Ladataan... Ladataan...

Korkea kuituinen dieetti ja painonpudotus

Kun pudottaa painoa, niin yksinkertainen neuvo voi olla hyödyllisempi kuin kaikki ruokavaliokirjat, kalorien laskeminen ja annosten mittaaminen: Syö enemmän kuitua.

Tuoreessa tutkimuksessa todettiin, että ihmiset, jotka lisää enemmän kuitua omaan ruokavalioonsa – muuttamatta mitään muuta – laihtuu lähes yhtä paljon kuin ihmiset, jotka seurasivat sydän-terveellistä, vähärasvaista ruokavaliota suosittelijana on American Heart Association. WebMD:n koko artikkelin voit lukea täältä.

Tutkimuksessa todettiin myös, että ihmiset, jotka syövät yleensä enemmän kuitua, heillä on terveempi vartalo.

Välillä korkea-kuituinen ruoka saattaa olla terveellistä (hedelmät, vihannekset, täysjyvät) ja tämänlainen dieetti on helpompi noudattaa kuin muut. Siinä on enemmän vaihtoehtoja.

Mitä on kuitu?

Se on hiilihydraatti, mitä löytyy kasvikunnan tuotteista kuten hedelmistä, vihanneksista ja täysjyvätuotteista. Kuitu ei ole helposti sulavaa. Muut hiilihydraatit menevät nopeasti läpi ruoansulatuksen aiheuttamatta verensokeria nousua.

Kaikissa hedelmissä ja vihanneksissa on kuitua, mutta sitä on eniten kuoressa ja siemenissä. Tämä tarkoittaa, että omenan kuoressa on enemmän kuitua kuin kuoritussa banaanissa. Joissakin hedelmissä on koko marja kuitua kuten vadelmat ja mansikat, sanoo Tracie Jackson, RD, ravitsemusterapeutti Nebraskan Yliopiston lääketieteellisestä keskuksesta.

“Kupillinen greippi lohkoja antaa sinulle enemmän kuitua kuin kuorittu appelsiini, ” hän sanoo.

Kuinka paljon sinä tarvitset pudottaaksesi kiloja tai pysyäksesi terveellisessä painossa? Naiset alle 50-vuotta tarvitsevat 25 grammaa päivässä ja miesten pitäisi saada 38 grammaan. Jotkut asiantuntijat suosittelevat jopa enemmän.

Kuinka se auttaa painon pudotuksessa?

Kuidussa ei ole taianomaista rasvan polttavaa ominaisuutta. Se yksinkertaisesti auttaa sinua tuntemaan täyden tunnun lisäämättä ylimääräisiä kaloreita ruokavalioosi. Kun sinulla on uuniperunan (kuorineen) sijasta kulhollinen perunalastuja, esimerkiksi sinä et vain syö vähemmän kaloreita – todennäköisesti sinulla on nälkä jo tunnin päästä.