Ladataan... Ladataan...

Kiloklubin syysmenu

Syksyllä voi huoletta herkutella sienillä, marjoilla ja omenoilla, sillä ne sopivat kaikki erinomaisesti painonhallintaan.

sieniä ja marjojaSyksyllä on taas aika lähteä sienimetsään ja herkutella erilaisilla sienillä. Kiloklubilaisille sienet sopivat mainiosti, sillä ne sisältävät niukasti energiaa, mutta pitävät silti kylläisenä. Ravintoarvoiltaan sienet ovat erinomaisia, sillä niissä on hyvälaatuista proteiinia ja reilusti ravintokuitua.

Syksyistä lisukesalaattia voi piristää maustamalla sen erilaisilla pähkinöillä, sillä pähkinät ovat varsinaisia terveyspommeja. Pähkinöitä voi huoletta syödä vaikka joka päivä, kunhan pysyttelee kohtuudessa, sillä niistä saa paljon proteiineja, välttämättömiä rasvahappoja, kivennäisaineita sekä E- ja B-vitamiineja.

Ei kannata unohtaa metsään myöskään puolukoita, sillä ne ovat todellista terveysruokaa. Puolukassa on tärkeitä rasvahappoja sekä runsaasti kuituja ja kivennäisaiheita. Puolukan sisältämien flavonoidien uskotaan auttavan sydän- ja verisuonitauteihin. Mikäli puolukkametsään meno ei houkuttele, voi syksyisen jälkiruoan loihtia myös omenoista. Omenoissa on paljon antioksidantteja, ja niiden glykeeminen indeksi on matala, eli omena sopii mainiosti painonhallintaan.

Iltojen pimetessä voi järjestää vaikkapa syksyiset illalliskutsut, joissa tarjotaan syksyn satoa eli sieniä ja omenoita tai puolukoita, ja koristellaan pöytä pihlajanmarjanoksilla ja värikkäillä syksyn lehdillä.  Ohessa menuehdotus syksyisiin illanistujaisiin.

 

Alkuruoka

Juhlava sienikeitto

 

Pääruoka

Broileri-sieniwokki

tai

Lohi-katkarapu-sienipihvit

Kevyemmät juustoperunat

Vihreä salaatti pistaasipähkinöilläomenat

 

Jälkiruoka

Uuniomenat ja vaniljajogurttia

tai

Sydänystävän puolukkapiirakka

 

Teksti: Virva Pitsinki