Ladataan... Ladataan...

Nyt onnistut!

Laihduttajien ykkösguru, fitnessvalmentaja Jutta Gustafsberg antaa viiden askeleen ohjelman pysyvän painonpudotukseen.


Vielä ehtii aloittaa elämänmuutoksen kevyempää kesää varten, jos aloittaa lähiaikoina.

Tarpeeksi tehokkaalla treenillä ja ruokavaliolla saa muutoksia vartaloonsa vielä ennen kesälomia, Jutta Gustafsberg kannustaa.

Tämän kevään trendi on bikinikunto, ja se näkyy myös Jutan työssä. Vartalon treenausapua kaivataan.

Moni bikinikuntoon treenaava on entinen painonpudottaja. Usein käy niin, että ensin laihdutetaan liikakilot pois ja seitten nälkä kasvaa syödessä, eli asetetaankin uusi kunnianhimoisempi tavoite, Jutta kuvailee.

Tämän hetken trendi on saada uimarannalle pyöreät pakarat ja kapea vyötärö. Mutta miten päästä aluksi siihen, että olisi sellainen vartalo, jota haluaa muokata?

MOTIVAATIO ON ENSIMMÄINEN ASKEL PYSYVÄÄN ELÄMÄNMUUTOKSEEN

Kukaan muu kuin ihminen itse ei voi elämänmuutosta tehdä. Valmentaja voi antaa ohjeet ja ne ovat ikään kuin työkalu. Mutta ihminen itse päättää, ottaako ne työkalut käyttöön vai ei, Jutta huomauttaa.

Ei siis auta, että puoliso tai ystävä painostaa dieettiin. Jos ei ole motivoitunut, on turha edes aloittaa.

Jokainen tietää, että jos dieettaaminen olisi helppoa, ei meillä olisi ylipaino-ongelmaa.

SUUNNITTELU ON TOINEN TÄRKEÄ ASKEL PAINONPUDOTUKSESSA

Jutan mukaan toimiva suunnitelma tukee motivaatiota myös heikkoina hetkinä.

Ennakkosuunnittelu auttaa pysymään halutulla tiellä. Esimerkiksi sunnuntaina on hyvä miettiä terveelliset ja tarpeeksi kevyet syömiset koko viikolle ja käydä kaupassa hakemassa ruoka-aineet valmiiksi.

Myös liikuntapäivät ja liikkumistavat on hyvä merkitä kalenteriin etukäteen. Näin ei voi huijata itseään sillä, että viikko vain vilahti käsistä.

TAVOITE ON KOLMS ASKEL ONNISTUMISESSA

Jo ennen starttia on tärkeää asettaa tavoite. Jos tavoite on kaukana, kuten 30 kilon painonpudotus, kannattaa matka jakaa pienempiin välitavoitteisiin.

Aluksi voi esimerkiksi päättää, että juhannuksena painan 5-10 kiloa vähemmän kuin nyt. Isänpäivään mennessä on vuorossa seuraavat 10 kiloa…

Jutta muistuttaa, että kilot eivät ole ainoa tapa mitata painonpudotusta. Peili ja valokuvat ovat yleensä paras mittari omalle edistymiselle.

Tavoite voi olla myös vanhoihin farkkuihin mahtuminen, viiden leuan vetäminen, puolimaratonin juokseminen tai mikä tahansa, minkä vuoksi on valmis taistelemaan.

Jutta kehottaa aloittamaan heti, jos haluaa pitää kesää yhtenä tavoitteena. Kun kevätaurinko paistaa jo täyttä terää, on usein liian myöhäistä. Aika loppuu kesken. Tosin, kukaan ei kiellä aloittamasta syyskuntoon valmistautumista jo toukokuussa.

KÄRSIVÄLLISYYS ON NELJÄS ASKEL MUUTOKSEN TIELLÄ

On muistettava, että ylimääräiset kilot ovat tulleet hitaasti, joten ei voi olettaa, että ne lähtisivät tosi nopeasti, Jutta muistuttaa.

Neste lähtee kropasta helposti ja sillä selittyy ensimmäinen 2-3 kilon nopea painonpudotus. Kun sitten aletaan polttaa rasvaa, laihtumisvauhti onkin paljon hitaampaa.

Hyvä painonpudotusvauhti on 0,5-1 kiloa viikossa. Älä usko ihmedieetteihin, jotka lupaavat paljon enemmän. Jos joku kuuri kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta.

PERUSASIOISTA KIINNI PITÄMINEN ON KUUDES ASKEL TOIMIVASSA LAIHDUTUKSESSA

Perushyvä ruokavalio ja säännölliset ruokailuajat sekä tehokas ja riittävä liikkuminen tuottavat parhaita tuloksia, Jutta sanoo.

Jutta kehottaa myös tarkastelemaan kriittisesti omia liikuntatottumuksia.

Jos treenaa mukavuusalueella, kovia tuloksia on turha odotella. Harjoittelu täytyy viedä uudelle asteelle, jos vartaloon haluaa näkyviä muutoksia.

Jos epäilee omaa itsekuriaan, voi miettiä, olisiko hyvä ottaa personal trainer vaikka muutoksen alkuun avuksi.