Ladataan... Ladataan...

Laihduttaja, pidä nälkä loitolla - syö riittävästi proteiinia

Laihdutus on helpompaa, jos maha ei kurise koko ajan. Proteiinit pitävät nälän loitolla tutkitusti paremmin kuin monet muut ravintoaineet. Proteiinia voi hankkia monesta eri ruoasta.

 

 

 

Monen tutkimuksen mukaan proteiinit pitävät nälkää paremmin kuin monet muut ravintoaineet. Tämä kannattaa muistaa, kun miettii laihdutusruokavaliotaan. Lisäksi laihduttaja tarvitsee keskivertoa enemmän proteiinia, jottei painonpudotus vie liiaksi lihasmassaa. Proteiinit nimittäin ovat elimistön rakennusaineita. Esimerkiksi kynnet, hiukset ja lihakset rakentuvat niistä.

Laihduttajan pitäisi saada ruokavaliostaan 1-1,5 grammaa proteiinia jokaista painokiloaan kohden. 75-kiloiselle naiselle tämä tarkoittaa 75-113 grammaa.

Tästä taulukosta voit laskea, mitä se tarkoittaa eri ruokalajien kohdalla. Taulukosta näkee kuinka paljon proteiinia on 100 grammassa ruuoka-ainetta.

- Maitotuotteet: n. 10g  / 100g

- Kana n. 20g / 100g

- punainen liha n. 19g / 100g

- pavut n. 22g / 100g

- kananmuna n. 13g / 100g

75-kiloinen nainen saa riittävästi proteiinia päivässä, kun hän esimerkiksi juo kaksi isoa lasia maitoa (40g), syö kanan rintafileen (20g) ja lisukkeena papumuhennosta (22g). Aamun voi vielä aloittaa kananmunalla (13g), jolloin nälkä ei kurni niiin helposti ennen lounasta.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että proteiinia voi saada myös liikaa. Esimerkiksi erilaisten proteiinijauheiden tai -patukoiden ylensyönti on haitallista muun muassa munuaisille.

Lisää proteiineistä löytyy Kiloklubista täältä.