Ladataan... Ladataan...

Malttia hiilihydraattikeskusteluun

Hiilihydraattikriittisyys näkyy jo suomalaistenkin kulutustottumuksissa.
Leivän kulutus on notkahtanut viimeisen vuoden aikana.

Malttia hiilihydraattikeskusteluun

Leivän kulutuksen tiedetään laskeneen merkittävästi viimeisen vuoden aikana.

Leipätiedotuksen teettämän tutkimuksen vastaajista yli 40 prosenttia kertoo
tietoisesti vähentäneensä hiilihydraattien syömistä viimeisen vuoden aikana.

Vallitsevassa ilmapiirissä ruokavaliota tulisi kuitenkin käsitellä kokonaisuutena.

Hiilihydraattikriittisyydestä laatuajatteluun

Rasvakeskustelu ja osin myös trendi suosia luonnollisempia ruoka-aineita on vauhdittanut hiilihydraattikeskustelua.

Muutokset kansan terveystiedoissa ja ruokailutottumuksissa ovat johtaneet hiilihydraattien karsimiseen ruokavaliosta.

”Hiilihydraattien kokonaismäärällä ei kuitenkaan ole ratkaisevaa merkitystä pitkäaikaisen laihtumistuloksen kannalta”, sanoo elintarviketieteiden tohtori Mikael Fogelholm.

"Terveellinen, turvallinen ja helpoiten toteutettavissa oleva laihtumiseen tähtäävä ruokavalio sisältää niin kasviksia, marjoja, hedelmiä kuin täysjyväviljatuotteita", Fogelholm tähdentää.

Mediassa vellovan hiilihydraattikritiikin lomassa on hyvä nähdä metsä puilta. Kiloklubissa
ei ole erillissuosituksia esimerkiksi leivän syöntiin mutta ilman leipääkin pärjää mainiosti.

Kiloklubin ohjelma sallii myös vähähiilihydraattisemmat ruokavaliot, eikä ohjelmaa ole rakennettu sen suhteen, mikä laihduttajan suhde on yhteen ruokavaliotekijään kuten vaikkapa hiilihydraatteihin.

Kiloklubi pyrkii viestimään laadullisten muutosten tärkeydestä. Hiilihydraateissa se tarkoittaa pyrkimystä suosia pääsääntöisesti runsaskuituisia kokojyvätuotteita, tuoreiden kasvisten ohella.

Kokojyvästä ei kannata luopua


Terveyden edistämisessä olennaista on hiilihydraattien laatu ja se, mitä hiilihydraattien tilalle tulee, mikäli niistä halutaan luopua.

Kokojyvätuotteiden nauttimisella on väestötutkimuksissa ollut yhteys hyvään sydänterveyteen ja etenkin viljakuidun saanti on väestöaineistoissa ennustanut pienempää kuolleisuutta.

Ravintokuitu on eräänlainen "etämittari" useille terveyttä edistäville ravintotekijöille ja terveyskäyttäytymiselle.

Kokojyväviljoista saatavalla kuidulla saattaa olla jopa muita kuidun lähteitä voimakkaampia terveysvaikutuksia.

Viljattomalla korostuvat kasvikset

Viime aikoina on saatu myös myönteisiä alustavia tutkimustuloksia tietyistä viljattomista ruokavalioista.

Viljatonta ruokavaliota noudattavat ruokailijat voivat laatia ruokavaliostaan helposti mallikelpoisen syömällä runsaasti kasviksia ja marjoja sekä pähkinöitä ja palkokasveja.

Hiilihydraattikeskusteluun on hyvä suhtautua tutkimustaustaa vasten siten, että positiivinen näyttö kokojyväviljojen suosimisesta ei puhu viljattomuutta vastaan - pikemminkin se osoittaa paremmuutta suhteessa heikkolaatuisia hiilihydraatteja sisältäviin ruokavalioihin.

Myöskään positiivinen näyttö viljattomista ruokavalioista ei ole ristiriidassa kokojyväkylläisten ruokavalioiden kanssa.

Molemmilla tavoilla voidaan edistää terveyttä ja painonhallintaaa, kunhan tiedetään mitä tehdään.

Näe ruokavaliosi kokonaisuutena

Jos koet vointisi paremmaksi vähemmillä hiilihydraateilla, huolehdi että kasvisten laatupallosi pääsääntöisesti vihertävät.

Hiilihydraatteja karsiessa usein myös rasvan rooli korostuu. Sekä rasvan määrästä että laadusta vihertävä energialaatupallo on tässä kohtaa hyve.

Järkevää hiilihydraattien karsimista on vähentää ruokavaliostaan korkeaenergisiä juomia, runsassokerisia elintarvikkeita ja vähäkuituisia hiilihydraattienlähteitä.

Terveyttä edistävä ruokavalio voidaan siis rakentaa hyvin monin eri tavoin.  Pääsääntöisesti vihertävät laatupallot kertovat hyvästä ravintokoostumuksesta  mutta muista että mukaan mahtuu myös satunnaisia punaisia palloja.

Juuso Reinikainen
Kirjoittaja on Kiloklubin ruokatietokannan hallinnoija.