Ladataan... Ladataan...

Parempaa unta oppimaan

Lasketko lampaita, heräiletkö pitkin yötä tai jo ennen herätyskelloa?
Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia nukkumaan hyvin ja riittävästi.

Palaa jo kotiin, hyvä uni!

Jopa joka kymmenes meistä kärsii pitkittyneistä univaikeuksista sekä niiden seurannaisvaikutuksista arkeemme ja terveyteemme.

Loman jälkeinen loppukesä ja alkusyksy on otollista aikaa jatkaa oman rytmin ja voimavarojen kuuntelua - ja aloittaa parempien unien opiskelu.

Ihmisen keho ja mieli noudattaa luontaisesti noin 24 tunnin sykliä, jossa vuorottelevat säännölliset lepo- ja vireysjaksot.

24/7 -yhteiskunta vaatii, houkuttaa ja ylivirittää meitä unohtamaan inhimillisen syklimme ja laiminlyömään levon tarpeemme.

Pitkittyneiden unihäiriöiden taustalla voivat olla myös huolet, vaikeudet, ahdistus, elintavat tai jopa piilevät sairaudet.

Riittämätön ja huonolaatuinen nukkuminen on kierre, joka jo sinällään väsyttää, stressaa, masentaa, lihottaa ja sairastuttaa.

Hyvinvointiaan ja terveyttään vaalii parhaiten, jo ennakkoon, se, joka malttaa nukkua riittävästi ja säännöllisesti.

Pysyvät unenlahjat kääritään kokoon kohtuullisista elintavoista ja sopivista rentoutumiskeinoista, ei lääkkeistä.

Ajantasaista, kattavaa tietoa ja käytännöllisiä työkaluja saa kesän uutuuskirjoista:

Psykiatri Soili Kajasteen ja psykologi Juha Markkulan teos Hyvää yötä - apua univaikeuksiin (210 s., Kirjapaja, 2011) on asiantunteva, selkeä ja sujuvasti etenevä tietopaketti unen mekanismeista ja biologiasta, unettomuudesta, unihäiriöistä ja niiden erilaisista hoitomenetelmistä.

Kirja esittelee käytännöllisiä keinoja omien elämäntapojen kartoittamiseen, unihäiriöiden syiden selvittämiseen ja korjaamiseen sekä unen laadun parantamiseen.

Erilaisista unihäiriöistä annetaan havainnollisia arkielämän tapausesimerkkejä. Hyödyllisiä ovat myös kirjan kognitiiviset mielen rauhoittamisen ja hallitsemisen harjoitukset.

Teos kyseenalaistaa myös arvovalintojamme: onko markkinatalouden joustavuus ja kilpailukyky tärkeämpää kuin inhimillinen rytmi ja riittävä lepo.

Neurologian dosentti, unitutkija Markku Partisen ja lääketieteen toimittaja, tietokirjailija Maarit Huovisen ansiokas teos Unikoulu aikuisille - opi selättämään unettomuus (257 s., WSOY, 2011) poikkeaa esitystavaltaan edellisestä.

Teoksen visuaalinen sirpaleisuus on sekä etu että haitta: runsaasti tietoa voi omaksua pieninä paloina, sieltä täältä, mutta samalla kokonaisuutta voi olla vaikeampi hahmottaa.

Perinteisen ruokapyramidin sijaan kirja ehdottaa Harwardin yliopiston professori  Willetin "dieettiä", jossa vähennetään valkoisen jauhon/riisin, perunoiden ja sokerin käyttöä.

Neutraalia tietoa hakeva voi kiusaantua uniklinikan, lääketehtaan ja terveystyynyfirman nimien esiintymisestä tekstissä.

Kirjan kolmas osio, Unikoulu aikuisille, tarjoaa paljon hyödyllisiä linkkejä, itseapulomakkeita ja yhteystietoja.

Tarja Rea Luomanperä
Kirjoittaja on Kiloklubin toimittaja