Ladataan... Ladataan...

Popsi, popsi pähkinää - mutta mitä kalorilaskuri sanoo?

Pähkinöiden terveyshyödyt on tiedetty jo pitkään, sillä ne ovat täynnä hyviä rasvoja, proteiinia, kuitua, vitamiineja ja mineraaleja. Tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa jälleen, että pähkinöistä saa monenlaisia terveyshyötyjä. Mitä kalorilaskuri tuumaa pähkinöistä?


Laajaan aineistoon ja 30-vuotiseen seurantaan perustuneessa tutkimuksessa havaittiin, että päivittäinen pähkinöiden syönti vähensi kuolleisuutta. Pähkinöiden popsiminen näyttäisi suojaavan erityisesti sydänsairauksilta mutta mahdollisesti myös syöpä- ja hengitystiesairauksien aiheuttamilta kuolemilta.

Mutta entä sitten laihduttajan ruokavalio ja ne kalorit? Tutkimuksessa yhdeksi pähkinäannokseksi laskettiin 28 grammaa pähkinöitä, noin kolme ruokalusikallista. Kalorilaskurin mukaan tämä määrä sisältää energiaa 150–200 kilokaloria. Näitä lukemia ei kuitenkaan kannata pelästyä, sillä tutkimuksessa pähkinöitä runsaasti syövät pysyivätkin itse asiassa muita hoikempina.

Näin paljon eri pähkinöissä on kaloreita:

Cashwepähkinä 547 kcal/100 g
Maapähkinä 568 kcal/100 g
Manteli 616 kcal/100 g
Hasselpähkinä 644 kcal/100 g
Parapähkinä 670 kcal/100 g
Saksanpähkinä 680 kcal/100 g
Pekaanipähkinä 710 kcal/100 g
Macadamiapähkinä 741 kcal/100 g

Kokeile näitä pähkinäisiä reseptejä: kana-parsakaalisalaatti, pähkinä-taatelipallot ja karitsaa pähkinä-papusalaatissa.