Ladataan... Ladataan...

Näin huijaat itseäsi

4 x ruoka-ansa

1. "Suosikkisarja ja lempiruoka = tuplanautinto!"

Harmi vain, että television ääressä tulee huomaamatta puputettua enemmän kuin ruokapöydässä. Varaa aterioihin on´ma aika ja paikka - ja keskity. Jos syöt muualla kuin pöydässä, napostele vaikka kasvistikkuja.

2. "Huitaisenpa tästä huiviin pikku lounaan..."

Stop! Nopeasti ruokansa ahmivat syövät tutkitusti enemmän. Rauhallisesti syödessään keho ehtii kertoa aivoille kylläisyydestä. Nauti, maistel, laske haarukka välillä lautaselle. Ruokailuelämys on vahvempi ja tulet tyytyväiseksi vähemmästä.

3. "Kyllä nälkä kertoo, mikä on tarpeeksi."

Niin yleensä, muttei aina. Eräät ulkoiset seikat hämäävät aivojamme: suuresta ravintola-annoksesta syödään enemmän nälästä riippumatta, isosta kulhosta otetaan enemmän kuin pienestä ja jopa isompi annostelukauha saa ihmisen lappaamaan lautaselleen suuremman keon ruokaa. Edes tietoisuus tästä näköharhasta ei auta - pinemmät astiat auttavat.

4: "Uhh, tulipa kerrankin syötyä kunnolla!"

Kylläisyys ei silti ole yhtä kuin ähky. Älä kysy itseltäsi, olenko täynnä. Kysy ennemmin, lähtikö nälkä.

Lähteet: Michael Pollan: Oikean ruoan ohjeet. Atena, 2011 Pertti Mustajoki: Ylipaino. Duodecim, 2007