Ladataan... Ladataan...

Pidä kilot kurissa

Kilojen karistaminen sujuu monilta, mutta kuinka pysyä uusissa mitoissa? Ota käyttöön nämä tutkitut neuvot.

Voit huokaista helpotuksesta, kun laihdutetut kilot ovat pysyneet poissa kaksi vuotta. Olet luultavasti oppinut ja tottunut uuteen elämääsi niin hyvin, etteivät rasvainen ruoka ja sohvaperunamakoilu yksinkertaisesti tunnu enää hyviltä.

Helsingin yliopistossa on meneillään tutkimus, jonka yhteydessä kerätään rekisteriä onnistuneista laihduttajista. Pian koossa on yli 200 tutkittavan ryhmä, joilla on kaikilla takanaan vähintään kaksi vuotta hoikassa kuosissa. Tutkittavilla on ollut reilusti ylipainoa, painoindeksi on ollut vähintään 30.

Tutkimuksen tavoitteena on löytää pysyvän laihduttamisen salaisuudet, joita muut voisivat hyödyntää elämäntaparemontissa. Tutkimuksen tuloksista on tulossa tietoa lähikuukausina, kun sen raportti saadaan valmiiksi ja julkaistua.

Vaikka tutkimus on vielä kesken, jo nyt on selvillä, että yhtä tietä hoikaksi ei ole. Laihduttamistapoja on liki yhtä monta kuin laihduttajiakin. Tutkimuksen tekijä, ravitsemusterapeutti Sirpa Soini suositteleekin valitsemaan tarjoilla olevasta tiedosta sen, mikä tuntuu itsestä hyvältä. Näin uusia tottumuksia jaksaa jatkaa vielä, kun alkuinnostus on laantunut.

Useimmilla on korjattavaa ruokarytmissä, vihannesten määrässä ja aterian koossa. Lisäksi apua voi saada esimerkiksi ateriakorvikkeista, rasvasieppareista, unen laadun parantamisesta tai rentoutumisen opettelusta.

-  Hyvä tapa laihtua pysyvästi on se, joka toimii.

Liikunta tukee laihtumista

Tärkeintä laihduttamisessa on ruokavalion muokkaaminen terveellisemmäksi, mutta myös aktiivisella elämäntavalla on merkitystä. Liikkujan ei tarvitse kieltäytyä herkuista ihan yhtä usein kuin vähän liikkuvan.

Jopa yhdeksän kymmenestä onnistujasta kertoo lisänneensä liikuntaa elämäntaparemonttinsa aikana. Suurin osa liikkuu vähintään 2-3 kertaa viikossa.

Työmatkaliikunta on hoikistuneiden suosiossa. Se onkin helppo tapa lisättä aktiivisuutta, etenkin jos muuten on vaikea löytää aikaa.

-  Parinkymmenen minuutin kävely tai pyöräily kotiin auttaa myös nollaamaan pään työpäivän stressiaiheista. Se on pieni satsaus ajallisesti mutta suuri hyvinvoinnin kannalta, Soini korostaa.

Muiden tuki tärkeää

Perheen, läheisten ja työkavereiden tuki on tärkeä laihduttajalle. Projekti helpottuu, kun yhdessä päätetään, ettei kotiin hankita herkkuja kaappeihin tai otetaan kellarissa pölyttyneet pyörät käyttöön. Painonsa kanssa kamppailevalle on iloa siitä, jos kahvipöytään nostetaan kevyitä vaihtoehtoja, vaikka väreillään kutsuva hedelmätarjotin.

Yllättävän moni kohtaa myös antikannustusta. Kateus saattaa olla syynä, kun työtoveri kommentoi ”Olet sinä aiemminkin yrittänyt, mutta aina ne kilot ovat tulleet takaisin.”

Pysyvässä laihtumisessa ratkaisevaa on ennen kaikkea usko itseensä, tunne siitä, että minä pystyn. Tämä näkyy tupakan polton lopettaneissa, joista monet onnistuvat laihduttamisessakin. Kun on kerran saavuttanut määränpäänsä, tietää pystyvänsä toisiinkin muutoksiin.

Valtaosa laihtumistuloksensa vuosi pitäneistä kertoo parhaaksi palkinnokseen kevyen olon, joka antaa virtaa aivan uudella tavalla. Vaatteiden oston helpottuminen ei sekään ole aivan vähäinen tyytyväisyyden aihe.

- Onnistujien mielestä uusi elämä on niin ihanaa, ettei vanhaan haluta palata.

Jutun tiedot ja prosenttiosuudet perustuvat tutkimuksen väliraporttiin.

LAIHTUNEISTA

90% on lisännyt liikuntaa
86% liikkuu 2-3 kertaa viikossa
14% on lopettanut alkoholin käytön kokonaan
50% tupakoitsijoista on lopettanut sauhuttelun

Onnistujien salaisuudet

OMA TAPA laihtua on paras. Valitse yksi ohje sieltä, toinen täältä ja yhdistele niistä kokonaisuus, johon voit sitoutua.
YHDESSÄ onnistuu usein paremmin kuin yksin. Löytyisikö hengenheimolaisen perheestä, ystävistä tai työtovereista?
LIIKUNTA antaa pelivaraa ruokavalioon. Vaikka se ei juuri laihduta, se antaa mahdollisuuden herkkuhetkeen silloin tällöin.
TYÖMATKALIIKUNTA sopii niillekin, joilla vapaa-aika on muuten kortilla
ALKOHOLISSA on paljon kaloreita. Siitä on yksinkertaista karsia.
SINNITTELE! Uusien tapojen juurtuminen vie aikaa, kahdessa vuodessa vanhat ruokatottumukset eivät enää houkuta.

MUISTA NÄMÄ, KUN SYÖT:

-    Ateriarytmi kohdalleen: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.
-    - Annoskoko pienemmäksi: lautasmalli auttaa.
-    - Lisää kasviksia, hedelmiä ja marjoja: ostoskärrystä puolet hevi-osastolta.
-    - Herkkuhetkiä harvakseltaan. Täysin ei tarvitse makeasta luopua.
-    - Rasvainen ja kaloripitoinen pikaruoka minimiin.

UUSIA TUTKITTAVIA VIELÄ HAUSSAA! Ilmoittaudu mukaan tutkimukseen http://sphr.fi.