen nauttimisen loputtua.

Probioottikantojen vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä, joten erilaisista probiootteja sisältävistä elintarvikkeista saatavat hyödyt eivät välttämättä ole samansuuruisia.

Lisäksi yksilöiden suolistobakteerikanta voi vaihdella huomattavasti, ja tällöin myös prebioottien vaikutukset voivat poiketa riippuen henkilöstä.

Probioottitäydennettyjen elintarvikkeiden markkina onkin ollut osin vastatuulessa, sillä terveysviranomaiset ovat olleet erimielisiä probiooteille sallituista terveysväittämistä.

Usein flunssaa tai vatsaoireita poteva yksilö voi kokeilla probioottivalmisteita oireiden lievittämiseen ja sairausajan lyhentämiseen.

Probiootit saattavat myös tukea vatsan hyvinvointia laajemmin, ja ne saattavat vaikuttaa kylläisyyteen ja auttaa painonhallinnassa.

Probiootit eivät kuitenkaan ole lääke- saati ihmeaineita, joten useimmiten ne lähinnä lievittävät dokumentoitujen terveysongelmien oireita. Sivuoireeton, hyvin siedetty lisä tasapainoiseen ravitsemukseen ne voivat kuitenkin olla.

Vatsan terveys on kuitenkin parhaimmillaan kun ruokavalio on kokonaisvaltaisesti laadukas, ja sisältää riittävästi ravintokuituja.

Juuso Reinikainen

Kirjoittaja on Kiloklubin ruokatietokannan hallinnoija. Hän on opiskellut Helsingin yliopistossa elintarviketieteitä ja keskittynyt opinnoissaan elintarviketeknologiaan, ravitsemustieteisiin ja elintarvikekemiaan sekä -markkinointiin.